Business Internaţional

Maşini electrice, preţuri la energie, revoluţia verde: tensiunile dintre francezi şi nemţi urcă la cote explozive, iar Europa, prinsă între SUA şi China, îşi permite cu greu un conflict în inima sa industrială

Maşini electrice, preţuri la energie, revoluţia verde:...

Autor: Catalina Apostoiu

20.09.2023, 00:05 415

Lansarea unei anchete a UE pri­vitoare la importurile de maşini electrice chineze a adus la lumină o divergenţă fundamentală între fran­cezi şi germani cu privire la calea corectă pentru strategia industrială a Europei, scrie Politico.

În timp ce francezii pledează pen­tru autonomie, nemţii, cu inves­tiţii masive pe piaţa chineză auto, vor o cale de implicare mai profundă în relaţia cu China.

„Ar trebui să fie clar că producă­torii francezi, care au susţinut astfel de măsuri, nu au în vizor doar Bei­jingul, ci şi rivalii germani“, a declarat un lobbyist de la o marcă germană importantă.

Oficialii din Bruxelles, dar şi din Paris insistă că a fost decizia preşe­dintei Comisiei Europene de lansare a anchetei, însă mişcarea aliniază Comisia la susţinerea Franţei pentru producţie locală, sub umbrela con­ceptului de autonomie strategică prezentat de Paris.

Şi totuşi, perspectiva unui efect de bumerang în care posibilele mă­suri retaliatorii ale Chinei ar lovi Germania cel mai tare nu poate fi exclusă. În timp ce nemţii se tem de posibile măsuri ale Chinei împotriva companiilor lor auto, companiile franceze care au pătruns pe pieţele chineze sunt mai puţin expuse din acest punct de vedere pentru că China este dornică să capete know-how francez.

Dar nu numai cu privire la maşini electrice sunt francezii şi nemţii în conflict. Preţurile energiei sunt un alt front de luptă. Guvernele din Paris şi Germania caută modalităţi de a oferi electricitate la cele mai scăzute preţuri, relatează Bloomberg.

De asemenea, cele mai mari două economii ale Europei s-au con­trat în legătură cu elemente de bază ale Green Deal în acest an. Mai întâi, Germania a susţinut reglementări care interzic practic maşinile cu mo­toare cu ardere internă din 2033 cu o excepţie pentru aşa-numiţii carbu­ranţi alternativi. Mai apoi, Franţa a făcut presiuni pentru o excepţie simi­lară pentru energia nucleară într-o lege privind energia regenerabilă.

Acum, Franţa încearcă să capete un avantaj în reformarea regulilor pri­vind piaţa europeană de energie pentru a-şi prelungi funcţionarea reactoarelor.

Berlinul blochează însă iniţiativa în condiţiile în care Ger­ma­nia se stră­duieşte să-şi refacă propriul sistem energetic. Cea mai mare eco­nomie europeană să teme că Franţa va fi în poziţie să ofere preţuri mai mici la energie dacă propunerile Parisului vor permite EDF să vândă energie la costuri mici.

În lipsa accesului la energie ieftină, Germania se teme că firmele mari consumatoare de energie vor investi în alte părţi şi că-şi va pierde baza industrială.

Cu Franţa şi Germania în continuare în conflict, urgenţa ajungerii la un acord este în creştere. Dacă conflictul nu se va soluţiona până la final de an, alegerile de anul viitor pentru parlamentul european ar putea încetini orice progres luni întregi. Între timp, alte puteri industriale nu stau pe loc.

„Disputa dintre cele două ţări nu este bună pentru Europa“, subliniază Henrik Ahlers, de la EY. Blocul ar trebui să susţină o poziţie comună în faţa competiţiei venită din partea Chinei şi SUA, susţine acesta.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO