Business Internaţional

Mario Moretti Polegato, omul din spatele succesului marcii de pantofi Geox

Mario Moretti Polegato, omul din spatele succesului marcii de pantofi Geox

Mario Moretti Polegato, fondatorul si proprietarul producatorului de incaltaminte Geox: In cazul incaltamintei sport este nevoie sa introducem o tehnologie diferita. Pentru moment, avem deja un brevet pentru un nou tip de material, care este in continuare testat, dar pentru care speram noi ca pana in ianuarie anul viitor sa putem lansa o linie de incaltaminte sport pe piata din Japonia.

10.10.2007, 18:56 145

Mario Moretti Polegato, fondatorul si proprietarul producatorului de incaltaminte Geox, este unul dintre milionarii care se bucura de roadele muncii sale: masinile rapide si caii frumosi, acestea fiind pasiunile sale, scrie International Herald Tribune. Insa la inceputul carierei sale, mama sa s-a aratat extrem de ingrijorata de el. Dupa cum Moretti isi aduce aminte, ea credea ca el are "prea multa fantezie si creativitate" ca sa poata sa se ocupe de afacerea de familie, din industria vinului.
Pana la urma s-a dovedit ca avea dreptate, dar nu avea niciun motiv sa fie ingrijorata. Fantezia si creativitatea fiind probabil atuurile care l-au propulsat pe Moretti pe locul 287 din ultimul top al revistei Forbes, cu o avere estimata la aproximativ 3 miliarde de dolari (2,1 mld. euro). Si toate astea datorita unei idei care poate parea de-a dreptul stupida: gauri in talpa pantofilor care sa permita aerului sa intre si sa iasa din pantof in timpul purtarii.
In 2007, Geox a inregistrat o crestere de 46% a profitului pentru prima jumatate a anului, pana la 68,9 mil. euro (97,3 milioane de dolari), iar vanzarile companiei au inregistrat o crestere de 27,1%, acestea ridicandu-se la valoarea totala de 388,2 milioane de euro. Numarul angajatilor Geox inregistrat pentru anul 2006 a fost de peste 3.500. Actiunile companiei, care au fost pentru prima data tranzactionate la bursa din Milano in 2004 pentru 4,60 euro/actiune, au inregistrat o crestere de 32%, acestea fiind tranzactionate in prezent la valoarea de 14,85 euro/actiune, ceea ce reprezinta o capitalizare de piata a companiei de 3,8 miliarde de dolari (2,7 mld. euro).
Pentru 2007 Moretti a anuntat o crestere a productiei cu 25%, ceea ce ar insemna ca pe piata europeana sa fie puse in vanzare peste 21 de milioane de perechi de pantofi Geox.
Ideea lui Moretti, precum si modul in care a infiintat compania, par a fi de-a dreptul o poveste. In 1992, in timp ce era in Statele Unite, in Reno, Nevada, promovand vinariile familiei sale, s-a hotarat sa dea o fuga prin desert. Deranjat de incaltari, si fiind prea cald sa le mai suporte, el le-a dat doua gauri de fiecare parte a acestora, astfel incat sa permita aerului sa intre. Decizia pe care a luat-o l-a facut sa-si dea seama imediat de "beneficiile unei asemenea inventii", a declarat Moretti.
Intors in Italia, Moretti a dezvoltat cateva prototipuri de pantofi care sa permita o mai buna ventilatie, folosind un material utilizat de catre NASA la fabricarea costumelor de cosmonauti, apoi el a incercat sa-si vanda ideea producatorilor de incaltaminte de peste tot din lume.
"Nu vreau sa dau nume, insa toate marile companii producatoare de incalaminte aveau resursele necesare pentru a putea face rost de tehnologia asta", a mai adaugat Moretti, in timpul unei conferinte organizate de catre Forbes la Singapore.
"Insa acestia nu au fost interesati", a incheiat Moretti.
Nefiind descurajat, Moretti si-a brevetat inventia in 1995 si a pus bazele propriei sale afaceri cu doar cinci angajati. Capitalul de inceput a provenit dintr-un imprumut bancar in valoare de 500.000 de euro, deoarece Moretti era "prea mandru ca sa le cer parintilor mei banii necesari investitiei."
Marca Geox, o combinatie intre cuvantul grecesc "geo" care inseamna pamant si litera x facand referire la tehnologia folosita, s-a axat la inceput pe productia de incaltaminte pentru copii, riscul implicat fiind mai mic, intrucat durata de folosire a incaltamintei pentru copii este mai redusa decat in cazul celei pentru adulti. In scurt timp insa compania a inceput sa produca incaltaminte si pentru adulti, destinata in parte pietei italiene, extinderea la nivel international facandu-se cinci ani mai tarziu.
"In timp ce Geox trebuie sa se obisnuiasca cu ideea de globalizare la nivelul vanzarilor, Moretti a demonstrat ca poate fii perceputa ca o marca de calitate", a declarat Antoine Colonna, analist la banca de investitii Merrill Lynch. Geox a anuntat ca intentioneaza ca pana in 2009 lantul de magazine sa se extinda cu alte 200 de noi unitati.
In 2002, Geox si-a diversificat productia, compania obtinand brevetul pentru un nou tip de jacheta care permite aerisirea in jurul subratelor. Acum productia de imbracaminte reprezinta circa 5% din totalul veniturilor pe care compania le inregistreaza, dar pe viitor Geox a anuntat ca va dori ca peste 50% dintre venituri sa provina din productia de imbracaminte.
Cu toate ca ideea lui Moretti i-a venit in timp ce acesta alerga, compania nu s-a grabit sa intre pe piata articolelor sportive.
"In cazul incaltamintei sport este nevoie sa introducem o tehnologie diferita", a adaugat Moretti.
"Pentru moment, avem deja un brevet pentru un nou tip de material, care este in continuare testat, dar pentru care speram noi ca pana in ianuarie anul viitor sa putem lansa o linie de incaltaminte sport pe piata din Japonia."
Cu toate ca s-a retras din afacerea de familie, care in momentul actual este condusa de catre fratele sau, Moretti s-a ocupat si de industria vinului, inventand un nou tip de termos, Claxa, care permite pastrarea vinului la temperatura ideala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO