Business Hi-Tech

Obsesia pentru mistere din "inima" Apple

19.07.2006, 19:58 15

Apple Computers Inc. obisnuieste sa lanseze zvonuri despre viitoarele sale produse, dar totodata, incurajeaza de-a dreptul obsesiv o politica interna stricta de confidentialitate privind propriile produse si datele lor de lansare, combinatia cu totul neobisnuita dintre cele doua "atitudini" fiind una din explicatiile succesului corporatiei, scrie Wall Street Journal. Aceasta cu riscul de a-si lasa cu ochii in soare partenerii, marii clienti si chiar proprii angajati.
Un exemplu este Hewlett-Packard, care a semnat, la inceputul anului 2004, un contract cu Apple Computer Inc. care ii conferea dreptul de reimpachetare si vanzare a playerelor iPod sub brandul HP. Conform declaratiilor unor apropiati ai companiilor, chiar daca intre cele doua companii exista un parteneriat, Apple nu a informat in mai multe randuri HP asupra modificarilor survenite in tehnologia incorporata de noile iPod-uri decat cu o zi inainte de prezentarea oficiala, fapt ce a pus de multe ori HP in situatii dificile, daca nu chiar jenante. Datorita numeroaselor probleme intervenite, HP a renuntat intr-un final la deal-ul cu Apple.
Chiar daca Apple a refuzat sa comenteze, numeroase interviuri cu actuali sau fosti angajati, clienti si parteneri ai companiei au oferit o imagine asupra modului in care compania isi impune obsesivele reguli de confidentialitate.
De altfel, Apple si-a structurat cu foarte multa atentie activitatea, astfel incat nici macar proprii angajati nu pot afla informatii despre produsele ce urmeaza a fi lansate. Iar angajatii care ofera informatii despre produse aflate inca in fabricatie sunt concediati si ulterior sunt actionati in judecata.
Este o regula ca in cadrul sedintelor cu angajatii, reprezentantii departamentului de securitate din cadrul Apple sa avertizeze asupra consecintelor dure ale scurgerilor de informatii din companie. Actuali si fosti angajati au declarat ca Robin Zonic, una din cele mai dure figuri ale diviziei de securitate, este cel care sustine de multe ori "predici" asupra masurilor de securitate. Angajatii Apple sunt uneori izolati pentru mai multi ani in proiecte secrete. In iunie 2005, cand Apple a anuntat planurile de inlocuire a microprocesoarelor IBM cu cele produse de Intel, Steve Jobs a dezvaluit ca Mac a avut o "existenta dubla" in ultimii 5 ani, timp in care inginerii incercau sa adapteze versiuni ale Mac-ului pentru a functiona cu procesoarele Intel.
Conform analistilor din piata, aceasta maniera de abordare este o masura de imbunatatire a strategiei de marketing. Spre invidia multora din industrie, cofondatorul si directorul executiv, Steve Jobs, in varsta de 51 de ani, reuseste sa foloseasca confidentialitatea pentru a amplifica interesul consumatorilor pentru produsele Apple. Misterul ajuta Apple sa atraga multimi de cumparatori in magazinele, in ciuda bugetului relativ modest acordat publicitatii. Apple a investit in publicitate anul trecut 287 mil. $ (225 mil. euro), spre deosebire de Microsoft cu 995 mil. $ (780 mil. euro) si HP cu 1,1 mld. $ (860 mil. euro).
Confidentialitatea a fost un avantaj particular pentru afacerea Apple cu cea mai rapida crestere, iPod, care a reprezentat 40% din profitul de 4,36 mld. de dolari (3,4 mld. de euro) din ultimele trei luni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO