Business Internaţional

Internetul nu va mai fi principala sursa de scurgere a informatiilor confidentiale

14.06.2006, 00:00 22

Dispozitivele conventionale de ascultare si personalul nemultumit ar putea depasi in curand Internetul in ceea ce priveste riscul scurgerii de informatii, scrie Financial Times.

Anul trecut, clubul de fotbal Manchester United a descoperit ca discutiile de la vestiare legate de tactica din timpul unui meci crucial au fost ascultate. Fragmente ale discutiei au fost oferite ziarului The Sun. In acelasi timp, reprezentanta din Londra a bancii japoneze Sumitomo a descoperit dispozitive de urmarire atasate calculatoarelor sale prin intermediul femeilor de serviciu de catre un grup care intentiona sa fure 220 milioane de lire sterline (321 de milioane de euro). In 2003, companiei Boeing i s-a retras un contract in valoare de un miliard de dolari (782 milioane euro), pentru ca s-a descoperit ca a obtinut ilegal documente de la rivala Lockheed Martin.

Cu toate preocuparile legate de infractionalitatea informatica si pe fondul intaririi masurilor de securitate de dupa atentatele teroriste din 2001, companiile uita uneori ca mai sunt o multime de moduri in care informatiile confidentiale pot fi sustrase. "Toata lumea este foarte preocupata sa controleze pe cine intra si iese din cladire si sa protejeze spatiul virtual", spune Crispin Sturrock, directorul companiei de securizare a datelor White Rock. "Exista insa si un aspect foarte important care nu este luat in seama: prea putine companii se apara impotriva spionajului industrial."

Peter Yapp, director adjunct pentru depistarea criminalitatii informatizate la grupul Control Risks, spune ca "daca cineva vrea sa obtina o informatie de la tine, vor tinti spre veriga cea mai slaba. Daca ai un fire-wall puternic, ei nu te vor ataca pe aceasta directie. Ei ar putea sa traga cu urechea la o conversatie dintr-un bar sau sa mituiasca o femeie de serviciu. Nu trebuie sa fie o metoda foarte sofisticata".

Brian Stapleton, directorul diviziei de investigatii financiare de la compania de consultanta Kroll, spune ca unele companii par a fi vizate repetat si in mod sistematic. In opinia sa, cauza este posibilitatea investitorilor de a castiga o suma foarte mare de bani, foarte rapid, daca au acces la informatii secrete.

Spionarea companiilor a devenit din ce in ce mai raspandita pe masura ce dispozitivele de urmarire sunt mai ieftine, mai puternice si mai mici. Spre exemplu, un Mp3 player ascuns bine poate inregistra zile intregi de conversatie. Telefoanele din orice camera pot fi ascultate cu un dispozitiv de ascultare, pe baza unui simplu apel care scapa adesea nedetectat pentru ca are caracteristicile unui contact obisnuit de pe un telefon mobil. Sturrock spune ca aceste dispozitive sunt cel mai des utilizate. Ele sunt disponibile in magazine si pe Internet si sunt destul de ieftine.

Exista persoane care spioneaza doar din pasiune. Una dintre cele mai utilizate si cel mai putin luate in seama metode de spionaj este aparatul de tocat hartie. Sturrock spune ca, desi aparatul poate fi reglat dupa sase niveluri, in functie de gradul de maruntire, companiile folosesc cel mai des nivelul trei. Orice document tocat sub nivelul cinci poate fi reconstituit cu ajutorul unui software sau manual, intr-o tara cu forta de munca ieftina.

Atat dezvoltarea tehnologiei, cat si politica de angajari a companiei au inlesnit spionajul industrial. Dispozitivul de spionare ar putea fi purtat de o persoana, un angajat nemultumit sau prost-platit sau o femeie de serviciu angajata temporar. Angajatii pot fi pacaliti sa ofere parole de acces sau pot furniza informatii vorbind prea tare la telefon sau ratacind un BlackBerry.

Spionajul industrial tinde sa apara in momentele in care compania este foarte sensibila la fluctuatiile pietei, spune Norman Bolton, director la compania de consultanta pentru securizarea datelor C2i International. "De obicei sunt atacate companiile care sufera". Momentul poate fi ales si in cazul unei intentii de preluare ostila sau pe fondul nemultumirii angajatilor. Informatiile la care piata este sensibila nu iau intotdeauna forma evidenta pentru angajati: alaturi de informatii care afecteaza activitatea companiei, spionii pot fi interesati de un transfer de tehnologie sau de un contract joint venture.

Majoritatea tarilor in curs de dezvoltare nu au legislatia adaptata cu cea a statelor occidentale si permit unele abuzuri. Bill Waite, director executiv la grupul Risk Advisory, spune ca "nu este nou faptul ca cineva poate intra noaptea intr-o camera de hotel si sa copieze toate informatiile dintr-un laptop. De obicei victimele nici nu isi dau seama."

In lupta cu spionajul, companiile de securizare pot goli incaperile de posibile dispozitive de ascultare sau pot arunca "paturi electronice" pentru a bruia orice tentativa de urmarire a unei sedinte. Spionii profesionisti pot folosi lasere care citesc vibratiile unei convorbiri sau camere video cu o rezolutie mare cu care citesc pe buzele participantilor la o sedinta. Astfel, o intalnire importanta se organizeaza in locatii secrete.

Referitor la angajati, ei trebuie verificati si incurajati sa elimine orice resturi de documente de pe birourile lor. Nu trebuie sa foloseasca imprimante pentru listarea documentelor importante si sa fie foarte atenti cand au informatii sensibile in laptop. Mai multe companii din SUA ii verifica pe cei care aplica pentru o slujba cu ajutorul unei firme specializate.

Companiile de securitate taxeaza cu cateva sute de dolari verificarea unor informatii de baza, cum ar fi identitatea, studiile si calificarile anterioare.

Bill Waite spune ca una dintre cel mai des intalnite greseli pe care le face o companie este sa creada ca cei care aplica pentru o pozitie mai inalta sunt suficient de competenti incat sa nu tradeze.

"Probabil ca secretara unui director va avea acces la aceleasi informatii ca si directorul insusi".

In plus, companiile trebuie sa inteleaga ca singurul mod de a sterge complet o informatie de pe hard este prin distrugerea lui.

Stapleton spune ca o parte importanta de minimizare a riscului este fidelizarea angajatilor si mentinerea unui moral pozitiv in mediul de lucru.

"In opinia noastra, cu cat forta de munca este mai nemultumita, cu atat va fi mai dispusa sa divulge informatii concurentei, iar acesta este doar un simplu mod de scurgere a informatiilor. Nu uitati ca mai exista informatii pretioase si in mintea angajatilor", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO