Datele financiare raportate de retailerii online IT&C pe anul 2013 la Ministerul finanţelor descriu un tablou clar: industria are un lider autoritar - eMag, cu afaceri de aproape 200 mil. euro - care are, la mare distanţă, un grup de doar patru urmăritori cu afaceri de peste 10 mil. euro. Mai jos de cei patru jucători (dintre care niciunul nu sare de 30 mil. euro), în clasament mai sunt câteva companii cu afaceri între 1 şi 10 mil. euro, după care piaţa se fărâmiţează între, probabil, zeci de retaileri mai mici. În tablou mai intră şi diviziile online ale retailerilor clasici electro-IT Altex, Flanco şi Domo.
Întrebaţi cum văd viitorul pe această piaţă - şi dacă acesta ar putea aduce, spre exemplu, fuziuni sau achiziţii care să ducă la formarea unui jucător mai mare, care să poată concura mai eficient cu eMag, proprietarii cel.ro, pcgarage.ro şi evomag.ro au arătat, în răspunsurile oferite ZF, că - pe de o parte - nu cred în detronarea companiei conduse de Iulian Stanciu din fotoliul de lider - şi, deşi nu exclud în realizarea unor tranzacţii.
„Cu privire la evoluţia pieţei în următorii ani, este greu de imaginat că un alt jucător local ar putea contesta supremaţia eMag, însă în acelaşi timp, ca şi în numeroase alte industrii, piaţa are întotdeauna nevoie de mai mulţi jucători, chiar dacă doar unul este într-o poziţie de lider incontestabil. Cred că de fapt, pentru eMAG, provocarea este de a menţine un anumit ritm de creştere, ceea ce întotdeauna este mai greu pentru un lider dominant, deoarece nu mai are spaţiu pentru o cotă de piaţă suplimentară (deşi pe termen scurt ea poate să provină din treceri de clienţi dinspre comerţul tradiţional către cel online)“, afirmă Marius Ghenea, proprietarul pcgarage.ro, cu afaceri de 20,4 mil. euro în 2013.
„Cred că piaţa va rămâne în acest format (un lider puternic şi un grup de trei - patru jucători mai mari - n. red.)“, afirmă şi Tiberiu Pop, proprietar şi CEO al Corsar Online, compania care administrează cel.ro. El se declară pe de altă parte convins că toţi competitorii eMag sunt de vânzare „dar din cauza lipsei de know how a posibililor investitori cât şi a marjelor mici datorate concurenţei“ nu va avea loc nicio tranzacţie în perioada următoare. „De asemenea nici unul din concurenţi nu cred că va încerca să includă în portofoliu atâta de multe categorii de produse precum are eMag sau să se extindă în afara ţării pentru a putea să se apropie de cifra lor de afaceri“.