Business Hi-Tech

Piaţa telecom în primul semestru: utilizatorii continuă să-şi taie bugetele, puţine segmente sunt pe creştere

Piaţa telecom în primul semestru: utilizatorii continuă să-şi taie bugetele, puţine segmente sunt pe creştere
15.08.2010, 23:48 116

Cheltuielile cu serviciile de telefonie, internet şi televiziuneau fost în continuare sub presiune în prima jumătate a anului, atâtcompaniile cât şi persoanele fizice continuând să-şi optimizezecheltuielile - pe fondul condiţiilor economice dificile şi alimpactului generat de reducerea veniturilor pentru personaluldintre sectorul public, arată datele financiare ale unora din ceimai mari jucători de pe piaţă.

Orange şi Vodafone, cei mai mari operatori de telefonie mobilădin România, au anunţat scăderi ale veniturilor pentru primele douătrimestre din acest an, pe fondul reducerii consumului de cătreabonaţi şi utilizatorii de cartele prepay. La Vodafone, spreexemplu, venitul mediu lunar pe utilizator a scăzut de la 8,1 euroîn iunie 2009, la 6,9 euro în iunie 2010 - în condiţiile în careacest indicator se situa în 2006 la nivelul de 11,2 euro.

Reducerea veniturilor vine şi pe fondul campaniilor promoţionaleagresive desfăşurate de primii trei jucători de pe piaţă, care s-auluptat astfel să îşi păstreze clienţii. Utilizatorii de cartelepreplătite de telefonie mobilă, care au acces la servicii decomunicaţii fără a plăti în mod regulat un abonament, pot vorbi latelefon un număr cel puţin dublu de minute faţă de anul 2008 pentruo sumă de bani aproximativ egală, arată o comparaţie realizată deZF între ofertele operatorilor din aprilie 2008 şi iulie 2010.

Internetul mobil şi vânzările de telefoane mobile inteligente aurămas însă două dintre ariile pozitive din bilanţul operatorilor detelefonie mobilă, ambele segmente înregistrând creşteri puternice,în ciuda climatului general negativ.

Spre exemplu, Orange a înregistrat doar în al doilea trimestrudin 2010 o creştere a veniturilor din serviciile de date până lanivelul de 32 de milioane de euro. Veniturile de 32 de milioane deeuro obţinute în 3 luni de Orange sunt comparabile cu înca­sărileobţinute într-un an de zile de un operator cu sute de mii declienţi pe cablu tv şi net şi arată amploarea pe care a început săo aibă consumul de servicii de date de pe telefoanele mobile.

Şi Vodafone şi Cosmote au înregistrat creşteri ale vânzărilor deservicii de internet în prima jumătate a anului, spunoperatorii.

Numărul de utilizatori ai serviciilor de internet mobil vacontinua să crească susţinut în Romania în următorii ani, încondiţiile în care chiar şi în mediul urban, unde locuitorii auvenituri mai mari, doar 65% dintre gospodării au calculator, darnumai 19% au şi acces la net. În mediul rural 19% din gospodării aucalculator, dar numai 3% au şi net. În România sunt aproximativ 7,5milioane de gospodării.

Serviciile de date au crescut şi în 2009, în recesiune, şi vorcontinua să crească şi în 2010, spunea la începutul acestui anLiliana Solomon, CEO al Vodafone România. Singurul operator detelefonie mobilă care a înregistrat o creştere a numărului declienţi şi a veniturilor în prima jumătate a anului este Cosmote.Creşterea vine însă şi pe fondul achiziţiei Zapp şi a faptului căoperatorul se află încă în faza de dezvoltare - spre exemplucompania nu avea anul trecut în portofoliu servicii de internetmobil. De altfel, subsidiara din România a fost singura care aînregistrat o creştere în al doilea trimestru din întreg grupulelen OTE, care are operaţiuni pe mai multe pieţe din regiune. Dealtfel, Panagis Vourloumis, şeful grupului elen OTE, care deţine înRomânia companiile Romtelecom, Cosmote şi Germanos - cu afacerianuale mai mari de 1 mld. euro -, declara recent că teoriilepotrivit cărora industria comunicaţiilor va rezista la criză maibine decât alte sectoare economice au început să fie lipsite defundament după ultimele evoluţii economice din regiune şi înspecial din Grecia şi România. "În Grecia şi în Româniadeteriorarea situaţiei economice îi determină şi pe clienţii dinsegmentul business şi pe cei din segmentul consumer să se uite cuatenţie la bugetul lunar şi să elimine tot ceea ce nu este necesarsau să înlocuiască cu alternative mai ieftine", a spusVourloumis.

Oficialii UPC, numărul doi pe piaţa TV, spun, de asemenea, căutilizatorii îşi analizează cu atenţie cheltuielile. "Odată cudeprecierea nivelului de trai, s-a putut observa şi o modificare acomportamentului romanilor tradusă prin renunţarea la anumiteservicii; în con­diţiile în care ţara noastră s-a clasat pe locul 3în Europa cu o rată a inflaţiei de 4,3 % în luna iunie, potrivitinstitutului de statistică european Eurostat. La nivel local s-aremarcat, de asemenea, şi migrarea anumitor clienţi către operatoricu preţuri mai mici pentru un conţinut TV mai restrâns", declaraSeverina Pascu, directorul financiar al UPC.

Cum au evoluat principalele segmente ale pieţei detelecom în primul semestru

Telefonie mobilă - venitul mediu pe client(ARPU) anunţat de Orange, Vodafone şi Cosmote arată că utilizatoriicontinuă să îşi reducă bugetul pentru telecom şi pe abonamente, şipe cartele prepay. În cazul Vodafone, spre exemplu, în trimestrul 2scăderea venitului generat de abonaţi a fost mai mare decâtscăderea de pe cartele prepay.

Telefonie fixă - numărul de clienţi de vocefixă ai Romtelecom şi UPC a scăzut cu aproximativ 80.000 deutilizatori. Potrivit Romtelecom, o mare parte dintre clienţii carerenunţă la telefonul fix nu schimbă operatorul, ci se bazează doarpe mobil.

Internet mobil - reprezintă unul dintrepuţinele segmente pozitive din bilanţul operatorilor de telecom. LaOrange, spre exemplu, veniturile din net mobil au crescut cu 29%faţă de anul precedent. În primul semestru competiţia de pe piaţă acrescut odată cu lansarea serviciilor 3G de către Cosmote şiintrarea Vodafone pe serviciile 3G în frecvenţa de 900 MHz, princare operatorul oferă net la viteze de până la 7,2 Mbps în peste12.000 de localităţi.

Smartphone - vânzările au continuat să creascădeşi per ansamblu vânzările de telefoane mobile au scăzut cuaproximativ 15% în primul semestru. Spre exemplu, Orange a vândutcu 70% mai multe terminale BlackBerry în trim. 2, iar încasăriledin date mobile au fost de 32 mil. euro, mai mari cu 14%. Vodafoneşi Cosmote susţin, de asemenea, că au vândut mai multe telefoaneinteligente în primul semestru.

Internet fix - în absenţa datelor de la liderulpieţei RCS&RDS, informaţiile publicate de următorii doijucători (Romtelecom şi UPC) arată că rata de creştere a număruluide clienţi a încetinit puternic la nivelul întregii pieţe.Romtelecom a anunţat mai mulţi clienţi, însă consolidând şi datelede la compania NextGen (care a făcut mai multe achiziţii) şi aleclienţilor de net mobil iar UPC a raportat prima scădere pe clienţide internet din ultimii ani. Fără datele de la RCS&RDS şievoluţia clienţilor de la operatorii mici, este greu de estimat cuprecizie evoluţia la nivelul întregii pieţe.

Televiziune - deteriorarea climatului economicşi reducerea veniturilor au început să determine clienţii mariloroperatori de servicii TV să reducă numărul de servicii contractatesau migrarea spre operatori mai ieftini cu servicii reduse, aratădatele UPC, numărul doi pe piaţă. Romtelecom, care a raportat ocreştere de 20% a numărului de clienţi faţă de anul trecutincluzând în rezultate şi datele de la NextGen şi clienţii IPTV, aînregistrat probabil o creştere redusă pe televiziunea prin satelit- ca urmare a schimbării condiţiilor de pe piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO