Business Internaţional

Ce solutii au gasit producatorii auto impotriva cresterii pretului petrolului

29.10.2007, 19:51 19

Toyota Motor, cel de-al doilea mare producator de automobile la nivel mondial, impreuna cu compania japoneza Mitsubushi, au anuntat ca vor incepe testarea unor noi materiale, pe baza de fibra de carbon si aluminiu pe masini experimentale, in cadrul proiectului de dezvoltare a unor modele usoare cu consum redus de combustibil, cu scopul de a-si mari vanzarile, scrie Bloomberg.
Conceptul modelului 1/X hibrid, care cantareste cu pana la 67% mai putin ca modelul Toyota Prius datorita caroseriei din fibra de carbon, a fost prezentat in cadrul Salonului Auto de la Tokio. Mitsubishi a anuntat introducerea unui nou model, i-MiEV Sport, cu un motor electric si o caroserie din aluminiu care cantareste cu 120 de kilograme mai putin decat daca ar fi fost fabricata din otel.
Pretul petrolului a inregistrat anul acesta o crestere de peste 42%, atingand nivelul de peste 90 de dolari pe baril, pretul benzinei in Statele Unite, ridicandu-se la peste 3,23 de dolari pe galon. In timp ce vanzarile pentru masinile utilitare sau sport au scazut, modelele usoare au fost cele care adus clienti noi pe piata americana pentru Toyota, in detrimentul producatorilor autohtoni, precum Ford Motor sau General Motors.
"Toti incearca reducerea greutatii autoturismelor", a declarat Edwin Merner, presedinte al Atlantis Investement Research din Tokio. "Cum pretul petrolului continua sa creasca, toti producatorii incearca reducerea consumului prin utilizarea unor materiale cat mai usoare", a mai adaugat Merner.
Producatorii japonezi se folosesc de Salonul Auto de la Tokio pentru a putea face cunoscuta noua tehnologie utilizata in productie, la fel cum Toyota a procedat in 1995, cand a introdus pentru prima oara conceptul de diesel-electric, care ulterior, in 1997, a dus la aparitia modelului hibrid Prius, primul autoturism din lume care functiona pe un sistem de propulsie bazat pe conceptul de diesel-electric.
Producatorii japonezi domina segmentul masinilor hibride. Toyota, Honda si Nissan produc opt dintre cele zece modele cu cel mai scazut consum de benzina, conform datelor furnizate de catre oficialii americani. Acest avantaj a facut ca vanzarile producatorilor asiatici pe piata din Statele Unite sa creasca cu 3,8% in primele noua luni ale acestui an, in timp ce vanzarile General Motors, Ford Motor si Chrysler au scazut cu aproximativ 7,9%. Cea mai mare problema in utilizarea fibrei de carbon in productia de autoturisme o reprezinta costul, este de parere Koji Endo, analist la Credit Suisse Securities. El estimeaza ca utilizarea acestui tip de material in industria auto ar fi de 100 de ori mai scumpa ca otelul.
Toray Industries, cel mai mare producator de fibra de carbon din Japonia, a anuntat ca nu va dezvalui pretul de achizitie al materialului.
"Fibra de carbon este o tehnologie pentru viitor, insa va trebui sa mai treaca multi ani pana ce aceasta va fi folosita in productia de serie a autoturismelor", a incheiat Endo.
Schimbarea materialulul traditional va insemna in mod automat si schimbarea liniilor de asamblare, precum si a modalitatilor de reciclare a materialului, a declarat purtatorul de cuvant a Honda, Sage Marie.
Noul model Toyota 1/X va avea un consum de doar 2 litri la o suta de kilometri, spre deosebire de Toyota Prius, care are un consum de 4 litri la o suta de kilometri. Modelul va avea un sistem de propulsie bazat pe cosumul de etanol, benzina si curent electric.
Fibra de carbon, utilizata si in industria aeronautica de catre Boeing sau Airbus, este de aproximativ patru ori mai rezistenta decat materialele traditionale si cantareste cu pana la de 40 de ori mai putin decat acestea. Toyota foloseste deocamdata acest material doar in cursele de Formula 1.
Anticipand utilizarea fibrei de carbon in industria auto, Toyota intentioneaza sa investeasca peste 175 de milioane de dolari intr-un centru de dezvoltare, precum si intr-o fabrica unde sa produca acest tip de material.
Vanzarile Toray de fibra de carbon utilizata in industria auto ar putea creste pana in 2016 la o suma de 350 de miliarde de yeni (3 miliarde de dolari), comparativ cu cele de anul trecut, de un miliard de dolari.
De asemenea, producatorii de autoturisme ar putea apela si la utilizarea aluminiului in productie, acesta fiind de 33 de ori mai usor decat otelul. Mazda Motor deja a anuntat lansarea, incepand cu 2010, a unui nou bloc motor din aluminiu, cu piese de otel integrate, care va fi mai usor si mai performant decat motoarele folosite in productia de serie.
"Petrolul devine din ce in ce mai putin si mai scump", a declarat Seita Kanai, directorul departamentului de cercetari din cadrul Mazda. "Acest lucru ne constrange pe noi sa gasim alternative pentru masinile noastre".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO