Business Internaţional

Cum un mare conglomerat industrial turc s-a extins în presa din Balcani, unde face propagandă şi câştigă contracte bănoase

Cum un mare conglomerat industrial turc s-a extins în...

Autor: Bogdan Cojocaru

22.12.2023, 00:05 244

Nu este ceva neobişnuit ca gu­verne sau organizaţii să deţină sau să sponsorizeze direct sau indirect insti­tuţii media în ţări străine. Astfel de strategii pot aduce voturi ale diaspo­rei sau pot întări democraţia. Sau pot răspândi propagandă.

TV2, cea mai mare companie privată de televiziu­ne din Ungaria şi condusă de un prie­ten din copilările al premierului ma­ghiar Viktor Orban, are o prezenţă solidă în Slovenia, unde l-a promovat pe unul din aliaţii ideologici şi politici locali ai lui Orban şi are planuri ambiţioase de a se extinde în Balcani. S-a blocat în Serbia. Însă tot pe piaţa media din Balcani a intrat şi Cengiz Holding, un mare conglomerat turc de construcţii şi minerit.

De zeci de ani, Cengiz Holding câş­tigă licitaţii în Turcia de la guver­nul lui Erdogan. Acum publică propa­gandă politică în Bosnia şi Herţegovina, unde are afaceri bă­noa­se, scrie Deutsche Welle.

„Gaşca celor cinci“ este numele pe care criticii le-au dat primelor cinci companii care au primit în mod constant cele mai mari proiecte de infrastructură de la guvernul preşe­dintelui Recep Tayyip Erdogan. Prin­tre nume figurează Cengiz Holding, condus de CEO-ul Mehmet Cengiz.

De la construirea primei centrale nucleare din Turcia până la acuzaţiile de import de cantităţi record de bu­nuri aflate sub sancţioni, Cengiz Holding a fost implicat într-o multi­tudine de operaţiuni comerciale. În­tre 2002 şi 2020, compania şi-a asigu­rat contracte de 38,3 miliarde euro.

Cengiz Holding a ajuns în prima pagină a ziarelor de mai multe ori în ultimul deceniu, în primul rând din cauza controverselor legate de licita­ţiile publice atribuite direct compa­niei, dar şi din cauza ameninţărilor la adresa profesioniştilor din media şi a impactului asupra mediului pe care îl au proiectele conglomeratului. Do­cu­mentele publice obţinute de DW arată că Cengiz Holding a decis să scrie singur titlurile – şi a ales să o facă în Bosnia şi Herţegovina.

Eti Bakir se numără printre zeci­le de companii administrate de hol­ding. Eti Bakir, la rândul său, a finan­ţat Simurg Media în Bosnia şi Herţe­govina cu aproximativ 29.000 euro în 2015. Simurg Media administrează două instituţii media: Faktor, un site de ştiri online, şi STAV, o revistă politică săptămânală.

Borka Rudic, secretarul general al Asociaţiei Jurnaliştilor din Bosnia şi Herţegovina, a declarat pentru DW că publicaţiile Simurg Media vizează grupul etnic bosniac, care reprezintă jumătate din populaţia ţării.

„Suntem o piaţă mică, iar Simurg Media s-a concentrat doar pe o parte a Federaţiei Bosniei şi Herţegovinei“, a spus Rudic. „Nu are nicio şansă să facă profit sau să fie o companie media durabilă“.

Potrivit lui Rudic, aparenta lipsă de potenţial de profit a indicat că investiţia media a Cengiz Holding este „motivată politic“.

Jurnalistul şi academicianul turc Can Ertuna a declarat că a devenit o practică obişnuită ca afacerile să intre în peisajul mass-media fără „unicul scop de a câştiga bani din jurnalism sau publicaţii“.

Ertuna a spus că companiile internaţionale, precum Cengiz Holding, „nu intră în mass-media pentru profit, ci pentru protejarea relaţiilor lor de afaceri“ şi a adăugat că „atunci când nu există obstacole legale, îşi propun să îşi creeze o sferă de influenţă.“

Cengiz Holding a câştigat în mod repetat contracte record în Bosnia şi Herţegovina din 2012. Valoarea totală a două proiecte de autostrăzi dezvoltate doar în 2012 a fost de 383 de milioane de dolari. Între 2018 şi 2020, licitaţiile câştigate de companie s-au ridicat la peste 275 milioane euro. În martie 2023, Cengiz Holding a câştigat o altă licitaţie record, evaluată la 420 milioane euro.

Potrivit Institutului de Statistică Turc (TÜIK), volumul comerţului dintre Turcia şi Bosnia şi Herţegovina s-a ridicat la 900 milioane euro în 2022. În ţara cu o economie 24 de miliarde de euro, valoarea totală a licitaţiilor câştigate de Cengiz Participaţia în ultimii 11 ani depăşeşte 1 miliard euro.

O mare parte din finanţarea acestor proiecte a fost asigurată de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca Europeană de Investiţii.

Potrivit Ertuna, condiţiile pentru companiile care îşi desfăşoară afaceri în străinătate nu pot fi considerate complet independente de politica externă – mai ales între ţările cu bune relaţii. „Este evident că companiile care primesc o anumită formă de sprijin public au un avantaj faţă de altele“, a spus el.

Revista STAV urmăreşte „agenda politică a partidului SDA (Partidul pentru Acţiune Democrată) şi scrie favorabil despre membrii săi şi despre preşedintele turc Erdogan“, potrivit unui raport din 2020 al SEENPM, o reţea de centre şi institute media din centrul şi sud-estul Europei.

Raportul, publicat cu sprijinul Uniunii Europene, a adăugat că „orice fel de critică împotriva partidului a fost descrisă ca atacuri împotriva bosniacilor şi a statului“.

Având în vedere reţeaua lor de relaţii existentă în Turcia, Ertuna a considerat că nu este surprinzător faptul că companii precum Cengiz Holding „investesc în mass-media în beneficiul guvernului care le susţine investiţiile şi pentru supravieţuirea propriilor relaţii de afaceri în acea ţară“.

Sociologul Dirim Özkan, care locuieşte în Saraievo de ani de zile, a declarat că partidul SDA, fondat în 1990 de politicianul bosniac Aliya Izetbegovic, provine dintr-o familie tradiţională islamistă şi este susţinut de guvernul Partidului Justiţiei şi Dezvoltarii (AKP) al lui Erdogan.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO