Business Internaţional

Cum reuseste Bill Marriott sa faca fata schimbarilor de trend din industria hoteliera

03.07.2007, 19:08 31

John Wiliard Marriott nu si-a pierdut sclipirea din ochi. La 75 de ani, o varsta la care majoritatea directorilor executivi se bucura de pensionare, el doreste sa inlature concurenta, sa se extinda si sa asigure, in continuare, servicii de cea mai buna calitate hotelurilor care poarta numele familiei sale, scrie Herald Tribune.
"Imi place la nebunie ceea ce fac", spune Marriott despre meseria lui, in decursul unei vizite la Paris.
"Dupa aproape 52 de ani in afacere, simt ca incep sa o inteleg putin".
Oamenii il adora pe Bill Marriott. In hotelul Marriott de pe Champs Elysees din Paris, unul dintre hotelurile cel mai putin luxoase ale companiei, J.W. Marriott a fost imediat asaltat de vizitatorii americani, fiind recunoscut cu usurinta din portretul imens, infatisat alaturi de tatal sau, tablou care apare in toate hotelurile familiei.
El duce o viata de globetrotter, calatorind 90 de zile pe an, de la Paris pana in Shanghai, fiind prezent la mai toate deschiderile de hoteluri ce apartin lantului Marriott. O privire asupra blogului sau www.blogs. marriott.com, confirma pasiunea lui de a calatori.
Imperiul Marriott isi are originile in 1927, cand John Williard si sotia sa Alice, au deschis un restaurant, Hot Shoppe, in Washington. Primii clienti ai restaurantului au fost cei care, pe data de 20 mai, au venit sa auda stirile despre zborul deasupra Atlanticului a lui Charles Lindbergh.
Tatal lui Marriott a deschis primul hotel acum 50 de ani, in Washington. Atat tatal, cat si fiul au condus cea mai admirata companie din industria hoteliera, care va cuprinde circa 3.000 de hoteluri si 151.000 de angajati in aproape 70 de tari, pana la sfarsitul anului 2007.
Pe langa brandurile Marriott, Marriott International cuprinde hotelurile Ritz-Carlon, Bulgari, Renaissance, Courtyard si Residencee Inn. Aproape 80% din afacere e in SUA, dar compania vizeaza acum China, India si Europa.
In primul trimestru, profitul net aproape s-a triplat, de la 61 de milioane de dolari (45 mil. euro) la 182 de milioane de dolari (135 mil. euro), datorita in mare parte gradului mare de ocupare a camerelor. Venitul pe camera disponibila, un indicator ce masoara profitabilitatea in sectorul hotelurilor, a crescut cu 6,6%. Vanzarile au crescut cu 7,4%, ajungand la 2,9 miliarde de dolari.
Serviciile limitate oferite de Courtyard si Residence au determinat o reducere a previziunilor privind veniturile inregistrate anul acesta. Aceasta a determinat cativa analisti sa creada ca marjele de profit ale companiei ar putea sa scada.
Dar Marriot pare increzator: "Crestem anual cu 15% in termeni de venituri si cash flow si prevedem ca aceasta situatie se va mentine si dupa 2007".
Totusi, investitorii par speriati. In anul curent, actiunile companiei au scazut cu aproape 7,5%, in timp ce actiunile hotelurilor Starwood si Resort WorlWide, au crescut cu 7,8%, iar cele ale Windham Worldwide, operatorul hotelier care detine Ramada si Days Inn, au crescut cu 15,3%.
"Recomandam investitorilor sa se indeparteze de acest grup. Cererea pentru Marriott descreste", spun Steven Kent si Jared Miller, analisti la Goldman Sachs.
Un mijloc prin care Marriott ar putea fi competitiv ar fi raspunsul la tendintele pietei. Tendintele dominante in acest domeniu sunt recunoasterea brandului, confortul, designul si tehnologia. Hotelurile boutique, in special cele ca Stein Group, sunt in plina dezvoltare, in timp ce lantul hotelier Starwood, cu brandurile sale W si aLoft , este hit al generatiei Y sau al persoanelor nascute dupa 1970.
A pierdut Marriott trenul? Raspunsul pe care il da Marriot este nu. Hotelurile sale au fost redecorate pentru a atinge toate segmentele de piata. S-a investit in tehnologie de ultima ora pentru a oferi clientilor confort.
"Incercam sa renovam hotelurile pentru a raspunde cerintelor clientilor nostri", declara Marriott.
Dar Marriott e cunoscut pentru conservatorismul sau si nu va renunta in totalitate la obiceiul sau de o viata. Marriott a facut o aluzie la Starwood, spunand ca "vremea decorurilor supermoderne a trecut". "Cand te trezesti dimineata si totul este negru si gri, vei avea o zi neagra si gri".
Marriott isi petrece timpul liber alaturi de sotia lui, Donna, cei patru copii si 14 nepoti. Presedintele lantului hotelier Marriott participa la ceremonii religioase, fiind activ implicat in viata Bisericii lui Isus Christos a Sfintilor din Zilele din Urma. "A fost forta care m-a ghidat in viata", a declarat el.
Copiii lui Marriott au lucrat in aceasta afacere, iar succesiunea este acum un subiect sensibil. Candidatul cu cele mai mari sanse, fiul sau John Williard al treilea, s-a retras pentru a conduce o alta afacere. Comitetul de conducere a elaborat un plan pentru stabilirea succesorului, pe care nu il va face public. Marriott a declarat ca atat timp cat sta bine cu sanatatea, intentioneaza sa ramana la conducere. Pana acum nimeni din familie nu a vociferat.
"Nu cred ca sotia mea s-a maritat cu mine pentru mesele de pranz. Ea doreste ca eu sa-mi continui activitatea pentru ca asta ma face fericit", declara Marriott.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO