Business Internaţional

De Crăciun, criza costurilor de trai creşte popularitatea cadourilor second hand şi a mărcilor private în rândul europenilor. În Europa de Est, cadourile second hand sunt în trend

64% dintre consumatorii europeni se gândesc să achiziţioneze cadouri second hand pentru perioada festivă

64% dintre consumatorii europeni se gândesc să achiziţioneze cadouri second hand pentru perioada festivă

Autor: Catalina Apostoiu

19.12.2023, 22:38 217

♦ Un nou raport arată că europenii vor să cheltuie mai puţin şi să cumpere cadouri second hand de acest Crăciun, notează Euronews.

Marketplace-urile second hand din Europa se aşteaptă la o creştere a traficului de Crăciun în acest an, în condiţiile în care consumatorii din întreaga Europă se gândesc să-şi reducă costurile în acest sezon festiv, relevă un sondaj realizat de grupul Adevinta.

Sondajul realizat de grup în rândul a 5.000 de consumatori din Belgia, Franţa, Germania, Italia, Olanda şi Spania a găsit că jumătate dintre cei chestionaţi intenţionează să cheltuie mai puţin de acest Crăciun din cauza costurilor ridicate de trai.

Grupul a găsit de asemenea că 64% dintre consumatorii europeni se gândesc să achiziţioneze cadouri second hand pentru perioada festivă. Comparativ, anul trecut doar o treime (32%) dintre consumatorii europeni au recurs la piaţa second hand pentru nevoile lor de shopping de Crăciun.

„În loc să ţină de cadouri nedorite, marketplace-urile re-commerce le permit consumatorilor să le dea acestor produse o a doua viaţă, aceasta fiind de asemenea o oportunitate de a genera bani în plus în perioada postfestivă, când bugetele sunt sub presiune“, arată Paul Heimann, director de re-commerce pentru Adevinta.

Înainte de Crăciun, în Polonia se înregistrează o creştere puternică a inte­re­sului pentru achiziţionarea de bunuri second hand, de la haine, la accesorii pentru casă şi jucării, scrie Rzeczpospolita.

Platformele de vânzări de astfel de bunuri bat zilnic recorduri. Evident, polonezii fac astfel de achiziţii în masă. Conform unui studiu Stem Mark realizat pentru Vinted, peste 30% din polonezi sunt deschişi la cadouri second hand. Cele mai dorite sunt cărţile şi hainele, cu peste 40%.

Şi din ce în ce mai mulţi maghiari cumpără bunuri second hand drept cadouri de Crăciun, potrivit atv.hu.

În Ungaria, mulţi oameni ştiu deja ce va fi pe masa de Crăciun, iar mulţi şi-au ales deja cadourile. În unele familii, însă, doar cei mai mici dintre membrii familiilor primesc cadouri. Unii chiar nu fac deloc cadouri pentru că darul lor este să mănânce împreună mâncare delicioasă.

„Oamenii caută produse ceva mai ieftine. Acest lucru înseamnă de asemenea că în multe cazuri apelează la produse second hand şi pe de altă parte se uită mai atent la ceea ce este puţin mai ieftin decât înainte printre produsele uzate“, arată Karoly Szanitter, CEO-ul Vatera, cel mai mare marketplace online din Ungaria.

În gospodăriile din Cehia, Crăciunul va fi mai modest anul acesta decât anul trecut, notează ceskatelevize.cz. Potrivit unui sondaj realizat de Asociaţia Cehă a Băncilor, oamenii intenţionează să cheltuiască aproximativ 12.000 de coroane pe cadouri, decoraţiuni şi alimente, cu 1.500 mai puţin decât anul trecut.

În acelaşi timp, popularitatea cadourilor second-hand, precum cărţile sau electronicele, este în creştere.

Un grup mic dintre cehi nu doresc să economisească de Crăciun şi intenţionează să ia un împrumut pentru cadouri. Oamenii cumpără în mare parte jucării, mobilier de casă şi electronice cu banii împrumutaţi.

Cei care nu vor să se împrumute, dar nici nu dispun de prea mult cash aleg dintre bunuri second hand. Pe internet, vânzările au crescut cu un sfert de la începutul anului şi sunt mai mari cu 30% faţă de anul trecut. Iar acestea continuă să crească.

Telefoanele mobile sunt printre cele mai frecvent solicitate produse second hand. Există de asemenea un interes ridicat pentru consolele de jocuri.

Criza costurilor de trai îi face pe europeni şi să se orienteze mai mult către produse marcă privată. Supermarketurile din Europa oferă mai multe produse alimentare festive de acest tip în condiţiile în care familiile care duc lipsă de bani cheltuie pe mese de Crăciun organizate acasă în timp ce-şi reduc bugetele pentru cadouri şi mese în oraş, relatează Reuters.

Mesele festive sunt prioritare în contextul în care inflaţia forţează gospodăriile să-şi ajusteze bugetele, spun executivii şi analiştii.

În Franţa, consumatorii intenţionează să-şi reducă cheltuielile totale de Crăciun în acest an, bugetul mediu fiind cu 19 euro mai mic comparativ cu 2022, relevă un sondaj realizat de Cofidis şi CSA Research.

Cele mai mari reduceri vor fi făcute la capitolul cadouri.

Lanţul de supermarketuri Carrefour încearcă să atragă clienţi cu preţuri reduse, cum ar fi 0,99 euro pentru un calendar advent cu ciocolată, printre cele 60 de produse alimentare de Crăciun marcă proprie introduse de acesta în 2023.

Supermarketurile şi-au extind gama de alternative la alimente de marcă în condiţiile în care o mare majoritate din consumatorii din Franţa, Germania, Italia, Spania şi UK (78%) spun că se orientează către produse mai ieftine sau îşi fac cumpărăturile la retaileri cu preţuri mai mici, relevă date McKinsey.

Lanţul polonez de supermarketuri Biedronka susţine că gama sa de ciocolată şi dulciuri marcă proprie este cu cel puţin 20% mai ieftină decât alternativele de de marcă.

► Platformele de vânzări de bunuri second hand din Polonia bat zilnic recorduri

► Criza costurilor de trai îi face pe europeni şi să se orienteze mai mult către produse marcă privată

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO