Business Internaţional

Business MAGAZIN. Care este meseria pentru care giganţii lumii plătesc cel mai bine. Cât poate câştiga un bijutier, un croitor, sau cel care face o geantă care se vinde cu 100.000 de euro

Business MAGAZIN. Care este meseria pentru care giganţii...

Autor: Bogdan Cojocaru

18.02.2024, 19:30 300

Într-o după-amiază de toamnă, la atelierul de bijuterii al Tiffany din Manhattan puţin mai mult de zece bijutieri fasonează inele de logodnă din aur, în timp ce un mic aspirator instalat la fiecare dintre staţiile lor de lucru aspiră praful fin de metal preţios pentru a fi retopit şi refolosit. Este o muncă lentă, meticuloasă, în multe privinţe deloc diferită de procesul pe care îl urmau artizanii de acum sute de ani, scrie Bloomberg.

Este un suport ca acela din trusele de traforaj pe care bijutierii prind nelele pentru a le şlefui. Suporturile bijutierilor mai experimentaţi sunt atât de uzate încât aproape că nu mai au forme. Dar la unii piesele din lemn sunt aproape noi, semn al statutului celor care le folosesc: ucenicii. Doi dintre creatorii de inele care lucrează în atelierul de bijuterii în această zi se numără printre cei opt cursanţi din programul de ucenicie de doi ani al Tiffany. LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton şi Tiffany au făcut echipă cu Fashion Institute of Technology şi Studio Jewelers din New York, o şcoală de meserii din Manhattan, pentru a le oferi ucenicilor pregătire teoretică şi tehnică. Ei dobândesc, de asemenea, experienţă practică de lucru alături de bijutieri experimentaţi de la Tiffany. La începutul acestui an, compania a lansat un alt program pentru încă şapte ucenici, care urmează cursuri la Rhode Island School of Design. Bijutierul plăteşte salariile cursanţilor în timp ce aceştia urmează programul şi, dacă reuşesc să stăpânească abilităţile, vor avea ocazia să rămână la Tiffany şi să creeze bijuterii de lux. „Învăţăm următoarea generaţie de meşteşugari cât de importante sunt detaliile”, spune Dana Naberezny, directoare de inovaţie pentru bijuterii la Tiffany şi şefa atelierului din Manhattan, în timp ce se plimbă printre bancurile de lucru şi atrage atenţia asupra unei expoziţii suspendate de unelte care aduc a ciocane. Printre ele este una folosită de bunicul unuia dintre bijutieri.

Formarea următoarei generaţii de artizani de lux a devenit o misiune critică pentru compania părinte a Tiffany, LVMH, imperiul francez al luxului care deţine şi Louis Vuitton, Christian Dior şi alte 70 de mărci. Cea mai mare corporaţie de lux din lume se confruntă cu o penurie de muncitori care ameninţă să-i reducă producţia de genţi, pantofi şi bijuterii căutate, subliniind provocarea industriei mai mari de a echilibra cererea puternică de bunuri de lux, realizate manual, cu interesul mai slab pentru carieră într-o meserie.


Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO