Business Internaţional

Bunele si relele sectorului japonez al creditelor de consum

21.07.2004, 00:00 17

Sectorul financiar al creditelor de consum din Japonia nu duce lipsa de povesti scandaloase, conform Financial Times. Cea mai socanta, poate, este legata de inregistrarea, pe ascuns, a unui ofiter ce se ocupa de colectarea creditelor, ce striga la o persoana ce contractase un credit si nu-l putea rambursa: "Vinde-ti un rinichi, sau un ochi! Poti obtine 100.000 de yeni (920$) pe un ochi".
Astfel de tactici, neobisnuite, ofera o privire asupra unui sector de afaceri ce ramane la marginea respectabilitatii din cauza acuzatiilor de brutalitate aduse unor ofiteri financiari ce se ocupa cu colectarea creditelor si legaturilor cu crima organizata, desi in mare parte acesta este condus in mod profesional. La aceasta lume obscura incearca doua mari companii internationale sa castige acces. Banca britanica HSBC si Ripplewood, grupul privat de actiuni din Statele Unite, sunt interesate de achizitionarea unui pachet de actiuni de pana la 33% in cadrul Takefuji, cea mai mare companie din sectorul japonez al creditelor de consum.
Interesul acestora e legat de operatiunile de baza ale Takefuji, ce imprumuta fonduri la un cost de aproximativ 3% si ofera imprumuturi la rate de pana la 29,2%. Chiar si dupa deducerea unor costuri mari cu publicitatea si evaluarea riscului de credt si a unei rate de 6% a creditelor neperformante, Takefuji obtine marje foarte ridicate.
Insa, orice companie ce ar achizitiona o parte din Takefuji s-ar implica intr-o retea japoneza unica de complicatii de ordin operational, financial si cultural, spun bancherii.
In centrul acestei retele de complicatii se afla fondatorul si fostul presedinte al companiei, Yasuo Takei, autoproclamat creator al acestui sector in Japonia. Acesta a fost arestat anul trecut sub acuzatii de stabilire in secret a unor linii telefonice prin care asculta sau inregistra convorbiri private. Arestarea sa a avut loc dupa ce jurnalistii japonezi publicasera o serie de articole conform carora compania abuza de angajatii sai, utiliza tactici agresive pentru recuperarea creditelor, mituia ofiterii de politie pentru obtinerea unor informatii si asculta in mod ilegal convorbiri telefonice private.
Politia a recunoscut mai tarziu ca 17 ofiteri acceptasera mita din partea companiei. Drept urmare, guvernul a formulat acuzatii oficiale impotriva companiei. De asemenea, autoritatile fiscale au acuzat compania de a fi declarat profituri cu 920 milioane de yeni mai mici decat cele reale.
In urma arestarii lui Takei si a dezvaluirilor ulterioare, a devenit clar ca Takefuji nu aderase la standardele internationale privind guvernarea corporatista, un factor ce va influenta cu siguranta planurile HSBC ce tine la propria reputatie.
Exista de asemenea alti factori, legati de controlul asupra companiei. Estimarile cu privire la participatia lui Takei si a altor parti implicate variaza, insa analistii considera ca aceasta se ridica la 67%. Daca va fi gasit vinovat, sentinta in legatura cu delictele lui Takei se va pronunta in luna august.Conform reglementarilor japoneze, un actionar majoritar aflat in inchisoare nu poate detine mai mult de 25% in cadrul unei institutii creditoare non-bancare.
Un bancher comenta: "Takei doreste sa restabileasca credibilitatea companiei printr-un parteneriat cu un investitor strain important, dar familia nu doreste sa piarda controlul asupra companiei".
HSBC, Ripplewood si Takefuji au refuzat sa comenteze.
Pe langa dificultatile de ordin operational, bancherii avertizeaza ca perioada de crestere rapida a sectorului japonez de credite de consum e pe sfarsite. Pe masura ce banci importante patrund pe aceasta piata, ratele percepute consumatorilor scad, iar costurile legate de marketing cresc.
Competitia mai dura impinge in jos ratele pe care companiile din sectorul financiar al creditelor de consum le pot percepe consumatorilor, iar, pe de alta parte, bugetele alocate publicitatii cresc. In acelasi timp, insa, criteriile de evaluare a  riscurilor legate de credite nu mai sunt la fel de stricte, motiv pentru care volumul creditelor neperformante este in crestere.
Exista si un avantaje. Actiunile Takefuji sunt ieftine. Insa un bancher si-a amintit raspunsul dat de sir John Bond, presedinte al HSBC, cand acesta a fost intrebat de ce banca a evitat in trecut sa investeasca in Japonia. "Cateodata, exista un motiv pentru care lucrurile sunt ieftine", a spus acesta.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO