Business Hi-Tech

Toshiba: Vanzarile de laptopuri din Romania vor fi de peste trei ori mai mici decat estimarile

19.08.2009, 18:27 28

Vanzarile de notebook-uri pe piata romaneasca au scazut in primul semestru al anului cu 45%-50%, la circa 100.000 de unitati, iar pe intregul an nu vor depasi 250.000 de unitati, conform datelor IDC, citate de reprezentantul pentru Romania al companiei japoneze Toshiba, Lucian Condruz.

"Scaderea a fost mare (in primul semestru - n.r.), insa este mult mai dramatica pentru intregul an. Estimarile intiale aratau un volum anual de 900.000 de unitati. Cota Toshiba pe piata romaneasca a notebook-urilor a fost de 12-13% in primele sase luni, nivel pe care vrem sa il pastram pentru intregul an", a declarat pentru ZF Condruz. "Consider ca nu exista un producator IT in Romania care a facut profit anul acesta", a adaugat el.

Compania a incercat sa lichideze in acest an stocurile acumulate datorita estimarilor initiale pozitive privind vanzarile.

"In primele doua trimestre, scaderea pietei de notebook-uri a fost de 50% pe plan local, cea mai mare scadere din Europa. Ca o comparatie, rezultatele celui de-al doilea trimestru din acest an au fost similare cu rezultatele trimestrului doi din 2006", a afirmat Condruz. "In vestul Europei a fost o crestere de 10% pe notebook-uri in T1. In Polonia si Croatia, piata a scazut cu 10%, respectiv 15%", a adaugat el.

Compania isi propune sa aiba un "business sanatos" si sa ia decizii prudente. Reprezentantul Toshiba este de parere ca este dificil sa planifici ceva pe termen lung, existand o foarte mare incertitudine economica.

Pentru a combate efectele crizei, Toshiba a lansat o campanie de marketing complet diferita fata de anii trecuti. "Am inclus in campanie: clauza de retur (produsul poate fi returnat in primele doua saptamani, din orice motiv, iar banii sunt recuperati), asigurarea impotriva furtului (in caz de furt, clientul este compensat cu un produs similar sau banii returnati), asigurarea impotriva accidentelor (indiferent de accident, clientul primeste la schimb acelasi produs, nou) si acoperire in caz de somaj (daca clientul ramane somer timp de trei luni, Toshiba ii ofera banii inapoi pe notebook, practic oferindu-l cadou)", a explicat Condruz.

Toshiba intentioneaza sa deschida un birou local in Romania, insa decizia depinde de situatia economica.

"Romania avea un foarte mare potential, de aceea compania a inceput sa ia in calcul deschiderea unui birou. In prezent, piata din Romania a scazut cel mai mult din regiune. Speram ca in a doua jumatate a anului viitor sa deschidem biroul, dar totul depinde de contextul economic", a spus directorul de vanzari pentru Romania al Toshiba Europa. El a adaugat ca pentru a doua jumatate a anului nu poate estima evolutia vanzarilor companiei.

"Ne dorim o afacere sustenabila in acest an, care sa ne ajute sa crestem in 2010", a aratat Condruz.

El a precizat ca in prima jumatate a anului compania a semnat un contract cu RHS Company, care a devenit al doilea distribuitor de notebook-uri Toshiba.

"Inainte, singurul partener din Romania era Scop Computers. RHS are un canal specific, datorita si portofoliului de produse, in care sunt incluse accesorii si componente hardware. Ei au parteneri companii mici, locale, la care Toshiba nu avea acces, acesta fiind motivul principal prin care am decis accesarea altui canal de distributie."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO