Business Internaţional

China, de la imitator la inovator

China, de la imitator la inovator

Autor: Catalina Apostoiu

20.07.2017, 00:06 945
Transformarea Chinei dintr-o ţară care copiază idei din Vest într-o putere a tehnologiei şi inovaţiei a devenit evidentă în ultima vreme pentru unii observatori. Preşedintele chinez Xi Jinping a încercat să toarne apă rece peste toată această euforie, avertizând cu privire la riscurile financiare.

Totul a început în 2015, când premierul Li Keqiang i-a lăudat deschis pe tineri antreprenori, anunţând că va „aţâţa focurile inovaţiei“. Birocraţii au investit masiv în incubatoare şi au subvenţionat start-up-urile lansate de studentţi. Iniţiative strategice concentrate pe upgradarea vechii economii au împins în sus valoarea companiilor tech, cu mult peste cea a rivalelor străine. Iar subvenţiile au început să curgă, potrivit Reuters. Avansul technologic a fost alimentat de apariţia unor mari companii ca Tencent, Alibaba şi Baidu, care au deschis calea altor firme locale, scrie CNBC.

Atât apetitul consumatorilor, cât şi susţinerea guver­namentală au dus la crearea de noi industrii. De exemplu, un nou sector urmărit îndeaproape de investitori este masiva industrie de bike-sharing a Chinei.

Jing Ulrich de la JP Morgan arată că firmele chineze sunt lidere şi în alte domenii, cum ar fi plăţile mobile, producţia de drone, social media şi inteligenţa artificială.

Potrivit unui studiu recent, 60% din companiile europene active în China se aşteaptă ca firmele chineze să fi recuperat diferenţa la nivelul inovaţiei.

„Deşi această venire din urmă se va întâmpla cel mai probabil în sectorul serviciilor, companiile europene trebuie să fie prudente“, se arată în raport.

Cu o creştere economică puternică şi o piaţă uriaşă nevalorificată atât local, cât şi în ţările asiatice vecine, China este bine poziţionată pentru a continua pe drumul inovaţiei în domeniul tehnologiei, cât şi în afara acestuia, potrivit wired.com.

Există mai mulţi factori care o pot ajuta în acest sens.

În primul rând, piaţa de consum chineză este pur şi simplu uriaşă. Potrivit Alibaba, există în prezent 618 milioane de utilizatori de internet în China. O cifră ameţitoare, dar nici măcar jumătate din potenţialul şării. Shopping-ul online reprezintă 7,9% din consumul total al Chinei. Piaţa este uriaşă, iar companii ca Alibaba profită din plin.

În al doilea rând, China are cele mai mari companii mobile, acestea având în acelaşi timp şi cel mai rapid ritm de creştere. Mai apoi, în China, numărul de utilizatori de social messaging îl depăşeşte pe cel al locuitorilor din SUA.

Recent, premierul chinez a anunţat că în ultimii trei ani au fost înregistrate peste 15.000 de companii zilnic în medie.

Şi totuşi, în pofida masivei prezenţe la piaţa locală, multe companii tech chineze nu se bucură de o cerere solidă peste graniţe, potrivit CNBC.

Cu tot acest proces de transformare, în 2017 economia chineză a fost menţinută în direcţia corectă mai degrabă de sectoarele tradiţionale, scrie Reuters. În plus, retorica guvernului cu privire la inovaţie şi spirit întreprinzător îşi pierde din intensitate.

Încercările de temperare a unei pieţe supraîncălzite vor avea însă puţine şase de a sufoca creativitatea adevărată şi ar putea face valorizările companiilor mai rezonabile pentru investitori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO