Business Internaţional

Nicio ţară din lume nu-şi creşte producţia de baterii mai rapid decât Ungaria raportat la producţie/cap de locuitor, însă planul lui Orban de a-şi transforma ţara într-unul dintre cei mai mari furnizori de pe planetă trece dincolo de economie

Nicio ţară din lume nu-şi creşte producţia de...

Autor: Catalina Apostoiu

11.10.2023, 23:07 11002

Bateriile pentru maşini electrice, şi componentele acestora, sunt un segment din ce în ce mai important şi pentru sectorul manufacturier al Poloniei.

Premierul maghiar Viktor Orban vrea să facă din Ungaria hubul Europei pentru baterii de maşini electrice. Nicio ţară din lume nu-şi creşte producţia de baterii mai rapid decât Ungaria, însă planul lui Orban de a-şi transforma ţara într-unul dintre cei mai mari furnizori de pe planetă trece dincolo de economie. Activişti de mediu, lideri ai comunităţilor, opozanţi şi mai recent aliaţi ai premierului maghiar spun că există costuri care sunt ignorate.

Ungaria a amendat în această săptămână o lacună în reglementările sale de mediu pentru ca producătorii de baterii să nu o poată exploata, iar acest lucru s-a întâmplat în urma protestelor venite chiar din interiorul propriului partid al premierului Orban, scrie Bloomberg.

Cabinetul lui Orban modificase luna trecută legislaţia pentru a permite companiilor poluante să scape de amenzi sau posibilitatea de a fi închise prin semnarea de contracte cu autorităţile în care acestea se angajează să înceteze practicile ilegale.

Deşi guvernul a anunţat aproape imediat că o va amenda pentru a indica clar că aceasta era destinată Dunaferr, acesta a acţionat de-abia la începutul săptămânii. O creştere puternică a investiţiilor având legătură cu industria bateriilor a declanşat proteste ample în Ungaria. Locuitorii din şi din proximitatea celui de-al doilea mare oraş al ţării, Debreţin, şi-au exprimat temerile de contaminare de la fabricile care lucrează cu materiale periculoase.

Amendamentul a venit la o zi după ce primarul Debreţinului, Laszlo Papp, a cerut anularea legislaţiei.

Cererea a avut greutate politică din moment ce Papp este un primar din partea partidului de guvernământ, dar şi un susţinător fervent al eforturilor lui Orban de a face Ungaria, şi în special Debreţin, unul dintre cei mai mari producători de baterii pentru maşini electrice de pe continent.

Oraşul a primit investiţii de peste 10 miliarde de dolari doar în ultimii doi ani, inclusiv din partea CATL, care construieşte cea mai mare fabrică de baterii acolo.

Deşi amendamentul va fi salutat probabil în Debreţin, grupurile de mediu ar putea fi dezamăgite de faptul că regulile mai permisive se aplică tuturor poluatorilor din afara industriei bateriilor. Un partid ecologist din opoziţie a anunţat că va cere Curţii Constituţionale anularea legislaţiei.

În acelaşi timp, potrivit Portfolio, Comitetul Prezidenţial pentru Dezvoltare Durabilă al Academiei Maghiare de Ştiinţe a emis o declaraţie ca reacţie la situaţia din jurul fabricilor de baterii planificate şi deja în funcţiune din Ungaria.

În aceasta se precizează că efectele de mediu, economice şi sociale ale funcţionării fabricilor respective trebuie să fie examinate în întreaga lor complexitate, existând în continuare provocări şi riscuri semnificative pe lângă beneficiile economice.

În ultimele luni au existat numeroase critici privind volumul planificat şi ritmul dezvoltărilor.

MTA precizează că este necesar să se facă publice calculele pe baza cărora guvernul aşteaptă beneficii sociale semnificative din investiţii pe termen lung. De asemenea, problema utilizării resurselor de către fabricile de producţie trebuie examinată în detalii şi trebuie elaborate planuri detaliate pentru următoarele decenii, ţinând cont de evoluţia preconizată a altor nevoi locale.

Bateriile pentru maşini electrice, şi componentele acestora, sunt un segment din ce în ce mai important şi pentru sectorul manufacturier al Poloniei.

Ţara a devansat recent SUA deţinând a doua cea mai mare capacitate de producţie de baterii litiu-ion din lume. Aceasta găzduieşte cea mai mare fabrică de baterii din Europa, fabrica LG Energy din Biskupice Podgorne. Alte fabrici, dezvoltate de compania sud-coreeană SK Nexilis şi cea germană Mercedes-Benz sunt în prezent în construcţie.

În această săptămână, constructorul auto german Volkswagen a ales Polonia pentru construcţia unei fabrici de componente pentru baterii cu o valoare de 1,7 miliarde de euro, conform Notes from Poland.

Polonia a fost aleasă ca locaţie pentru prima fabrică ce va fi construită de Ionway, un producător de materiale pentru baterii EV care este un joint venture între PowerCo, parte din grupul VW, şi Umicore, o firmă belgiană de materiale.

Fabrica va fi amplasată în oraşul Nysa din sud-vestul Poloniei. Guvernul polonez vine cu granturi de 350 milioane de euro pentru proiect.

Reprezentanţii Ionway au declarat că au ales Nysa graţie disponibilităţii forţei de muncă calificate şi accesului la surse de energie regenerabilă.

Umicore deţine deja o fabrică în Radzikowice, un sat din apropierea Nysa, aceasta funcţionând 100% pe bază de energie verde.

Lucrările de construcţie pentru noua fabrică vor începe imediat după obţinerea autorizaţiilor relevante, iar aceasta este aşteptată să creeze în jur de 900 de noi locuri de muncă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO