Business Hi-Tech

Romanii cumpara telefoane multimedia, insa cele mai ieftine modele

11.08.2004, 00:00 85



Piata romaneasca de telefoane mobile creste puternic anul acesta ca numar de unitati vandute, insa incasarile nu progreseaza foarte tare fata de anul trecut, se arata in studiile realizate de compania americana IDC.



In 2003 s-au vandut pe piata locala aproximativ doua milioane de celulare (legal), incasarile cifrandu-se la 172 milioane de euro, conform Observatorului European pentru industria IT&C (EITO), care citeaza date IDC. Rata de inlocuire a fostului celular ajunge la aproape o treime din volumul total de vanzari.



Numarul de celulare vandute in 2004 in Romania acesta ar fi dublu fata de anul trecut, spun specialistii din domeniu, insa incasarile totale nu vor trece de 180 de milioane de euro, ceea ce inseamna o progresie in jur de patru procente fata de anul trecut.



Statisticile arata ca si in Romania liderul acestei piete este Nokia, cu o cota chiar mai mare decat la nivel international. Anul trecut a progresat puternic Siemens, dar nu au stat pe loc nici francezii (Sagem si Alcatel) si nici sud-coreenii de la Samsung. Motorola se lupta pentru locul al cincilea, insa romanii cauta mai ales ofertele speciale ale operatorilor, telefoane mobile de 40-80 de dolari





Telefonia mobila - cresteri spectaculaose si pe viitor



In 1993 se lansa in Bucuresti serviciul de telefonie mobila analog (NMT) al Telemobil. Abia in 1997 aparea primul jucator pe piata GSM, Dialog, care urma sa fie preluat de Orange in 2002. Connex si-a inceput activitatea tot in 1997, devenind apoi liderul acestei piete, dupa numarul de utilizatori.



In urma cu sapte ani, pionierii acestei piete nu mizau pe mai mult de 1- 1,5 milioane de utilizatori pana in 2006. Si totusi, numarul acestora a trecut deja de opt milioane, iar pana la finalul anului, probabil ca pragul de 9 milioane va fi istorie. Intre timp Telemobil a trecut la telefonia in sistem CDMA (rivalul american al GSM) lansand serviciul Zapp, iar Romtelecom si-a creat propria divizie de telefonie mobila - Cosmorom. Asa ca nu se poate spune ca nu exista oferte pe piata.



Ultimii ani au demonstrat ca atat Connex, cat si Orange au cunoscut cresteri exponentiale si laolalta cu ei si dealerii, companiile care vand celulare cu abonament sau fara si castiga de asemenea din accesorii si cartele pre-paid. In 2003, veniturile cumulate ale operatorilor de telefonie mobila care activeaza la noi s-au ridicat la 834 de milioane de euro, spun observatorii pietei. In acelasi an, la nivelul intregului sector al telefoniei (fixa si mobila) s-au acumulat venituri de 2,64 miliarde de dolari, conform EITO.



Anul 2004 va aduce cifre mult mai mari. Operatorii vor acumula din servicii 1,02 miliarde de euro, spune IDC, iar investitiile in infrastructura facute de ei vor urca la 270 de milioane de euro. Ceea ce inseamna ca lucrurile merg bine pentru principalii jucatori.



Nimeni nu se astepta in 1997 ca veniturile din telefonia mobila sa depaseasca atat de repede pe cele ale RomTelecom (pe atunci singurul operator dominant de telefonie fixa pe toate cele trei segmente - local, national si international).



Cu alte cuvinte, investitia in celulare a meritat banii. O recunosc si dealerii.





Piata, greu de analizat in detaliu



In primul rand, piata neagra si gri continua sa insumeze incasari impresionante si in acest sector, chiar daca nu exista studii specifice privind acest fenomen. Vanzarile sunt greu de stabilit cu exactitate, iar probabil ca cifrele IDC acopera rapoartele companiilor care au avut amabilitatea sa raspunda chestionarelor realizate de la americani. Cert este ca telefoanele aflate la oferta, al caror pret este suportat partial de operatori, sunt cele mai bine vandute, fie ca e vorba de magazinele Connex, Orange sau Zapp, fie ca e vorba de dealerii lor.



Orange Romania a vandut anul trecut, spre exemplu, peste 600.000 de telefoane mobile facturand in total cumparatorilor 29 de milioane de dolari. Pentru Orange, primele sase luni au insemnat o crestere puternica a numarului de telefoane mobile vandute in magazinele proprii: 178%. "Daca anul trecut am vandut in prima jumatate a anului 206.500 de celulare, in 2004 cifra a ajuns la 369.000", a declarat pentru ZF Rodica Cazangiu, director de vanzari la Orange Romania. "In total, pe ansamblul anului ne-am propus sa vindem 820.000 de telefoane mobile, o crestere de 36% fata de anul trecut", a explicat ea. Deoarece marea majoritate a telefoanelor vandute sunt subventionate, pretul mediu ajuge cam la 50 de dolari.



Cresterea vanzarilor a fost confirmata de si de Connex. "Estimam cresterea pietei de telefoane mobile pe 2004 la 15 procente", a declarat pentru ZF Anreea Stanescu, senior director, consumer maket, la Connex. Promotiile pe segmentul multimedia au crescut vanzarile de telefoane cu ecranul color si camera foto incorporata. "Cel mai accesibil model de telefon multimedia in oferta Connex este Siemens M55, cel cu camera foto atasabila, la numai 79 de dolari", a precizat Andreea Stanescu.



La dealeri, cele mai profitabile vanzari raman cele de telefoane fara abonament. Conform datelor statistice, la Germanos (dealer Connex) pretul mediu al unui telefon vandut cu conectare se situeaza in jurul cifrei de 25 de dolari, iar al unuia cumparat fara abonament la 200 de dolari.



Internity, reteaua de magazine care apartine companiei Avenir Telecom Romania, dealer Orange, a vandut anul trecut aproximativ 50.000 de telefoane la un pret mediu de 100 de euro, dintre care 56% au fost insotite de abonament. . "Vanzarile noastre au crescut in prima jumatate a anului 2004 cu 40%, peste media pietei", a declarat pentru ZF Petrut Stoica, general manager al Avenir Telecom.





Nokia ramane liderul pietei



Probabil, la sfarsitul acestui an vom avea noua milioane de utilizatori mobili. Daca 30% dintre utilizatorii existenti isi vor inlocui telefonul mobil, iar alte doua milioane isi cumpara celular anul acesta, inseamna ca vanzarile de celulare in 2004 ar putea ajunge la 4 milioane de unitati.



Marca de telefoane mobile care s-a vandut cel mai bine anul trecut in Romania este, indiscutabil, Nokia. "E cam ca la masini: exista Mercedes si ceilalti. Nokia este un fel de Mercedes al telefoanelor mobile", a explicat Petrut Stoica, seful Avenir Telecom, care detine lantul de magazine Internity. "Romanii cauta insa telefoanele la oferta, care au preturi in jurul a 40 de dolari, la abonament", a explicat Andreea Stanescu.





Se cauta mobilele multimedia



Lasand la o parte serviciile, majoritatea actorilor de pe piata spun ca si in romania anul acesta sunt la mare cautare vor fi telefoanele cu ecran color, camera foto digitala, sunete polifonice, capabile sa transmita si sa primeasca mesaje multimedia.



"Judecand dupa numarul de clienti si creterea rapida de la o luna la alta, putem spune ca da, telefoanele multimedia incep sa fie cautate si pe piata locala", a apreciat Andreea Stanescu. Dealerii sunt insa mai retinuti. "Deocamdata cererea este redusa. Probabil ca anul viitor va reprezenta un factor cheie de crestere a vanzarilor", a explicat Petrut Stoica.





La nivel mondial, cresterea vanzarilor de celulare se accentueaza



Numarul de celulare vandute la nivel mondial in al doilea trimestru al acestui an a crescut cu 36,7 % fata de aceeasi perioada a 2003, analistii pietei asteptand de asemenea modificari in clasamentul principalilor vanzatori la nivel mondial.



In timp ce Nokia si-a stabilizat situatia si a obtinut o cota de piata de 27,7%, americanii de la Motorola continua sa piarda teren in fata Samsung, care ar putea pe urmatoarele trei luni sa urce pe locul al doilea la nivel mondial. In acelasi timp lupta se incinge pentru locul patru la nivel mondial, Sony Ericsson reusind sa egaleze vanzarile Siemens, in timp ce LG nu este deloc departe si le-ar putea depasi in viitorul apropiat pe amandoua. Informatiile sunt confirmate de compania de analiza International Data Corp. (IDC) si de Strategy Analitycs (SA).



Razboiul preturilor, inceput din cauza stocurilor de celulare mai vechi nevandute la timp, i-a afectat pe toti marii jucatori de pe aceasta piata. "Cresterea puternica a fost generata de dorinta oamenilor de a-si inlocui telefonul vechi cu unul multimedia si de cresterea numarului de utilizatori de telefonie la nivel mondial", a apreciat un analist SA. "Concurenta agresiva ii va obliga pe principalii jucatori sa asculte mai atent cererile pietei pentru a livra clientilor exact functionalitatile pe care acestia le cauta", a spus la randul sau un analist IDC.



In total, in acest trimestru s-au vandut la nivel mondial 163,7 milioane de telefoane mobile, cu 2,5% mai multe decat pe primele trei luni ale lui 2004. LG si Samsung, cele doua companii sud-coreene prezente in primii cinci jucatori, au castigat teren gratie noilor model high-end lansate, pe baza celor mai noi tehnologii, strategie combinata cu o agresiva campanie de imagine pentru brandurile lor. Spre comparatie, Nokia si Siemens au mentinut o strategie pasiva, conservatoare, conform IDC.



Desi si-a stabilizat situatia si a castigat teren in comparatie cu primul trimestru al 2004, Nokia nu a reusit nici pe trimestrul al doilea sa produca rezultate spectaculoase, ramanand sub media pietei. Compania a vandut 45,4 milioane de celulare in perioada aprilie-iunie 2004, cu 11,8% mai mutle decat in aceeasi perioada a anului trecut.



Motorola, desi a crescut vanzarile cu 52,4% fata de anul trecut, este in pericol sa piarda si pozitia a doua la nivel mondial. Compania a lansat pe piata primul celular a reusit in trimestrul al doilea al acestui an sa vanda 24,1 milioane de telefoane mobile, obtinand o cota de piata de 14,7%. Samsung a crescut insa cu 76%, castigand in plus aproape 1,3% din piata mondiala, cota sa urcand pe trimestrul al doilea la 13,9%. Samsung a vandut in toal 22,7 milioane de telefoane mobile in perioada aprilie-iunie 2004. Germanii de la Siemens continua sa piarda teren, vanzarile companiei reducandu-se cu 18,2% fata de primul trimestru al acestui an. Siemens a vandut in total 10,4 milioane de celulare in acest trimestru, obtinand o cota de piata de 6,4% la nivel mondial.



Pe de alta parte insa, Sony Ericsson si-a crescut puternic vanzarile cu 55% fata de anult recut si a reusit sa prinda din urma Siemens. Compania a fvandut 10,4 milioane de telefoane mobile, acaparand 6,4% din piata la nivel mondial.



Coreenii de la LG Electronics au avut cea mai puternica crestere fata de anul treuct dintre primii cinci jucatori la nivel mondial, respectiv 87%. Compania a reusit sa vanda 9,9 milioane de telefoane mobile in trimestrul al doilea, crescandu-si cota de piata la aproape 6,1%.



In total, primii cinci jucatori au ocupat mai bine de trei sferturi din aceasta piata, iar toti ceilalti producatori de telefoane mobile au vandut 40,8 milioane de celulare, mai putin decat Nokia, sau de Motorola si Samsung la un loc. Se pare ca asiaticii sunt la mai mare cautare anul acesta, in timp ce producatoriii europeni si americani pierd teren.



Rezultatele foarte bune pe trimestrul doi i-au facut pe analistii pietei sa ridice previziunile pentru ansamblul anului 2004, anticipand ca se vor vinde in total peste 670 de milioane de telefoane mobile. Cifrele arata ca 1,3 miliarde de oameni utilizeaza celulare, iar cifra va creste si ea anul acesta, in special gratie pietelor mari in curs de dezvoltare: China, India, Brazilia.



Analistii pietei au fost de acord ca vanzarile vor creste pe trimestrul al treilea, insa au avertizat ca problemele de livrare la timp a componentelor pentru telefoanele mobile ar putea afecta din nou vanzarile pe trimestrul al patrulea al acestui an.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO