Business Internaţional

Francezii de la Conforama se implica in mod direct pe piata romaneasca de mobila

12.12.2003, 00:00 205

Piata romaneasca de mobila intra din ce in ce mai mult in atentia marilor companii din domeniu. Ultimul exemplu in acest sens este grupul francez Conforama, unul dintre liderii europeni de pe piata magazinelor de mobila si aparatura electrocasnica. Francezii vor veni oficial in Romania, dar nu vor nici magazine si nici macar fabrica. Cel putin deocamdata.
"Intentionam sa deschidem un birou anul viitor in Romania, prin care sa achizitionam de la producatorii romani mobila sau alte materiale. Suntem interesati de piata romaneasca, dar la ora acuala nu exista nici un proiect pentru deschiderea unei fabrici sau pentru vreo achizitie", a declarat pentru Ziarul Financiar Marie Lavaux, directoarea de comunicare a grupului Conforama. Conforama a dat deja anunturi in presa locala, acum o luna, pentru persoane care sa se ocupe de procurarea marfurilor.
Conforama, una dintre cele mai mari retele de mobila din Franta, face parte din grupul Pinaulta€“Printempsa€“Redoute si este specializata in vanzari de mobila si produse electronice. Compania este numarul doi in lume in echipament de echipare a caminelor, si a avut vanzari de 2,9 miliarde euro in 2002.
Anul viitor mutarea ar putea fi repetata si de alti jucatori internationali din domeniu. "Este o oportunitate pentru producatorii romani de mobila. Marile companii specializate din strainatate sunt interesate sa lucreze in mod direct cu producatorii romani", apreciaza Dan Viorel Sucu, presedintele celui mai mare grup de mobila de pe piata romaneasca, Mobexpert.
Procedeul este simplu. Initial, mobila romaneasca ajungea in magazinele de profil ale jucatorilor internationali, precum Conforama, prin intermediul unor exportatori. Urmatoarea etapa este in mod normal implicarea in mod direct in contractarea produselor de catre retelele aflate in cautarea unor noi modalitati de crestere a profiturilor pe fondul cresterii concurentei si presiunii tot mai mare venita din partea actionarilor.
O data ajunsi in contact direct cu o piata cum este cazul celei a Romaniei, retelele straine pot decide sa se implice cu activitati de productie, fie prin achizitionarea unor producatori locail, fie prin deschiderea unor investitii de tip greenfield.
Unul din cei mai mari vanzatori de mobila din lume, Ikea (Suedia), are deja o fabrica in Romania, la Siret (jud. Suceava).
Ultimul pas, si de cele mai multe ori cel mai greu, consta in deschiderea unei retele de magazine pe piata locala, insa aceasta se intampla de obicei doar in momentul in care piata ajunge la un nivel total al vanzarilor care sa justifice interesul retelelor. De cele mai multe ori, intrarea pe o piata emergenta, cum este cea a Romaniei, se face prin francizori, acestia fiind mai dispusi decat compania mama in asumarea anumitor riscuri.
Potrivit analistilor, productia de mobila ar putea creste anul acesta cu 10% pana la 20% in principal pe baza cresterii exporturilor, intrucat consumul pe piata interna va ramane in mare la acelasi nivel ca anul acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO