Business Internaţional

Germania vrea concurenta in sectorul postal

13.02.2007, 18:44 20

Germania urmareste deschiderea pietei postale mai repede decat celelalte tari europene, lucru care ar putea afecta afacerile Deutsche Post, care are in prezent o pozitie de monopol pe aceasta piata.
In fiecare seara, in cadrul principalului centru de sortare al Deutsche Post, din Frankfurt, 4,5 milioane de scrisori sunt sortate inainte de a fi incluse in cutii de plastic si urcate in camioane care le transporta de-a lungul Europei, scrie International Herald Tribune.
Fiecare din aceste scrisori aduce o parte din veniturile de 4 miliarde de euro pe care Deutsche Post le obtine din operatiunile de livrare de scrisori in fiecare an, o treime din veniturile generate in Germania. O cincime din acest business ar fi amenintata in urma deschiderii acestui sector in fata concurentei.
In momentul in care guvernul german va pune capat monopolului Deutsche Post din domeniul livrarii de scrisori simple in luna ianuarie a anului viitor in numele imbunatatirii serviciilor si al scaderii preturilor pentru consumatori, compania va trebui sa-si deschida sistemul de sortare si livrare in fata altor jucatori, exact dupa cum fostele monopoluri din domeniile telecomunicatiilor si transportului au fost nevoite sa se adapteze.
Deutsche Post isi avertizeaza insa rivalii ca vor avea acces la reteaua sa de sortare si distributie numai daca vor respecta conditiile sale. Iar din moment ce acesta va fi un business, si nu o utilitate publica, nou-venitii va trebui sa plateasca pentru acest privilegiu.
Deustche Post se afla in centrul unei aprige dispute pe plan european legate de deschiderea sectorului serviciilor de livrare de scrisori simple in fata competitiei, iar rezultatul nu este clar pentru niciunul din jucatori. De o parte a baricadei se afla consumatorii si nou-venitii, care ar avea de castigat, de cealalta vechile monopoluri, care vor avea de pierdut.
In octombrie, Comisia Europeana a lansat o campanie menita sa convinga statele membre ale UE sa desfiinteze monopolurile din sectorul livrarii de scrisori cu o greutate de sub 50 de grame pana in 2009. Cea mai mare parte a restului sectorului de livrare de corespondenta a fost deja liberalizata.
Germania, care detine presedintia Uniunii pana pe 30 iunie, este pregatita sa faca acest pas un an mai devreme, convinsa fiind ca in acest fel consumatorii se vor bucura de servicii mai bune si mai ieftine.
In Germania, au aparut deja competitori ai Deutsche Post pe anumite domenii. Insa posibilitatea ca un monopol strain, cel francez de exemplu, sa obtina dreptul de a intra pe piata germana inainte ca guvernul francez sa stabileasca o data legata de liberalizarea propriului sector pune Deutsche Post pe jar. Astfel, oficialii companiei cer ca Germania sa se foloseasca de influenta de care se bucura ca detinatoare a presedintiei UE pentru a stabili o data pentru liberalizarea sectorului serviciilor postale in intreaga Europa.
Felul in care vor actiona germanii va avea consecinte asupra restului Europei. "Daca liberalizarea in Germania ar fi blocata, nimic nu s-ar mai intampla in restul Europei", a declarat Philippe Bodson, presedinte al unei organizatii a utilizatorilor serviciilor postale si rivalilor monopolurilor nationale.
In spatele acestei lupte politice se afla o piata europeana a serviciilor postale in care competitia pe segmentul livrarii de pachete este foarte stransa, in timp ce pe segmentul livrarii de scrisori lupta se da intre companii necunoscute si monopoluri reformate.
Suedia si-a liberalizat cu succes piata serviciilor de livrare de scrisori la inceputul anilor '90. Conform estimarilor PTS, autoritatea de reglementare a acestui sector in Suedia, costul trimiterii de scrisori a scazut in termeni reali cu 50% intr-un deceniu gratie concurentei mai stranse desi Suedia ramane o piata mica comparativ cu alte tari europene.
Marea Britanie si-a deschis si ea aceasta piata, insa este prea devreme pentru o estimare a rezultatelor, spun cei implicati in acest sector.
"Nu avem o poveste cu adevarat de succes in acest domeniu nicaieri in lume de fapt", a declarat Frank Ihlenburg, managing director in cadrul Putz & Partner, o companie de consultanta din Hamburg.
Ramane ca Europa sa inventeze una, multe state membre incepand sa-si creeze propriile strategii in acest sens.
Primele elemente au aparut in decursul ultimului deceniu, ultima directiva UE, aprobata in 2002, creand concurenta in intregul sector cu exceptia scrisorilor sub 50 de grame.
Din moment ce este intr-un stadiu mai avansat al procesului de deschidere si pentru ca guvernul german a trecut peste obiectiile Deutsche Post, piata germana ofera indicii cu privire la modul in care ar putea arata piata europeana a serviciilor de livrare de scrisori pe viitor.
Dupa aprobarea directivei UE, Germania a inceput sa autorizeze noi operatori de servicii de livrare de scrisori normale, conditia fiind ca acestia sa ofere ceva in plus, cum ar fi garantia livrarii scrisorilor pana la 9 dimineata, pentru a putea concura cu Deutsche Post.
Astazi, peste 1.000 de companii ofera servicii postale in Germania. Unele sunt mici afaceri care deservesc un singur oras, in timp ce altele sunt aliante de publisheri care utilizeaza retelele de livrare de ziare pentru a livra corespondenta.
Noii rivali ai Deustche Post au considerat ca merita sa-si cladeasca propriile retele de sortare si livrare pentru a nu mai plati acestei companii pentru acest privilegiu.
Problema acestor retele ramane una vitala in Europa, dupa cum o arata si cazul Marii Britanii.
Anul trecut, Royal Mail a redus preturile pentru acces la reteaua sa, pas care a sporit concurenta. In acelasi timp, insa, compania s-a asigurat ca nu sunt create retele paralele.
Franta a aparut ca una dintre tarile care se opun in mod clar deschiderii complete a serviciilor de livrare de scrisori pana in 2009, iar propriul sau monopol, La Poste, nu are prea multi rivali pe plan intern. Ar putea oare ataca aceasta piata germana dupa 2008? La Poste nu a facut niciun comentariu pe marginea acestui subiect, insa in ultimii cinci ani a achizitionat mai multe companii de livrare de pachete in Germania.
Klaus Zumwinkel, director executiv al Deutsche Post, considera ca pericolul este atat de mare, incat o sfatuieste pe Merkel sa amane liberalizarea pietei germane pana cand alte tari europene vor fi de acord sa faca un pas similar pana la o anumita data.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO