Business Internaţional

Acum zece ani nimeni nu vorbea de maşini electrice. Peste un deceniu ele ar putea fi o obişnuinţă

Acum zece ani nimeni nu vorbea de maşini electrice. Peste un deceniu ele ar putea fi o obişnuinţă pe străzi

Toate companiile implicate în industria auto investesc sute de milioane de dolari pe an pentru a pregăti intrarea în producţia de masă a maşinilor electrice

Autor: Andreea Mioara Neferu

06.06.2011, 23:36 729

Revoluţia maşinilor electrice este doar la un pas distanţă.Dependenţa din ce în ce mai mare de petrol, creşterea preţuluimateriilor prime fo­lo­site în industria auto, precum şidezideratul de a reduce emisiile de dioxid de carbon îi determinăpe mai toţi producătorii de profil, de la Nissan şi Citroën laAudi, să ia în considerare producţia de serie a ma­şinilorelectrice. Deocamdată, pe şose­lele din întreaga lume, maşinileelec­trice sunt o apariţie rară. Dintr-un total de circa 750 demilioane de autovehicule la nivel mondial în 2010, potrivitOrgani­zaţiei Naţiunilor Unite, doar câteva mii sunt modeleelectrice.

În România deo­camdată există doar o singură maşină electricăînmatriculată, şi anume un Mitsubishi i-MiEV.

"Acum un deceniu, nimeni nu vorbea de dezvoltarea sustenabilă,de emisiile de dioxid de carbon, iar acum aceas­ta estepreocu­pa­rea noastră principală", a declarat Michel Rol­lier, CEOal produ­că­to­ru­lui de anvelope Michelin, în deschiderea celeide-a 11-a ediţii a Michelin Challenge Bibendum, eveniment ce atratat şi anul acesta subiecte de actualitate cu privire laproblemele din sistemele de transport, energie, siguranţă rutieră,emisii de gaze cu efect de seră. Evenimentul de anul acesta,desfăşurat la Berlin, pe amplasamantul fostului aeroportTemp­lehof, a adunat cea mai mare parte a pro­du­cătorilor deautomobile şi de com­po­nente auto, care au dezvoltat tehnologiaelectrică auto, implementată acum pe mo­dele care se apropie deproducţia de serie.

"În cinci-zece ani modelele pe care le vedeţi astăzi aici le-amputea vedea destul de des şi pe şosele", a mai spus Rollier.

Michelin Bibendum a reunit peste 280 de modele de maşini, de lacele standard, pe benzină sau diesel, până la hibride şielectrice.

Una dintre maşinile electrice care au captat atenţia în cadrulevenimentului Michelin Bibendum a fost Mia, produsă de companiafrancezo-nemţească Mia Electric, un automobil cu un preţ de pornirede 15.000 de euro, dar care poate ajunge până la 24.000 de euro."Deo­cam­dată vom înce­pe livrările doar pe pieţele din Germania şiFranţa, care şi-au manifestat deja inte­resul pentru maşinanoastră", a spus Patrick Largeau, direc­tor de cercetare şidez­voltare în cadrul Mia Electric, companie care are o capacitatede producţie de circa 10-12.000 de maşini pe an. "Din România încănu am avut cereri, însă suntem deschişi la orice pro­pu­nere. Ceeace ne leagă însă de România este furnizorul nostru de scaune auto,Euro­tehnic, care livrează şi pentru Dacia", explică Largeau.

Chiar şi aşa, pro­ble­ma maşinilor electrice, în general, rămâneauto­nomia, dar şi viteza maximă pe care o astfel de maşină o poateatinge. La o greutate de aproape 1,2 tone şi o lungime cuprinsăîntre 2,87 şi 3,19 metri, Mia nu poate merge decât cu maximum 100de kilometri la oră, iar distanţa care poate fi parcursă cu osingură încărcare a bateriei nu depăşeşte 90 de kilometri.

Pe de altă parte însă, există şi modalităţi prin care perioadade viaţă a bateriilor poate fi prelungită, susţine directorul decercetare din cadrul Michelin, Philippe Denimal. "Anvelopele verzi,adaptate pentru maşini electrice, deşi au un preţ cu 10-20% maimare decât cele standard, pot creşte cu până la 10% distanţa pecare pot rula aceste maşini electrice", explică reprezentantulMichelin, companie ce investeşte anual 500 de milioane de euro încercetare şi care vinde 170 de milioane de anvelope în fiecare an,dintre care 30 de milioane sunt anvelope verzi.

Conceptul "electric" a prins şi în rândul producătorilor debiciclete. Full Moon, un producător german de biciclete electrice,a vândut până acum circa 200 de astfel de vehicule pe două roţi, cuun preţ de aproximativ 3.500 de euro fiecare. "Am avut chiar unproiect pilot în Stuttgart, prin care am încercat să contribuim laconştientizarea importanţei vehiculelor electrice. Timp de un an,am oferit circa 500 de biciclete spre încercare unor locuitori dinacest oraş, cărora le-am asigurat de asemenea staţii de încărcarerapidă a bateriilor", spune Etti, unul dintre repre­zentanţiicompaniei.

O astfel de bicicletă electrică, care de altfel este o replicămai rudimentară a unui scuter, poate atinge 45 de kilometri la oră,iar autonomia unei baterii este de circa 60 de kilometri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO