Business Internaţional

Cum fac ungurii sa scoata peste 3 mld. euro din turism

21.10.2001, 00:00 15



Aproape 10% din Produsul Intern Brut al Ungariei provine din activitatile turistice, insa, potrivit afirmatiilor lui Gaspar Biro, directorul sectiei de turism a Consulatului General al Republicii Ungare din Romania, care citeaza opinia unor analisti, ponderea se apropie mai degraba de 15%.

Anul trecut, veniturile din turism ale Ungariei s-au ridicat la trei miliarde de euro, iar in pe primele opt luni a acestui an au crescut spectaculos, cu circa 20%, pana la 2,9 miliarde euro.

Potrivit datelor din balanta de plati a BNR, Romania a incasat din turism 360 de milioane de dolari in intregul an 2000, cam cat au castigat maghiarii intr-o luna. Pe de alta parte, daca maghiarii au un sold pozitiv al balantei turismului, de 2 mld. Euro in perioada amintita, in Romania e invers.

Soldul balantei turismului, adica diferenta dintre banii adusi de turisti in tara si cei cheltuiti de romani in strainatate, a fost negativ anul trecut, de 60 de milioane de dolari.

"Turismul are o contributie de doua ori mai mare decat agricultura la Produsul Intern Brut ungar", a declarat Biro. Veniturile din turism au fost cu aproape 20% mai mari pana la producerea evenimetelor tragice din Statele Unite.

In acelasi timp, Ungaria aloca importante sume pentru promovarea obiectivelor turistice din aceasta tara.

"Totul este chestie de marketing. Din punctul de vedere al Ungariei, schimburile turistice romano-ungare se dezvolta foarte frumos, iar in ultimii patru ani am realizat cresteri intre 15-20% a numarului de romani care merg in Ungaria", spune oficialul ungar.

Pentru romani, parteneriatul nu este la fel de avantajos, avand in vedere ca numarul de vizitatori ungari in tara noastra nu creste cu acelasi ritm.

De exemplu, ultima initiativa de adaptare imediata la piata este promovarea turismului "sigur", dupa atentatele de la WTC. Pentru a contrabalansa efectele atentatelor din SUA asupra industriei turistice, Oficiul de Turism al Ungariei a decis sa promoveze aceasta tara ca destinatie alternativa.

Potrivit lui Biro, bugetul alocat acestei campanii este de 100 milioane forinti (peste 350.000 de dolari).

Promovarea se adreseaza turistilor din Europa care si-au schimbat destinatiile indepartate cu altele europene, celor care se tem de cursele aeriene, preferand programe cu autoturismul sau autocarul, dar si celor care au rezerve fata de efectuarea calatoriilor in orasele multiculturale renumite (Paris, London).

"S-a spus ca atentatele teroriste vor ruina industria turistica, dar noi am dori sa dovedim ca turismul va supravietui. Prosperitatea acestei ramuri va merge mai departe", considera oficialul Consulatului maghiar. La intrunirea Organizatiei Mondiale a Turismului, care a avut loc la cateva zile dupa atacurile din SUA, s-a estimat ca "dezvoltarea turismului va fi in acest an de 2,5%, fata de 3,5% cat a fost preconizata inainte", a adaugat Biro.

Totusi, nici Budapesta n-a scapat neatinsa. Hotelurile de patru si cinci stele din Budapesta au inregistrat o scadere cu 10 pana la 30% a numarului de turisti dupa evenimentele din 11 septembrie, insa in cele de doua si trei stele au venit mai multi vizitatori.

Wolff Peter, presedintele Uniunii Maghiare a Hotelurilor, a precizat recent ca hotelurile de cinci stele din capitala Ungariei au inregistrat dupa atacurile teroriste o reducere a incasarilor cu aproximativ 12 mil. DM.

Oficialul hotelierilor unguri a adaugat ca pana la sfarsitul anului se poate astepta la renuntarea sau la reducerea continua a comenzilor.

El a mai spus ca hotelurile au inregistrat anul trecut un venit de 72 de miliarde de forinti (peste 250 de milioane de dolari), iar hotelurile de cinci stele de 21 de miliarde de forinti.

In urma atacului terorist din SUA, numarul curselor aeriene in Europa au scazut cu 15-30%, a spus Wolff Peter. In prima faza, estimarile arata ca pot avea loc scaderi la tarife, urmand apoi cresterea numarului de curse si o majorare usoara a tarifelor de zbor, mai spune el.

Importanta tarilor vecine accesibile si pe caile traditionale, fara transport aerian, va creste, este de parere si presedintele hotelierilor maghiari.

Budai Zoltan, subsecretar de stat in cadrul Ministerului Economiei, a spus ca nu exista motive pentru care turismul s-ar afla in criza.

In opinia sa, conflictul poate influenta turismul doar pentru o perioada scurta. "Ungaria este norocoasa daca reactioneaza si ia masurile necesare din timp, in aceasta noua, poate ajunge chiar intr-o situatie norocoasa", a declarat Budai Zoltan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO