Business Internaţional

Companiile de cablu TV americane si-au pus in gand sa atace piata europeana, pe care o considera subdezvoltata

Companiile de cablu TV americane si-au pus in gand sa atace piata europeana, pe care o considera subdezvoltata

Analistii sunt de parere ca operatorii de cablu din Europa s-ar putea afla intr-o pozitie mai buna daca ar investi in dezvoltarea retelelor si a programelor

04.10.2007, 16:33 32

"In Europa in schimb, in majoritatea statelor suntem inca micuti", a declarat Mike Fries, director executiv al Liberty Global, companie care detine numeroase retele de cablu TV in Europa, Asia, Australia si America Latina. Insa acum, companiile de cablu din Europa vor sa-si majoreze profiturile, incercand sa convinga clientii, televiziunile, precum si consiliile de audio-vizual ca ele sunt de partea lor.
"De obicei, compania de cablu este cea care trebuie sa aduca inovatii pe piata", spune Fries. "Insa in Europa, ca industrie, suntem subreprezentati si suprapreciati", a adaugat el.
De altfel, dimensiunea afacerilor cu cablu, precum si numarul inovatiilor de pe piata, variaza in functie de fiecare stat in parte. Majoritatea europenilor - 63 de milioane dintre ei - se uita la TV prin cablu.
Insa in state ca Germania, Belgia sau Olanda, unde televiziunea prin cablu este peste tot prezenta, aceasta se afla in forma ei cea mai invechita, respectiv conexiunile analog. Intr-un raport al Forrester Research, mai putin de un sfert dintre conexiunile TV din Europa sunt digitale, comparativ cu cele din Statele Unite, unde peste jumatate dintre aceste retele sunt de natura digitala.
Chiar si in statele unde majoritatea retelelor de cablu TV sunt digitale, precum in Marea Britanie, companiile de cablu pierd teren in fata antenelor satelit.
Intre timp, companiile de telecomunicatii inregistreaza un succes mai mare decat cele de cablu in domeniul vanzarilor, in special prin furnizarea de servicii broadband, telefonie sau televiziune digitala. "In timp ce cablu este cea mai raspandita tehnologie TV din regiune, companiile au intampinat numai probleme in transformarea acestor retele in unele digitale", a declarat Ted Hall, analist al Informa Telecoms & Media.
Analistii sunt de parere ca operatorii de cablu din Europa s-ar putea afla intr-o pozitie mai buna daca ar investi in dezvoltarea retelelor, a programelor, precum si in marketing, ceea ce le-ar ajuta in concurenta cu companiile de telecomunicatii sau cu cele de televiziune prin satelit. Numai anul trecut, primele trei companii de cablu din Franta s-au unit si au format Numericable, o miscare similara avand loc si in Marea Britanie, unde cele mai mari doua companii de pe piata au format Virgin Media. Un alt operator de TV la nivel national a aparut in Spania, unde compania de cablu spaniola Ono, a achizitionat operatiunile companiei de telecomunicatii Auna, desfasurate prin cablu.
Fondurile de investitii au avut un rol important in consolidarea retelelor de televiziune prin cablu, cateva dintre acestea chiar finantand crearea retelei spaniole.
De asemenea, firmele private de investitii detin controlul la Numericable, precum si a celei mai mari companii de TV prin cablu din Germania, Kabel Deutschland.
Liberty Global, compania care face parte din imperiul media detinut de catre americanul John Malone, s-a retras de curand de pe pietele din Franta, Suedia si Norvegia, analistii fiind de parere ca Liberty nu ar avea sanse sa devina lider de piata si a patruns pe piata din Elvetia si Irlanda.
Exista zvonuri ca Liberty Global, fiind cea mai mare afacere de televiziune prin cablu la nivel international, s-ar putea arata interesata de achizitionarea companiei Virgin Media, scoasa la vanzare in luna iulie pentru a-si consolida dominatia pe piata din Europa.
"Suntem deschisi catre orice oportunitate pentru cumparare, in special in Europa Centrala si de Est, dar nu vom pierde din vedere si eventuale achizitii pe pietele din Europa Occidentala", a declarat Fries.
Analistii sunt de parere ca piata din Germania ar fi cea mai atractiva pentru compania americana, mai ales ca dinamica ridicata din ultima perioada sugereaza faptul ca piata s-ar pregati pentru o viitoare consolidare, aceasta fiind cea mai fragmentata dintre pietele de cablu TV din Europa. Cu toate ca in multe dintre statele europene exista un singur furnizor de televiziune prin cablu, in Germania, numarul operatorilor se ridica la aproape 4.000 de companii, conform datelor furnizate de Cable Europe. Trei dintre acestea, cunoscute ca operatori de gradul 3, detin majoritatea infrastructurii, de conexiunile cu clientii ocupandu-se restul companiilor, cunoscute ca operatori de gradul 4, ele asigurand conexiunea finala dintre retea si consumator.
Autoritatile au creat aceasta delimitare cu scopul de a limita monopolul companiei Deutsche Telekom care a construit intreaga retea de cablu TV, insa care nu a primit acordul de a asigura si conexiunile finale. Mai tarziu, reteaua creata a fost achizitionata de catre cei de la Kabel Deutschland, Unity Media si Kabel Baden-Wurttemberg.
Acestea din urma incearca sa finalizeze ceea ce Deutsche Telekom n-a reusit: sa ajunga in casele oamenilor, fiind de parere ca fara sa furnizeze si acest serviciu investitiile intr-o retea digitala ar fi inutile, serviciile de broadband, televiziune si telefonie neputand fi furnizate. De curand, Kabel Deutschland a achizitionat Orion Group, operator de televiziune prin cablu de nivelul 4, reusind astfel sa obtina accesul direct pentru peste 1,2 milioane de clienti.
"Asta este ceea ce ne dorim: sa ni se dea o sansa ca sa concuram", a declarat Stefan Schott, purtator de cuvant al Kabel Deutschland.
Directorii executivi ai companiilor de cablu de televiziune din Europa s-au intalnit recent la Bruxelles cu comisarul european pe probleme de media, Viviane Reding, pentru a incerca sa o convinga de faptul ca operatorii de cablu se afla in dezavantaj fata de cei din telecomunicatie in cursa de a dezvolta retelele digitale.
Companiile sunt de parere ca nu se fac suficiente demersuri pentru ca ele sa fie incurajate sa investeasca in dezvoltarea de noi retele, spre deosebire de companiile de telecomunicatii care par sa aiba sprijinul guvernelor in aceasta problema.
"Toti acesti domni au petrecut cot la cot cu cei din consiliile de audio-vizual", crede Toon Diegenant, purtator de cuvant al Cable Europe, facand referire la directorii executivi din telecomunicatie.
"Daca vrem sa ne facem auziti, probabil ca si noi va trebui sa petrecem impreuna cu ei", a mai adaugat el.
Cable Europe s-a bucurat de curand de un rebranding in stil american, aceasta scurtandu-si fosta titulatura de Asociatia Europeana a Comunicatiilor prin Cablu.
Rebradingul se practica si la nivelul consumatorilor, spre exemplu Virgin Media este o marca creata acum un an, cand Richard Branson, anteprenorul britanic din spatele marcii Virgin, a achizitionat o parte din actionariatul companiei rezultate din uniunea celor doua companii britanice de televiziune prin cablu, NTL si Telewest.
Operatorii de televiziune prin cablu prezinta un avantaj fata de cei prin satelit, acestia putand exploata potentialul video pe care televiziunea prin cablu il prezinta. "In urmatorii trei sau cinci ani, cea mai mare si singura crestere pe care media europeana o va cunoaste va fi in domeniul televiziunii digitale", a incheiat Fries.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO