Business Internaţional

Cum a ajuns Brawn GP de la statutul de sparring partner la cel de favorit pentru castigarea campionatului de Formula 1

Cum a ajuns Brawn GP de la statutul de sparring partner la cel de favorit pentru castigarea campionatului de Formula 1
20.05.2009, 00:00 43

In momentul in care Jenson Button a trecut linia de sosire si a castigat Grand Prix-ul Spaniei la Barcelona, finantistul Gordon Blair se afla printre mecanicii si inginerii entuziasti care il salutau de la monoposturi, scrie Financial Times.

In urma cu cateva luni, Blair a fost chemat de Ross Brawn, seful a ceea ce era atunci echipa de Formula 1 a Honda, care i-a cerut sa puna la punct si sa supravegheze un proces de preluare a acesteia de catre managementul echipei. Aceasta idee era ceva nou, ce nu se mai incercase niciodata cu o echipa de Formula 1 detinuta de un producator auto.
Procesul debuta cu incercarea de a ii convinge pe executivii japonezi - care pusi in fata unei asemenea situatii ar fi putut sa se arate sceptici - ca o astfel de preluare este cea mai potrivita alegere pentru echipa, si totodata pentru Honda, care avea nevoie atat de o afacere buna, cat si de o iesire eleganta din aceasta situatie.
 
De la finante la Formula 1
In aceste luni, Blair a ajuns de la a se ocupa de incheierea unor acorduri de tip fuziuni si achizitii "de marime medie" de pana in 100 mil. lire sterline din biroul sau de la Londra sa fie brokerul unei afaceri fara precedent in domeniul sportiv. El este in prezent directorul non-executiv al unei echipe de Formula 1, favorita la castigarea campionatului mondial. Acum Blair negociaza acorduri de sponsorizare cu unele dintre cele mai cunoscute branduri din lume. Dupa ce a studiat dreptul la Edinburgh, el a fost atras de procesul de preluare al companiilor. Acesta a fost momentul in care a realizat ca profesia de avocat nu il ajuta sa isi urmeze visul.
"Munceam 20 de ore pe zi, sase zile pe saptamana pentru a incheia un acord si la sfarsit cand sarbatoream ma intrebam oare cu ce se ocupa acea companie?", isi aminteste el in timp ce sta in biroul sau.
"O astfel de profesie nu ma stimula. Voiam sa fiu acela care da o forma acordurilor. Nu este vorba doar de modele financiare inteligente, ceea ce voiam eu era sa inteleg acele afaceri, si companiile ce stateau in spatele acelor acorduri."
Blair s-a alaturat grupului Livingstone Guarantee, din sectorul de investment banking, pana a devenit partener in cadrul acestuia. El a separat ramura de finante corporatiste si in 2007 a pus bazele Succesion Corporate Finance. Blair spune ca aceasta companie vine cu avantajul experientei in acorduri mari pentru o serie de acorduri mai mici pe care bancile de investitii de renume nu le considera o prioritate. "Daca esti un manager/proprietar si inchei acordul vietii tale nu vrei sa se ocupe de tine un tip fara experienta dintr-o banca mare de investitii, care invata pe spatele acordului tau", spune Blair. "Iti doresti pe cineva care iti intelege businessul si locul tau pe piata."
Implicarea lui Blair in procesul de preluare a echipei de Formula 1 a Honda de catre managementul companiei a survenit ca urmare a consilierii pe care el a acordat-o in cadrul unui acord din 1999. La aceeasi masa cu el s-a aflat atunci Nick Fry, care a devenit mai tarziu directorul executiv al echipei de F1 a Honda.
 
Managementul, salvatorul echipei
In data de 5 decembrie 2008, cand Honda a decis sa se retraga din Formula 1, punand in pericol mai mult de 700 de slujbe, Fry l-a contactat pe Blair pentru a-l invita sa se intalneasca cu cel ce conducea echipa, Ross Brawn.
Honda a dorit sa iasa din F1 si a anuntat ca va inchide afacerea daca nu apar ofertanti. In conditii in care in preajma Craciunului nu aparuse niciun potential investitor, s-a decis optarea pentru preluarea de catre managementul echipei a operatiunilor Honda din Formula 1.
Blair si Brawn se intalneau rar, deoarece Blair era nevoit sa faca naveta intre casa sa din Surrey, biroul din Londra si sediul echipei de F1 a Honda din Brackley, Northants. Zilele in care cei doi lucrau impreuna erau intotdeauna lungi, pentru ca presiunea timpului era mereu prezenta, in conditiile in care noul sezon urma sa inceapa in martie. Brawn trebuia sa se asigure ca inginerii continuau sa lucreze la noua masina, in timp ce Blair ghida echipa si o instruia pentru ca aceasta sa fie pregatita de preluare.
"O preluare de catre management nu este un proces obisnuit in Japonia. In conditiile in care nu s-a auzit de vanzarea unei companii catre managerii sai, a fost nevoie de multa putere de convingere pentru a-i convinge ca aceasta este cea mai buna metoda pentru a te dispensa de o divizie europeana", a spus Blair.
"Un al doilea aspect dificil a fost acela de a concepe propunerea de o asemenea natura incat Honda sa poata iesi elegant din aceasta afacere, pastrand slujbele. In acelasi timp insa, propunerea trebuia sa se dovedeasca mai avantajoasa din punct de vedere economic fata de cele ale celorlalti ofertanti."
 
Formula unu, o afacere complexa
Mai mult, spune el: "Exista atat de multi factori ce trebuie luati in considerare in F1 - si trebuie sa nu neglijezi niciunul. Trebuie sa fii atent la o serie de informatii financiare delicate, insa exista si elemente mai usor de urmarit, precum politica firmei, sau sa faci ceea ce trebuie pentru tine fara sa te abati de la principiile tale".
Considerat de cei mai multi fara rival in ceea ce priveste tehnologia F1 si tacticile din timpul curselor, Brawn recunoaste ca la inceput a fost uimit cand a auzit propunerea.
Brawn spune ca s-a bazat pe etica echipei pe care el a "crescut-o" in cadrul Honda. "Atunci cand concurezi intr-o cursa ai sanse sa castigi ca echipa doar cu ajutorul calitatilor si punctelor forte ale tuturor", spune Brawn.
"Gordon nu a venit in aceasta afacere cu cunostinte in ceea ce priveste cursele. Eu i-am explicat cum sta situatia din punctul de vedere al ingineriei, iar el mi-a explicat situatia din punct de vedere administrativ, financiar si fiscal. Iti da increderea de a lua decizii stiind ca este cineva acolo care sa te ghideze astfel incat sa poti evita capcanele pe care ti le intind oamenii."
Cheia succesului este sa pui rapid bazele unei relatii stabile, sa te apuci imediat de lucru si sa nu pierzi timp. Sa muncesti sub presiune, in timp ce ai grija si de detalii, asa merg lucrurile in Formula 1.
 
Jenson Button: Nu banii conteaza, ci performanta
 
Dupa ce a reusit sa se claseze in pole-position in cadrul Marelui Premiu de Formula 1 al Spaniei, britanicul Jenson Button a anuntat ca salariul sau a fost redus, din proprie initiativa, de la 8 mil. lire sterline (8,94 mil. euro) la 4 mil. lire sterline, scrie The Mirror. Decizia sa survine in conditiile in care echipa pentru care concureaza - Brawn GP - se confrunta cu dificultati financiare si nu isi mai poate permite sa plateasca un salariu atat de mare. Button a castigat in acest sezon patru din cele cinci etape de Formula 1, iar in cadrul Marelui Premiu al Chinei a ocupat pozitia a treia. Button, care se afla acum pe prima pozitie a clasamentului Formulei 1, cu 41 de puncte, a fost la inceputul anului la un pas de a renunta la cariera de pilot. "A fost un pariu urias, dar s-a dovedit a fi cea mai buna decizie din viata mea", a comentat Button reintoarcerea pe pista de Formula 1. "Sunt platit cu mult mai putin acum, dar nu m-am gandit de doua ori cand am luat decizia. Nu a fost cazul sa fiu intrebat daca accept o scadere, intru cu totul alt mod s-au petrecut lucrurile", a declarat Button.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO