Business Hi-Tech

Unul dintre magnatii media anunta ca era stirilor online gratuite s-a terminat, iar publicatiile lui vor cere bani pentru continut

Unul dintre magnatii media anunta ca era stirilor online gratuite s-a terminat, iar publicatiile lui vor cere bani pentru continut

Rupert Murdoch, presedintele companiei News Corp: Jurnalismul de calitate nu este ieftin, iar o industrie care isi ofera gratuit continutul isi compromite pur si simplu abilitatea de a produce stiri si reportaje bune.

10.08.2009, 00:00 45

Rupert Murdoch, presedintele News Corp., compania care detine unele dintre cele mai cunoscute publicatii din lume, precum Wall Street Journal sau tabloidul britanic The Sun, a anuntat la o conferinta cu investitorii ca va impune taxe pentru intreg continutul oferit online de companiile sale, in contextul in care divizia de print a magnatului se confrunta cu o scadere brutala a incasarilor din publicitate, scrie presa internationala.

Murdoch vrea sa impuna taxe pe stirile oferite online dupa ce modelul de business utilizat pana acum, respectiv furnizarea gratuita a continutului pe internet pentru a majora audienta site-urilor si astfel si a veniturilor din publicitatea online, nu a dat rezultate.

"Trebuie sa ne asiguram ca revenim la marjele de profit cu care lucra anterior industria noastra. Extinderea perioadei de scadere a accelerat ritmul schimbarii, dar provocarea cu care ne confruntam este clara. Veniturile din publicitate in editiile print nu vor mai atinge niciodata nivelul oferit in anii trecuti", a declarat Murdoch. "Jurnalismul de calitate nu este ieftin, iar o industrie care isi ofera gratuit continutul isi compromite pur si simplu abilitatea de a produce stiri si reportaje bune. Cresterea numarului de abonamente la Wall Street Journal, de cand am cumparat ziarul, imi dovedeste faptul ca piata este dispusa sa plateasca pentru calitate".

 

Alte ziare britanice se pregatesc sa-si taxeze cititorii online

Dupa ce Murdoch a anuntat planurile sale cu privire la taxele impuse cititorilor, semnalizand sfarsitul unei ere a accesului online gratuit, alte ziare britanice au raportat ca urmeaza "modelul Murdoch" pentru a recupera pierderile cauzate de declinul cererii si publicitatii.

Financial Times, care deja aplica taxe pentru unele servicii online, si cotidianul The Independent se afla in stadii avansate de implementare a unui sistem de plata pentru continut.

Directorul general al FT, John Ridding, a spus ca "exista un potential semnificativ in ideea de a taxa utilizatorul pe articol sau pe timpul petrecut pe pagina", argumentand ca ideile de baza ale internetului, si care trebuie mentinute in cazul unui asemenea sistem, sunt "consumul flexibil" si "posibilitatea de a alege".

Conform unor surse, Financial Times se afla in discutii pentru o structura de "plata-pe-articol" pe baza modelului magazinului de muzica

Apple iTunes, care le permite oamenilor sa descarce si cate o singura melodie dintr-un album muzical.

 

Cititorii sunt mai deranjati de metodele de plata decat de taxa in sine

Managerii din industria media cauta un model cat mai simplu si direct de plata deoarece, conform lor, cititorii au fost mai nemultumiti de procedura platii in sine decat de taxa in sine.

"Poti taxa cu siguranta, dar nu poti sa oferi o experienta slaba de efectuare a platii. Plata trebuie sa se efectueze intr-un mod simplu, direct, cu un singur click, precum serviciile oferite de Amazon sau cele ale magazinului iTunes", a declarat Rob Grimshaw, director al Financial Times.

Si ziarul britanic The Independent, care se straduieste sa supravietuiasca in fata uriaselor datorii, ar putea lua in considerare optiuni de taxare a cititorilor in contextul in care expertii considera ca actualul model de business dupa care este condus ziarul nu mai este viabil.

Ideile enuntate de Murdoch reprezinta o parte din felul in care vor sta lucrurile in curand in industria media, scrie FT. "Rupert Murdoch nu intelege gresit, de regula, lucrurile. El a fost cel care a 'condus' majoritatea ziarelor pe internet, iar acest lucru a functionat din punctul de vedere al numarului de cititori de pe aceste site-uri", a spus Bob Satchwell, presedintele Societatii Editorilor din Marea Britanie.

 

Publisherii online nu cred in varianta continutului platit

Miscarea strategica a lui Murdoch de a taxa clientii sai a fost intampinata cu scepticism din partea rivalilor, in timp ce ei cauta propriile alternative pentru un model de business. Murdoch are de pierdut cel mai mult dintre toti oamenii din industrie, in timp ce aceasta parte a pietei se lupta cu tiparul in scadere, televiziune si publicitatea online.

"Daca avem succes, o sa fim urmati de toata mass-media", a spus el, desi rivalii si-au exprimat lipsa de incredere, spunand ca aplicarea taxelor pe tot segmentul media al News Corp., de la Fox News pana la la publicatia Post-Courier din Papua Noua Guinee, nu va declansa o miscare in masa.

"Nu cred ca in discutie este vorba de ceea ce vrea Rupert Murdoch. Este vorba de lucrul pentru care consumatorul este pregatit sa plateasca si de ce sa plateasca din moment ce poate sa gaseasca acelasi lucru in alta parte, gratuit?", se intreaba Sly Bailey, directorul general al companiei Trinity Mirror. "Ideea ca va exista o monetizare directa a continutului este provocatoare", a sustinut Richard Titus, presedintele unitatii Associated Northcliffe Digital al firmei DMGT. "Nu am vazut inca nimic care sa ma faca sa-mi schimb parerea", a adaugat el.

 

Ori va schimba intreaga piata, ori va trimite clienti catre alte publicatii

"Murdoch ori va misca intreaga piata, ori va impinge o gramada de clienti catre noi", a declarat un manager al unui ziar britanic rival. "Exista foarte putine avantaje pentru oricine care face primul aceasta miscare", a adaugat el.

"Toata lumea din industrie deja petrece mult timp gandindu-se si testand diverse surse de venit", a spus Geoff Reiss, general manager al Newsweek digital.

Celebrul ziar american The New York Times a declarat ca miscarea facuta de News Corp nu va afecta propriile evaluari pentru acest model de acces, insa Nicolas Beytout, director general al cotidianului francez de business Les Echos, a sustinut ca miscarea va creste numarul persoanelor care doresc sa plateasca pentru continut.

 

Modelul Wall Street Journal nu poate fi extins la toate publicatiile

Anuntul lui Murdoch ca va taxa accesul la stirile onnline produse de conglomeratul media pe care il conduce nu a entuziasmat investitorii si analistii de pe Wall Street, scrie Larry Dignan, redactor-sef al publicatiei online ZDNet. "De ce se intampla acest lucru? Pentru ca nu exista bani acolo unde spune Murdoch.

Multi oameni de pe Wall Street cred ca Murdoch mai bine ar inchide unele dintre publicatii", scrie el.

Dignan face aceste comentarii aducand ca argument faptul ca News Corp ar putea obtine cel mult 200 de milioane de dolari pe an din taxele impuse pe editiile online, fata de veniturile de 6 miliarde de dolari generate de publicatiile sale, conform Goldman Sachs.

Analistul Mark Wienkes de la Goldman Sachs mai subliniaza ca nu este fezabil ca Murdoch sa se astepte ca audienta unui tabloid, de exemplu, sa fie la fel de dispusa sa plateasca pentru stirile online ca audienta cotidianului de business The Wall Street Journal.

"Baza de clienti a site-ului wsj.com este obisnuita sa plateasca o taxa, dar este valabil acest lucru si pentru alte publicatii", spune Wienkes, care adauga ca o presiune suplimentara pentru industria media o reprezinta si pretul mic de coperta al ziarelor. "Cat poti cere in aceste conditii pentru editia online?"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO