Business Internaţional

Ford l-a recrutat pe omul care a facut din Lexus un brand de succes

16.10.2007, 21:32 22

De multi ani, producatorii de automobile din Detroit au vazut cum multi dintre membrii executivi de top, care se aflau in plina ascensiune profesionala, alegeau sa plece la alti producatori, care le promiteau un viitor mai bun. Acum insa, acest trend se manifesta invers, unde trei dintre oficialii de rang inalt de la Toyota au plecat cu destinatia Detroit, scrie The New York Times.
Ford l-a angajat pe fostul director al diviziei Lexus de la Toyota, James Farley, pe postul de director de marketing. Numirea acestuia a provocat un val de optimism in interiorul companiei, dupa ce grupul a inregistrat o scadere a vanzarilor, iar pentru anul trecut compania a raportat o pierdere de aproximativ 12,6 miliarde de dolari.
Farley este cea mai mare "achizitie" a lui Alan Mulally, directorul executiv al Ford, de cand acesta a preluat conducerea companiei. Mulally, un adevarat admirator al japonezilor de la Toyota, chiar l-a laudat pe Farley, apreciindu-i "pasiunea si devotamentul pe care il arata fata de clienti".
Iar Ford chiar are nevoie de ajutorul lui Farley. Vanzarile au scazut anul acesta cu aproximativ 14%, compania pierzand pozitia secunda pe piata din America de Nord, chiar in favoarea celor de la Toyota. Cu toate acestea, Ford intentioneaza sa lanseze noua serie F de autovehicule utilitare abia anul viitor si se asteapta ca operatiunile de pe piata nord-americana sa reintre pe profit incepand cu 2009.
Farley, care a facut parte din staff-ul Toyota din 1999, a detinut cateva functii importante atat in Statele Unite, cat si in Europa. El a fost directorul de marketing care s-a ocupat de campania de publicitate destinata modelului Toyota Tundra introdus iarna trecuta si a supervizat lansarea din 2003 a modelului Scion.
"Scion este doar un succes al strategiei de marketing", a declarat Jeremy Anwyl, editor-sef al edmunds.com, site specializat in consilierea clientilor care isi doresc o masina noua. "Farley este probabil exact ceea ce Ford are nevoie", a mai adaugat Anwyl.
Chiar inainte ca Farley sa ajunga la Ford, acest lucru fiind programat in noiembrie, decizia lui de a pleca de la Toyota, care se indreapta cu pasi repezi spre pozitia de lider la nivel mondial printre producatorii de autoturisme, a readus speranta celor de la Ford. De fapt, Ford chiar spera ca prin numirea lui Farley in cadrul companiei Toyota sa intampine dificultati, iar compania americana sa inceapa sa-si recupereze din cota de piata pierduta in America de Nord.
In vara Toyota a mai pierdut cativa dintre membrii executivi de top, si anume pe James Press, directorul Toyota America, care a preferat functia de co-presedinte in cadrul Chrysler, si pe Deborah Wahl Meyer, directorul de marketing al Toyota, aceasta din urma alegand postul de director de marketing pentru Chrysler.
Cu toate acestea, Toyota nu se arata ingrijorata de plecarea celor trei executivi, acestia numindu-l pe Mark Templin, director in cadrul campaniei pentru modelul Scion, ca succesor al lui Farley la Lexus.
"Toyota are suficiente resurse", a declarat David Cole, presedinte al Automotive Research Centre, din Ann Arbor, Michagan. Cole este de parere ca implicatiile numirii lui Farley la Ford sunt foarte mari, cu atat mai mult cu cat toti cei trei producatori americani de autoturisme intampina probleme, pierzand din cota de piata si raportand pierderi anuale de miliarde de dolari. In mod traditional, atat Ford, cat si Chrysler si General Motors obisnuiau sa-si numeasca executivi din interiorul companiei, insa crizele din ultima perioada i-au fortat sa schimbe aceasta strategie.
Mulally a ajuns directorul executiv al Ford plecand de la Boeing; Chrysler, dupa ce a fost achizitionat de catre fondul de investitii Cerberus Capital Management, l-a numit director pe Robert Nardeli, fostul director al Home Depot.
Farley, care in prezent este vicepresedintele Toyota si managerul general al Lexus, va ajunge vicepresedintele Ford si directorul departamentului de marketing si comunicare, astfel va prelua unele dintre atributiile fostului presedinte al Ford pentru regiunea nord-americana, Francisco Codina, care urmeaza sa se retraga luna viitoare.
Mulally a declarat ca Ford si-a imbunatatit in mod simtitor calitatea produselor, insa avea nevoie de cineva ca Farley care sa transmita acest mesaj dealerilor, mai mult decat a reusit compania pana in prezent. "Imbunatatirea perceptiei pe care clientii o au asupra masinilor Ford reprezinta o prioritate pentru compania noastra", a mai adaugat Mulally.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO