Un document recent pregătit pentru liderii UE avertizează că Uniunea Europeană ar putea deveni la fel de dependentă de China pentru baterii pentru maşini electrice până în 2030 după cum a fost de Rusia pentru energie înaintea războiului din Ucraina, notează Reuters.
Îngrijoraţi de asertivitatea în creştere a Chinei la nivel mondial şi de puterea sa economică, liderii europeni vor discuta în cadrul unei reuniuni programate a avea loc pe 5 octombrie în Granada, Spania, propunerile făcute recent de Comisia Europeană în sensul reducerii riscului ca Europa să fie prea dependentă de China şi necesitatea ca aceasta să se diversifice către Africa şi America Latină.
Bateriile nu sunt singura zonă de vulnerabilitate a UE, se arată în documentul citat de Reuters.
„Un scenariu similar s-ar putea desfăşura în spaţiul digital-tech. Estimările sugerează că cererea de dispozitive digitale, cum ar fi senzorii, dronele, echipamentele de stocare va creşte puternic în acest deceniu“.
Până în 2031, China este de aşteptat să aibă o capacitate de producţie de baterii EV mai mare decât orice altă ţară, relevă o analiză a Benchmark Minerals citată de Financial Times.
Datele Benchmark Minerals arată că China va avea o capacitate de producţie de 322 GWh în Europa până în 2031, Coreea de Sud situându-se pe locul doi cu 192 GWh.
Însă şi chinezii pot fi văzuţi ca fiind dependenţi de constructorii auto europeni. Evitând America de Nord din cauza US Inflation Reduction Act, care urmăreşte reducerea dependenţei companiilor american de lanţul de aprovizionare chinez, producătorii de baterii din China se concentrează pe piaţa europeană, potrivit The New York Times.
Dar nu numai producătorii de baterii din China fac acest lucru. Investiţiile chineze în general sunt concentrate pe Europa în detrimentul SUA. Investiţiile chineze din Europa au atins 7,9 miliarde de euro în 2022, în timp ce în SUA chinezii au investit în acelaşi an sub 5 miliarde de dolari.
Europa dispune de puţine firme mari producătoare de baterii, rămânând astfel deschisă investiţiilor chinezeşti în condiţiile în care constructorii săi auto se luptă să rămână competitivi pe piaţa mondială.
Pentru producătorii chinezi de baterii, investiţiile din SUA vin cu riscuri ridicate. Recent, Gotion din China a anunţat cea mai mare investiţie din statul american Illinois, însă observatorii sunt îngrijoraţi cu privire la obstacolele pe care producătorul chinez le are de înfruntat acolo şi subliniază că investiţia a fost posibilă datorită faptului că VW este cel mai mare acţionar al său.
În timp ce chinezii pătrund cu greu pe piaţa americană, sud-coreenii şi japonezii investesc masiv acolo, relevă datele merics.org.