Business Internaţional

Gingantii auto strang randurile: divizia auto a Porsche va fuziona cu VW

Gingantii auto strang randurile: divizia auto a Porsche va fuziona cu VW
08.05.2009, 00:00 106

Porsche a anuntat ca divizia sa auto va fuziona cu Volkswagen, cel mai mare producator auto european, dicutiile din ultimele saptamani la nivel de management al celor doua firme incheindu-se cu succes, scrie Financial Times.

Acest acord va ajuta producatorul de masini sport sa suporte mai usor "povara" datoriilor si totodata va pune capat luptei pentru preluarea Volkswagen.
Dupa intalnirea de la Salzburg dintre familia ce detine Porsche si executivii celor doua firme, compania producatoare de masini de lux a anuntat "crearea unui grup integrat ce se va ocupa cu productia auto", si care va reuni sub o singura umbrela zece branduri. Noua dintre acestea sunt detinute de catre Volkswagen, iar cel de-al zecelea este reprezentat de brandul de masini sport al celor de la Porsche.
 
Zece branduri separate reunite intr-o singura companie
"In structura finala, zece branduri vor fi subordonate unei companii integrate, fiecare aflandu-se pe aceeasi pozitie ca si celelalte", potrivit unei declaratii a celor de la Porsche.
Acest final ar separa Porsche de cele noua branduri ale grupului VW - printre care Audi si divizia ceha Skoda - si ar ruina sperantele producatorului de masini sport de a domina cel mai mare producator european de automobile.
"Independenta tuturor brandurilor si implicit si cea a Porsche vor fi asigurate", a anuntat Porsche.
Volkswagen a anuntat printr-o declaratie separata ca decizia de fuziune este bine-venita, si a promis sa sprijine forta de munca ce va fi angajata in cadrul noii entitati.
Formatul noului grup va fi decis in urmatoarele patru saptamani. Noile discutii vor avea loc intre cei doi producatori auto, autoritatile locale din landul Saxonia Inferioara, unde este localizat VW, si reprezentantii angajatilor. Saxonia Inferioara detine putin peste 20% din actiunile VW, si are dreptul sa blocheze decizii majore, cum este cazul unei fuziuni, deoarece potrivit "legii Volkswagen" orice actionar ce detine peste 20% are drept de veto.
"Noi suntem pregatiti pentru discutii, iar acestea trebuie sa se desfasoare si sa se incheie rapid", a declarat insa Christian Wulff, presedintele landului.
Surse apropiate au marturisit ca planul de a crea o companie de tip holding va fi precedat de o majorare a capitalului de pana la 4,5 mld. euro, de la holding-ul Porsche, listat la bursa.
 
Acordul a adus liniste in familie
Acest nou acord a pus capat disputelor familiare ce au aparut in ultimele saptamani intre Wolfgang Porsche, presedintele producatorului auto cu acelasi nume, si Ferdinand Piech, presedintele Volkswagen.
Disputa dintre cei doi a avut la baza situatia Porsche, care, ca urmare a majorarii participatiei sale in cadrul Volkswagen, este impovarat acum cu datorii de 9 mld. euro, ce ameninta stabilitatea companiei.
Porsche a respins ideea lui Piech, potrivit careia VW ar putea sa preia Porsche, divizia auto detinuta de holding-ul puternic indatorat.
Porsche a apelat la strategii agresive si a cheltuit 23 mld. dolari pentru a controla aproximativ 51% din actiunile VW. Initial dorea sa isi majoreze participatia pana la peste 75%, pentru a putea sa controleze producatorul printr-un acord de dominatie.
Falimiile Porsche si Piech controleaza impreuna jumatate din actiunile Porsche cu sediul la Stuttgart, Germania, care din 2005 pana in prezent si-a tot crescut participatia in cadrul VW, pana la valoarea actuala de 51%, pentru a mentine legaturile cu compania, cel mai important furnizor al sau.
"Structura financiara a noii companii ar putea avea o importanta majora pentru Volkswagen", a spus Christoph Stuermer, analist al sectorului auto la IHS Global Insight din Frankfurt. "Capitalul comun al celor doi producatori va trebui evaluat astfel incat sa fie eliminat orice avantaj de cost".
 
VW a avut o evolutie furtunoasa pe bursa
Actiunile Volkswagen s-au depreciat la inceputul sedintei de tranzactionare de la bursa din Frankfurt, dupa ce actionarii majoritari ai Porsche au anuntat ca au cazut de acord asupra fuziunii.
Actiunile Volkswagen au coborat cu 10,58 euro, respectiv 4,6%, pana la un pret de 222,11 euro per actiune, minimul ultimelor sase saptamani, pentru ca ulterior sa isi revina si sa fie tranzactionate la 234,61 euro.
Actiunile Porsche au avut o evolutie pozitiva, urcand cu 55 centi, respectiv 1%, pana la 57,5 euro per actiune.
In prima jumatate a anului fiscal, incheiata la 31 ianuarie, profitul net al Porsche s-a majorat de peste patru ori, pana la 5,55 mld. euro, de la 1,26 mld. euro in urma cu un an. Problemele au aparut in momentul in care bancile nu au fost dispuse sa ii prelungeasca scadentele la credite.
Noul grup auto ar putea incerca sa atraga investitori straini. Surse apropiate au spus ca mai multe fonduri de investitii guvernamentale din Orientul Mijlociu, dintre care unul din Quatar si-au exprimat interesul in acest grup combinat VW/Porsche.
 
Afaceri de familie
 
Familiile Porsche si Piech sunt actionarii principali ai producatorului german de masini de lux Porsche.
Compania a fost fondata de profesorul Ferdinand Porsche in 1930, in Stuttgart, unde isi gaseste si astazi sediul. Initial compania presta servicii de consultanta si design pentru vehiculele cu motor, insa nu construia masini sub propriul nume. Guvernul german a insarcinat noua companie cu crearea unei masini pentru oamenii de rand, "volkswagen" in germana. Rezultatul a fost Volkswagen Beetle, unul dintre cele mai de succes modele ale tuturor timpurilor.
Nepotul lui Ferdinand Porsche, Ferdinand Piech, este fostul director executiv al Volkswagen Group (1993 - 2002). Astazi el ocupa functia de presedinte al boardului de supraveghere. Cu o participatie de 12,8% din actiunile cu drept de vot ale Porsche, el ramane si al doilea actionar individual al companiei, dupa varul sau Ferdinand Alexander Porsche, ce controleaza 13,6 %. Incepand cu 2005, familiile Porsche si Piech controleaza toate actiunile cu drept de vot ale Porsche.
La inceputul lui octombrie 2005 compania a anuntat achizitia unei participatii de 18,53% in cadrul Volkswagen, si si-a dezvaluit intentiile de a mai achizitiona alte actiuni in viitor. In iunie 2006, participatia Porsche in cadrul Volkswagen a crescut la 25,1%. Acest pachet ii oferea dreptul Porsche de a bloca decizii importante. De atunci participatia a crescut pana la 51%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO