Business Internaţional

India, gata de un boom al mall-urilor

05.10.2005, 18:47 16

Industria organizata de retail din India reprezinta, in momentul de fata, numai 3% din totalul vanzarilor de retail din tara. Specialistii estimeaza insa ca aceasta sa inregistreze o crestere anuala de 97% in urmatorii cinci ani, pana la 24 de miliarde de dolari (20 de miliarde de euro), relateaza BBC.

Aceasta tendinta de crestere a fost fructificata prin construirea unui numar mare de mall-uri. Acestea din urma ameninta atat micile magazine si marketurile, cat si magazinele renumite din India.

In urma cu cinci ani, nu existau mall-uri aici. Astazi insa, au fost deschise aproape 100 de mall-uri in India. Mai mult de jumatate dintre acestea au fost construite numai in Delhi si Mumbai. In doi ani vor exista 360 de mall-uri in aceasta tara. Mai mult de 20 de astfel de locatii se afla astazi in diferite stadii ale constructiei, in Delhi si Mumbai.

Printre viitoarele mall-uri din India se numara si cel mai mare din tara, Ambi. Acesta este construit, in prezent, in Gurgaon, langa Delhi. Cu mai bine de 3,2 milioane de metri patrati, acesta din urma urmeaza sa devina un oras virtual, cu cinematografe cu mai multe ecrane, utilitati de recreere atat pentru copii, cat si pentru adulti, restaurante si terase. El va avea, de asemenea, showroomuri exclusive ale marilor branduri. Conform informatiilor oferite de conducatorii proiectului, clientii va trebui sa isi faca cumparaturile aici numai in urma unei programari prealabile.

"Noul mall va semana cu un adevarat oras, de unde poti obtine tot ceea ce iti doresti", spune Har Baksh, reprezentantul companiei Ambience, coordonatoarea proiectului respectiv. Mall-ul va fi o lume de vis. Odata ajuns inauntru, poti uita de drumurile cu gropi ale orasului, de traficul infernal de pe sosea si de saracie care te inconjoara.

Si, cu toate ca el nu este accesibil tuturor celor un miliard de locuitori ai tarii, persoanele din clasa medie, care au calatorit foarte mult in strainatate si care castiga foarte multi bani, sunt deja foarte entuziasmate de constructia respectiva.

Insa, acesta este doar inceputul. Constructorii si proiectantii de mall-uri cred ca fata intregii tari este pe cale sa se schimbe radical. Mai mult, in momentul in care autoritatile vor aproba investitiile straine, acest sector de activitate va inregistra o crestere mult mai mare. In preezent, se poarta numeroase discutii cu reprezentantii guvernamentali indieni pentru a face posibil accesul pe piata al investitorilor straini.

Si se pare ca acest lucru se va intampla in curand. A. K. Dua, un oficial al Ministerului Comertului, a declarat ca aceste investitii vor fi in folosul consumatorilor. "Investitiile straine directe nu numai ca vor contribui la extinderea pietei, ci si la sporirea competitiei si inovatiei", a adaugat el.

Insa, cea mai mare speranta din partea oficialitatilor este aceea ca, astfel, persoanele care dispun de venituri mari sa faca cumparaturile din interiorul tarii, si nu in Singapore sau Shanghai, cum fac in mod obisnuit.

Cu toate acestea, clientii indieni ar putea sa nu reprezinte o putere de cumparare suficienta pentru numarul mare de mall-uri care se vor construi pe teritoriul Indiei. "Noi, indienii, nu suntem prea mari fani ai mall-urilor. Pentru a sprijini sectorul de retail trebuie sa transformam India intr-o destinatie interationala a consumatorilor. Iar pentru a face acest lucru trebuie sa cream o atmosfera traditionala indiana a acestor mall-uri, precum si a ofertelor specifice acestora."

Criticii spun, insa, ca aceste mall-uri nu fac decat sa raspunda nevoii de noi locuri de distractie. Directorul executiv al Inorbit, actualul cel mai mare mall indian, spune ca nu este tocmai corect sa spui ca persoanele care viziteaza Inorbit nu isi fac aici cumparaturile. "Vin aici mai bine de 50.000 de persoane zilnic si majoritatea cheltuiesc diferite sume de bani pentru a-si procura ceea ce au nevoie", spune el. alina.vasilca@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO