Business Hi-Tech

Lenovo: Piaţa de PC-uri este în cădere la 9 luni. Vânzările de PC-uri au scăzut cu 18% în al treilea trimestru, la 170.000 unităţi

Aurel Neţin, country manager al Lenovo România: Piaţa de tablete se află în scădere. Tableta nu se schimbă o dată la 2 ani la fel ca smart­­phone-ul, unde mereu apare ceva nou

Aurel Neţin, country manager al Lenovo România: Piaţa de tablete se află în scădere. Tableta nu se schimbă o dată la 2 ani la fel ca smart­­phone-ul, unde mereu apare ceva nou

Autor: Ioana Nita

09.11.2016, 00:00 211
Vânzările de PC-uri (desk­topuri şi laptopuri) din România au continuat să scadă şi în al treilea tri­mestru al acestui an, livrările fiind estimate la 170.000 de unităţi, cu 18% mai puţin decât în aceeaşi perioadă din 2015, potrivit datelor preliminare ale companiei de cercetare de piaţă IDC citate de Aurel Neţin, country manager al Lenovo România, liderul pieţei locale de profil.

„În al treilea trimestru piaţa (de PC-uri – n.red.) a fost în scădere cu 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În total s-au livrat 170.000 unităţi. Noi am avut o cotă de piaţă de peste 27%”. 

Livrările de PC-uri au început să scadă încă de la începutul acestui an, în primele trei luni piaţa sitându-se la 158.000 unităţi, minus 3% faţă de acelaşi interval din 2015. În al doilea trimestru, vânzările au continuat să scadă până la 124.000 unităţi. Astfel, piaţa de profil a marcat o scădere de circa 15% în primele nouă ale anului, vânzările totale situându-se la aproximativ 452.000 unităţi. Majoritatea PC-urilor livrate pe plan local – 80% - sunt laptopuri, restul fiind desktopuri.

În aceste condiţii, piaţa de PC-uri va fi în declin la finalul acestui an, urmând să înregistreze o scădere de peste 10%. Anul trecut vânzările locale de PC-uri au stagnat la 760.000 unităţi.  

„Piaţa de PC-uri este în scădere la nivel mondial. Anul trecut piaţa de profil a scăzut în ţările din jurul nostru, iar în România a stagnat. Anul aceasta însă piaţa se va reduce şi pe plan local cu peste 10%”, a precizat Neţin, adăugând că procentul depinde foarte mult de rezultatele din ultimul trimestru al anului, în special de vânzările înregistrate în cadrul eveni­men­tului de shopping Black Friday.

Există totuşi un segment în creştere pe piaţa de PC-uri, acesta fiind cel al dispo­zitivelor convertibile – echipamente care pot fi utilizate atât ca laptop, cât şi ca tabletă, prin schimbarea poziţiei acestora.

Pe piaţă există de asemenea şi alte echipamente care îmbină atât caracteristicile unui laptop, cât şi flexibilitatea şi mobilitatea oferită de tablete – precum dispozitivele  detaşabile. „Terminologia nu este încă bine definită în ceea ce priveşte echipamentele cross. Dispo­zitivele 2 în 1 (tabletele detaşabile) sunt consi­derate spre exemplu tablete de către IDC şi laptopuri de către GfK”, a punctat şeful Lenovo România. El a adăugat că la nivel global există un nou concept, numit PC echivalent.

„Există o întreagă teorie la nivel mondial care spune că nu mai vorbim de PC-uri, ci de echipamente echivalente PC-urilor, adică PC-uri normale la care se adaugă dispozitivele detaşabile, care sunt la rândul lor PC-uri.”

 

Tabletele, o altă piaţă în scădere

Piaţa de tablete este la rândul ei în scădere în prezent, cu circa 20% faţă de anul trecut. Potrivit IDC, vânzările locale de tablete s-au situat la un milion de unităţi, iar anul acesta se estimează o scădere la sub 800.000 unităţi.

„Piaţa se consolidează. Sunt jucători locali care încep să iasă de pe piaţă, urmând să rămână doar câţiva jucători pe piaţă. Neavând niciun element de noutate, nevând niciun produs inovator, este foarte greu să ţii piaţa la acelaşi nivel. Tableta este folosită în principal pentru consum de date şi de informaţie, astfel că este foarte greu să aducă ceva nou. Pentru partea de browsing este suficient un model mai vechi, dacă acesta este funcţional. Tableta nu se schimbă o dată la doi ani, la fel ca smartphone-ul, unde mereu apare ceva nou”, a explicat Neţin.

Astfel, piaţa de tablete se află în scădere pe de-o parte pentru că apar dispozitive noi care le oferă utilizatorilor şi posibilitatea de a introduce date, nu doar de a consuma conţinut multimedia, precum dispozitivele 2 în 1, dar şi pentru că rata de înlocuire este mai mare decât cea aşteptată, fiindcă în principal sunt toate la fel. Lenovo a lansat recent pe piaţa locală dispozitivul Yoga Book, acesta fiind de fapt în acelaşi timp şi tabletă, şi notebook, şi notepad, în condiţiile în care dispune de o tastatură de tip Halo, precum şi de un stylus care le permite utilizatorilor să scrie şi să deseneze folosind un stilou şi hârtie, având posibilitatea de a digitaliza instan­taneu notiţele şi schiţele rezultate.

Dis­po­zitivul este disponibil în două variante – cu sistem de operare Android şi cu sistem de operare Windows 10, preţul fiind cuprins între 2.900-3.200 lei.

Compania chineză are în plan să vândă 1.000 de dispozitive Yoga Book până la final de an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO