Business Internaţional

În Ungaria şi Polonia salariile reale cresc cu peste 10%, dobânzile au scăzut, iar inflaţia a ajuns la cote confortabile. Va aduce Paştele mult dorita explozie a consumului?

În Ungaria şi Polonia salariile reale cresc cu peste...

Autor: Bogdan Cojocaru

24.03.2024, 21:10 5128

Vânzările de retail din Polonia, cea mai mare piaţă de consum din Europa de Est, au crescut semnificativ luna trecută, cu 6%, când şi inflaţia s-a retras pe o poziţie care poate oferi confort consuma­torului – 2,8% în ritm anualizat. Ar putea fi un semnal pozitiv pentru economie. În Polonia şi în Europa de Est în general consumul este un motor de creştere important. Însă pe piaţa poloneză vânzările de retail au crescut în februarie mai ales pe seama achiziţiilor de autovehicule şi carburanţi.

Cheltuielile cu mâncarea au stagnat, iar cele pentru achiziţii de îmbrăcăminte, electro­cas­nice şi mobilă s-au prăbuşit sau în cel mai bun caz au scăzut uşor. Dar baza pentru o reve­nire sănătoasă a consumului există. Salariile au crescut în termeni reali, adică ajustate la inflaţie, cu 13%, după cum au obser­vat analiştii de la ING. De aseme­nea, pensiile şi beneficiile sociale au fost indexate generos de la începutul anului.

Speranţe există şi au le­gă­tură cu venirea Paştelui. Tot mai pu­ţini polonezi vor să facă economii înainte de aceste sărbători. „Boomul în consum a început“, titrează The Warsaw Voice. Analiştii de la ING cred că primul trimestru este promiţător din acest punct de ve­dere. În sărbătorile de Paşte îşi pun speranţa şi autorităţile ungare după un an catastrofal pentru consumul lovit de inflaţie.

De altfel, optimismul a ajuns şi pe bursele europene. Investitorii pariază pe acţiunile com­paniilor de bunuri sau servicii de consum. Ei cumpără titluri din sectorul turismului, retailu­lui şi luxului, mizând pe faptul că revenirea economiilor europene îi va impulsiona pe consuma­tori să cheltuiască mai mult în călătorii şi pe produse scumpe. Până la produse scumpe, autorităţile ungare încearcă să-i impulsioneze pe consu­matori să fie mai curajoşi cu cheltuielile pe bunurile pentru folosinţa de zi cu zi.

Inflaţia a fost necruţătoare în Ungaria în ultimii doi ani. A fost atât de puternică încât în ultimul trimestru al anului trecut consumul de tutun a înregistrat cea mai mare scădere de după 2015. Scumpirile au decelerat puternic în ultimul an, de la 26% în ianuarie 2023 la 5,5% în decembrie şi la 3,6% în februarie. În tot acest timp spaima maghiarilor au fost preţurile în creştere explozivă ale alimentelor. Dar luna trecută inflaţia la alimente a atins cea mai joasă cotă din ultimii şapte ani, potrivit vg.hu.

Este rodul măsurilor ţintite ale guvernului, al acţiunilor băncii centrale, care a redus do­bân­zile, şi al intervenţiilor Autorităţii Concu­renţei Economice (GVH), anunţă chiar această instituţie, care arată că inflaţia la alimente s-a retras de la 45% în decembrie 2022 la 2,2% în februarie. Aceasta în timp ce salariile reale cresc. Cele mai recente date, pentru decembrie, arată un avans de 10%. Ungurii care fac cum­pă­rături pentru mesele festive tradiţional boga­te ale sărbătorilor de Paşte vor fi cei mai încân­taţi, notează vg.hu. Pentru cei care caută cele mai mici preţuri există un instrument special de urmărire online pus la dispoziţie de GVH.

Prin acesta pot fi monitorizate şi com­parate preţurile a aproape 2.000 de produse din 78 de categorii vândute de 1.200 de maga­zine. Este vorba de unităţi ale unui număr de şase lanţuri de retail. Instrumentul are diverse posibilităţi de filtrare şi de a alcătui liste. GVH a observat că de când a lansat aplicaţia, pre­ţurile medii sunt în continuă scădere. Doar managerii de magazine pot spune dacă măsu­rile luate de autorităţi i-au convins să iefti­nească produsele sau dacă acţionează sub forţa condiţiilor de pe piaţă.

Mai multe detalii pe www.zf.ro

În Polonia, doi dintre cei mai mari retaileri au pornit un război al preţurilor pentru a-i atrage pe cumpărătorii care se pregătesc de Paşte. În Ungaria, origo.hu scrie de o campanie masivă de reduceri iniţiată de Aldi în care preţurile celor mai populare produse din perioada sărbătorilor vor fi diminuate cu 30-50% faţă de anul trecut. Ieftinirile vor fi aplicate mai ales produselor ungureşti, dar şi unora dintre cele străine populare printre unguri. Spre exemplu, brânza Trappist este la jumătate de preţ în comparaţie cu ianuarie 2023.

Dezgheţarea consumului este importantă pentru economiile est-europene deoarece un alt motor de creştere, exporturile, depinde de sănătatea economiilor mai mari din zona euro şi mai ales de cea a Germaniei. Iar economia germană este, cel mai probabil, în recesiune. Dar şi de acolo vine speranţă, deşi mai slabă. Încrederea managerilor de companii a crescut în martie, arată un sondaj efectuat de institutul ifo.

De asemenea, şi moralul investitorilor s-a îmbunătăţit peste aşteptări în prima lună de primăvară, potrivit unui sondaj al institutului ZEW. La acest lucru au contribuit aşteptările că BCE va începe de anul acesta să reducă dobânzile şi semnale pozitive din economia chineză, de care cea germană este dependentă.

 

Pentru maghiarii care caută cele mai mici preţuri există un instrument special de urmărire online pus la dispoziţie de autoritatea de protejare a concurenţei. Prin acesta pot fi monitorizate şi comparate preţurile a aproape 2.000 de produse din 78 de categorii vândute de 1.200 de magazine. Instrumentul are diverse posibilităţi de filtrare şi de a alcătui liste.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO