Business Internaţional

Daca fuzioneaza, British Airways si Quantas vor crea un gigant pentru industria aeronautica mondiala

07.12.2008, 16:00 28

Qantas, British Airways, precum si alte companii din domeniu intampina presiuni in vederea diminuarii costurilor, dupa ce recesiunea globala a redus dramatic traficul aerian de pasageri in septembrie si octombrie, inregistrandu-se primul declin dupa 2003, scrie Bloomberg. Cele doua linii aeriene ar putea deveni cel mai semnificativ client al aeronavei Boeing 787 si al doilea mare cumparator al aeronavei Airbus A380, modelele de referinta pentru ambii producatori.

"Intotdeauna cand creezi o entitate mai mare prin intermediul unei combinari de genul acesteia, iti majorezi puterea de cumparare", a declarat Daniel Solon, analist al companiei londoneze Avmark International. "O fuziune intre British Airways si Qantas este alimentata de concurenta venita din partea companiilor din Singapore si Emiratele Arabe Unite, plus celelalte firme precum Etihad, care se afla intre Europa si Australia".
Cele doua linii aeriene se afla in negocieri cu privire la o fuziune care ar crea o entitate cu 500 de aeronave si peste 71 de milioane de pasageri anual.
Acestea au colaborat deja pe rute intre Londra si Sydney si au obtinut permisiunea de a stabili de comun acord tarifele pentru asa-numita "ruta a cangurului". De asemenea, ambele companii fac parte din grupul de linii aeriene Oneworld.
Alan Joyce, CEO al companiei australiene Qantas, a declarat ca, in conditiile unei posibile fuziuni, linia sa aeriana ar prefera sa-si conserve brandurile existente, similar cu ceea ce s-a intamplat in cazul achizitiei din 2004 a Royal Dutch Airlines de catre compania Air France.
"Prin aceasta fuziune, vor putea face economii in privinta personalului, a mentenantei si a procurarii de aeronave", a afirmat Brent Mitchell, analist in Melbourne pentru Shaw Stockbrocking. "Se vor intampla multe lucruri in termeni de consolidare a industriei", a mai spus el.
O entitate British Airlines-Qantas ar putea comanda 126 de aeronave produse de compania cu sediul in Chicago, Boeing, printre acestea numarandu-se si 89 de modele 787 Dreamliner. Astfel, comanda de 74 de aeronave 787 Dreamliner, efectuata de International Lease Finance, ar fi surclasata. Comanda catre Airbus ar cumula 224 de aeronave, printre care si 32 de avioane A380.
Purtatorul de cuvant al companiei Airbus, cu sediul in Franta, la Toulouse si Samantha Solomon, purtatoare de cuvant pentru Boeing, au refuzat sa comenteze asupra acestui subiect.
Emirates, cea mai mare linie aeriana araba, detinuta de guvernul de la Dubai, concureaza cu rivali precum British Airways si Singapore Air la nivelul traficului intercontinental intre Asia, Europa si cele doua Americi.
Liniile aeriene arabe, incluzand Emirates, Qatar Airways si Etihad Airways, isi vor majora flota totala cu doua treimi pana in 2015, pana la 900 de aeronave, comparativ cu cele 550 de aeronave disponibile in 2006, a anuntat organizatia transportatorilor aerieni arabi.
Guvernul de la Dubai va furniza 33 mld. dolari (26,11 mld. euro) pentru lansarea unui nou aeroport, Dubai World Central, care va avea de zece ori dimensiunea aeroportului existent.
In incercarea de a deveni un nod aerian al Orientului Mijlociu, acest nou aeroport va putea asigura traficul a 120 de milioane de persoane pe an cand va fi finalizat.
"Acest lucru potenteaza concurenta deja existenta pe marile rute care fac legatura intre Marea Britanie, Orientul Indepartat si Australia", a afirmat Doug McVitie, director al Arran Aerospace, companie de consultanta din Franta.
"Se confrunta deja cu competitia venita din partea E.A.U., care se concentreaza asupra rutei Londra-Dubai, dar si din partea liniei aeriene din Singapore, care are in vedere ruta Londra-Singapore. Acum, British Airways si Qantas vor lua in considerare intregul context".
Calatoriile aeriene globale s-au prabusit pentru a doua luna consecutiva in octombrie, iar asociatia internationala a transportatorilor aerieni (IATA) a estimat ca situatia se va agrava pe fondul recesiunii economice ce a survenit in multe regiuni ale globului.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO