Business Hi-Tech

Traian Năstase, managing partner, iSense Solutions: În 2024, vom deschide primul birou internaţional în Europa de Vest şi un hub de colectare de date într-un alt oraş din România

Traian Năstase, managing partner, iSense Solutions: În ce priveşte extinderea internaţională, ne-am dezvoltat infrastructura prin dezvoltarea de paneluri online cu peste 300.000 de respondenţi în Franţa, Germania, UK, Slovenia, Albania, Bulgaria, Croaţia, Serbia, România, Republica Moldova.

Traian Năstase, managing partner, iSense Solutions: În ce priveşte extinderea internaţională, ne-am dezvoltat infrastructura prin dezvoltarea de paneluri online cu peste 300.000 de respondenţi în Franţa, Germania, UK, Slovenia, Albania, Bulgaria, Croaţia, Serbia, România, Republica Moldova.

Autor: Alexandra Cepăreanu

29.03.2024, 11:00 476

♦ Sumele cheltuite de români la achiziţii online au crescut cu 50% în 2023 faţă de 2019 şi cu 8% în 2023 comparativ cu 2022 ♦ iSense Solutions a terminat anul 2023 cu afaceri de 2 mil. euro, în creştere cu 10% faţă de anul precedent ♦ În 2024, reprezentanţii companiei vizează dublarea cifrei de afaceri.

Agenţia românească de cercetare de piaţă iSense Solutions, cu afaceri de 2 mil. euro la finalul anului 2023,  în creştere cu 10% faţă de anul precedent, are în plan să se extindă la nivel internaţional anul acesta şi vrea să deschidă primul birou din afara României. În prezent, compania are un birou în Bucureşti.

„În 2024, vom deschide primul birou internaţional în Europa de Vest, precum şi un hub de colectare de date într-un alt oraş din România. Dar, mai multe detalii despre aceste planuri vom dezvălui în a doua jumătate a anului. În iSense Solutions avem în prezent un program de lucru hibrid, dar ne-am dorit ca atunci când ne întâlnim la birou, să o facem cu cea mai mare plăcere. De aceea, am investit în 2023 într-un sediu nou, pe care l-am amenajat de la zero. Locaţia este lângă Piaţa Victoriei“, a spus pentru ZF Traian Năstase, managing partner în cadrul iSense Solutions.

În prezent, peste 80% din businessul iSense Solutions este generat de activitatea pe piaţa din România, însă în cei 10 ani de existenţă compania românească a realizat studii în alte peste 20 de ţări. Portofoliul de clienţi al iSense Solutions numără în prezent peste 300 de companii.

„Pe viitor, vizăm o creştere semnificativă a businessului prin continuarea extinderii în România, dar şi prin mărirea volumului de business din alte ţări, în special din Europa de Vest. În ce priveşte extinderea internaţională, până în prezent ne-am dezvoltat infrastructura prin dezvoltarea de paneluri online cu peste 300.000 de respondenţi în Franţa, Germania, UK, Slovenia, Albania, Bulgaria, Croaţia, Serbia, România, Republica Moldova“, a explicat Traian Năstase.

El a adăugat că 2023 a fost pentru iSense un an de investiţii – în noul sediu, în echipă şi în instrumente noi de cercetare de piaţă, iar anul 2024 a început „agitat“.

„Începutul anului este unul agitat din partea clienţilor care, după ce în 2023 au stat mai degrabă în expectativă, în 2024 par mult mai activi.“

„De obicei, începutul anului este mai liniştit în industria cercetării, dar, în acest an, a fost diferit. Din punctul nostru de vedere, acest lucru denotă o nerăbdare a clienţilor de a avea multe iniţiative de business în 2024, iniţiative pe care le analizează şi le pregătesc acum prin cercetările de piaţă pe care le realizează. Ne aşteptăm la un 2024 mai bun, atât pe piaţa naţională, cât şi internaţională.“

Astfel, în 2024, reprezentanţii iSense Solutions se aşteaptă la o creştere constantă de utilizatori noi şi la o creştere în jur de 10% a valorii pieţei de e-commerce, ajutată şi de comportamentul şi de puterea de cumpărare în creştere a noilor generaţii digitalizate dar şi de inflaţie.

„Pandemia a ajutat comerţul online prin atragerea unui număr semnificativ de noi cumpărători online. Dacă în 2019 numărul celor care cumpărau online, dintre utilizatorii de internet, era de 29%, în 2020 acesta a crescut la 45% şi la 51% în 2022. În 2023 intrarea de noi cumpărători online s-a temperat, rămânând sub 60%. Însă, în 2024 ne aşteptăm la o rată constantă de utilizatori noi în categorie şi la o creştere în jur de 10% a valorii pieţei. De atlfe, sumele cheltuite online au crescut cu 50% în 2023 vs. primul an de pandemie (2019) şi cu 8% în 2023 vs. 2022“, a mai spus Traian Năstase.

El a punctat faptul că piaţa are mult potenţial de creştere având în vedere că jucătorii din e-commerce au pus în mediul online o gamă de produse destul de limitată în comparaţie cu ce se găseşte în alte ţări. Pe de altă parte, accesul consumatorilor români la magazine online cu preţuri mici şi discounturi – precum Shein sau Temu – poate duce la frânarea potenţialului de creştere al pieţei de e-commerce din România.

„Gama de produse disponibile online în România în continuare nu este foarte variată, numărul de produse de pe piaţa din Romania fiind chiar de 10 ori mai mic decât cel din alte ţări, cum ar fi Germania. Aici, cu siguranţă, magazinele online au mult loc pentru a optimiza. De asemenea, magazinele noi chinezeşti au intrat recent şi în putere pe piaţa din România, trend pe care l-am observat real time prin măsurarea comportamentului de cumpărare online al românilor din iSense OmniPanel Insights (iOPI). Acest trend este de urmărit deoarece este posibil ca, pe termen mediu, cumpărăturile din afara ţării să frâneze din potenţialul de creştere al pieţei din România. Şi nu în ultimul rând, din studiile pe care le realizăm despre comerţul online a reieşit că una dintre principalele nevoi ale românilor de la e-commerce este rapiditatea. Magazinele online au optimizat acest aspect de la un an la altul, iar apariţia platformelor de livrare (Tazz, Glovo etc.) a răspuns şi mai bine acestei nevoi a consumatorului. Totuşi, în continuare, rămâne descoperită nevoia de livrare în weekend, zona unde magazinele online considerăm că pot îmbunătăţi cu anumite soluţii.“

O altă provocare a industriei ţine de presiunea pe preţuri pusă din partea unor clienţi, a mai spus Traian Năstase. El a explicat că în condiţiile în care inflaţia a crescut, iar resursa umană din companiile de cercetare de piaţă necesită investiţii mari, companiile de cercetare sunt nevoite să jongleze între creşterea salariilor pentru specialiştii în cercetare şi discount-urile cerute de unii clienţi.

„În acest context, putem înţelege punctele tuturor de vedere dar, din perspectivă business, pe termen lung, nu este sustenabil. Sunt de părere că presiunea pe preţuri se va mai tempera în 2024. De asemenea, consider că o soluţie pentru clienţii cu bugete mai mici este oferită de soluţii "Do It Yourself" de cercetare prin care, de exemplu, clienţii îşi pot programa singuri întrebările de cercetare şi pot obţine automat numărul de interviuri dorit. Vom lansa în iSense Solutions o astfel de soluţie în 2024. Cu toate acestea, rămânem pasionaţi în continuarea de proiectele complexe, strategice, care necesită input valoros al consultanţilor.“

Pe de altă parte, şi AI-ul (artificial intelligence) reprezintă o provocare pentru industria cercetării de piaţă. „El aduce clar un câştig în ce priveşte eficientizarea timpului alocat cercetării dar, în acelaşi timp, vine şi cu o serie de provocări. În iSense Solutions, deoarece dorim mereu să fim primii care aduc produse inovatoare pentru clienţii noştri, folosim de ceva vreme AI-ul. Provocările pe care le-am observat ţin de antrenarea AI-ului pentru a extrage datele relevante pentru obiectivele cercetării din miliarde de înregistrări ale comportamentului uman de care dispunem în iSense Solutions şi de interpretarea lor în contextul obiectivelor cercetării.“

iSense Solutions foloseşte AI-ul în produsul iSense OmniPanel Insights şi antrenează AI-ul pentru a caută şi sintetiza răspunsuri din toată arhiva de studii realizate de iSense, despre toate trendurile şi noutăţile de pe piaţă.

„Practic, prin acest instrument, poţi pune o întrebare şi, în loc să cauţi răspunsul prin 300Ă studii, AI-ul ţi-l găseşte instant şi ţi-l sintetizează. Acest instrument de cercetare dorim să îl oferim şi clienţilor iSense, pentru a-l putea folosi pe propriile arhive de studii. Utilizarea AI-ului poate ajuta industria cercetării în primul rând prin economisirea de timp. Totuşi, consider că în continuare va fi nevoie de un ochi critic al consultantului în cercetare, care să reparcurgă output-urile AI-ului şi să le revalideze prin propria experienţă.“

Compania românească a închis anul 2023 cu afaceri de 2 mil. euro, înregistrând o creştere de 10% faţă de anul 2022, iar pentru anul în curs reprezentanţii estimează o dublare a cifrei de afaceri. În cadrul iSense Solutions lucrează în prezent 40 de consultanţi în sediul din Bucureşti.

„Deoarece ne-am propus dublarea cifrei de afaceri, am deschis mai multe poziţii noi în cadrul iSense Solutions. Sunt în prezent disponibile mai multe poziţii pentru persoane cu experienţă în cercetarea de piaţă, dar şi pentru persoanele la început de carieră. Poziţiile sunt de analişti de date, consultanţi seniori (5 aniĂ experienţă) şi executive (3-4 ani experienţă) în cercetarea cantitativă sau calitativă, manageri de cercetare de piaţă, manageri de client service, project manageri pentru cercetarea online, juniori şi interni şi  altele. Investiţii pentru 2024 vor viza şi un proiect strategic - iSense iLIDIAC (Laboratorul de Inovaţie Digitală Şi Inteligenţă Artificială în Cercetare) care va oferi instrumente AI pentru uşurarea muncii în cercetare, un magazin online cu rapoarte de cercetare de piaţă, o aplicaţie tip Do It Yourself pentru cercetarea de piaţă (şi alte câteva instrumente surpriză). De asemenea, intenţionăm să continuăm investiţia în iSense OmniPanel Insigts (iOPI), instrumentul avansat de măsurare a comportamentului online al consumatorilor şi să îl oferim şi în alte ţări.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO