Business Internaţional

Coca-Cola ramane regina marcilor

27.07.2004, 00:00 22

Coca-Cola, gigantul american din sectorul bauturilor racoritoare, isi mentine pozitia de lider in topul celor mai mari marci din lume alcatuit de Interbrand pe anul 2004, relateaza CNN Money. Totusi, companiile ce au avansat cele mai multe pozitii in cadrul acestui top sunt cele din domeniul high-tech, cum ar fi Apple si Amazon.
Interbrand, compania de consultanta al carei top a devenit un punct de referinta in ceea ce priveste evaluarea marcilor, estimeaza in prezent valoarea marcii Coca-Cola la 67,4 miliarde de dolari, in scadere cu patru procente fata de anul 2003.
Compania aflata pe pozitia a doua, Microsoft, a inregistrat si ea o scadere a valorii de marca in decursul acestui an, cu 6%, pana la 61,4 miliarde de dolari. Opt din primele pozitii ale acestui clasament sunt detinute de companii americane, se arata in studiul intitulat Best Global Brand efectuat de Interbrand.
Interbrand evalueaza o marca, cel mai de valoare activ al multor companii, utilizand o metodologie complexa ce include tehnici similare celor la care recurg analistii pietei bursiere. Totusi, Interbrand ia in calcul si alt gen de factori, cum ar fi perceptiile consumatorilor si loialitatea fata de o marca.
In timp ce in ansamblu valoarea marcilor a crescut cu 2,2%, au existat diferente destul de mari de la sector la sector.
"Anul acesta au fost rasplatite companiile ce au creat adevarate comunitati in jurul produselor si serviciilor, facandu-i pe consumatori sa se simta de parca ar fi detinut ei insisi marca respectiva," a explicat Interbrand.
In timp ce redresarea economiei americane a contribuit la cresterea valorii de marca in cadrul sectorului de servicii financiare, publicitatea din jurul industriei de fast-food si al subiectului obezitatii a avut un impact negativ asupra companiilor din cadrul acestui sector.
Burger King a iesit din randul celor 100 de companii incluse in clasament, iar Yum Brands Inc., Pizza Hut si KFC au inregistrat scaderi. Prin contrast,  McDonald's a inregistrat o crestere de 1% a valorii de marca, pana la 25 miliarde de dolari, ca urmare a introducerii unor meniuri mai sanatoase si a unei solide campanii publicitare.
Apple Computer a inregistrat o crestere a valorii de marca de 24%, pana la 6,9 miliarde de dolari, urcand sapte pozitii in clasament, pana pe 43. Cresterea inregistrata de Amazon a fost de 22%, pana la 4,2 miliarde de dolari, avansand opt pozitii pana pe 66.
Compania ce a inregistrat cea mai dramatica scadere a fost Nokia, ale carei ultime lansari de telefoane mobile, avand un stil conservator, au generat o scadere cu 18% a valorii de marca, pana la 24 miliarde de dolari, reprezentand o pierdere de peste 5 miliarde de dolari. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO