Business Internaţional

Pregătiţi-vă de război! Salva Bruxellesului împotriva maşinilor electrice ieftine din China ar putea atrage riposte puternice din partea Beijingului

Pregătiţi-vă de război! Salva Bruxellesului...

Autor: Catalina Apostoiu

14.09.2023, 23:15 355

În mijlocul unei invazii a maşi­nilor electrice chinezeşti, preşedinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen a lansat o anchetă anti-subven­ţii legată de importurile din China, decizia riscând să fie primul pas către un război comercial în toată regula, notează Politico.

„Pieţele globale sunt acum inun­date de maşini electrice mai ieftine, iar preţul acestora este menţinut în mod artificial scăzut prin subvenţii uriaşe de stat“, a declarat Von der Leyen. „Acest lucru ne distorsio­nează piaţa“.

Luată sub presiunea francezilor, decizia a stârnit încântare în rândul oficialilor din această ţară. Ministrul german al economiei Robert Habeck a salutat-o la rândul său. Însă indus­tria auto europeană este îngrijorată, în special producătorii auto germani, care au cea mai mare expunere la vasta piaţă chineză.

Comisia a lansat ancheta la pro­pria iniţiativă, şi nu ca reacţie la vreo plângere. Astfel, aceasta este o ale­gere politică a executivului UE, cu riscurile politice asociate.

UE a avut de suferit ultima dată când a încercat să impună tarife pe industrii chineze în creştere rapidă. În diferite conflicte, China s-a dove­dit expertă la a întărâta ţările UE unele împotriva celorlalte. Oficial, niciun politician nu a dorit să critice decizia preşedintei CE, însă neoficial mai multe ţări au declarat că se vor opune planului.

Ancheta UE privitoare la sub­ven­ţiile pentru maşinile electrice chi­neze va răni economia şi ţintele de climat ale Europei, a scris Global Times, un tabloid al Partidului Co­mu­nist chinez, potrivit Bloomberg.

Măsurile protecţioniste nu vor ajuta industria europeană şi vor creşte costurile pentru consumatorii care vor să cumpere maşini electrice. „Protecţionismul comercial va deve­ni o otravă pentru economia euro­peană“, a mai comentat Global Times, avertizând că China dispune de instrumente diverse pentru a riposta dacă UE ia măsuri neloiale.

Investigaţia Comisiei va avea un impact „negativ“ asupra legăturilor economice şi comerciale dintre Europa şi China, a avertizat la rândul său ministerul chinez al comerţului.

Ancheta vine în condiţiile în care deşi producătorii chinezi de maşini electrice înregistrează unele avansuri în Europa, vânzările acestora sunt extrem de mici în comparaţie cu cele ale liderilor de piaţ ca VW, Tesla şi Stellantis.

Gavin Maguire, editorialist Reuters, arată că deşi Beijingul susţine masiv baza manufacturieră a ţării, guvernul chinez nu este nici pe departe singurul care-şi ajută sectorul EV.

În plus, notează Politico, faptul că China a devansat Germania în 2022 şi Japonia în prima jumătate a acestui an şi a devenit cel mai mare exportator auto al lumii nu se datorează doar subvenţiilor masive, ci şi avansului tehnologic pe care constructorii auto chinezi şi l-au asigurat în decursul anilor în timp ce mare parte a industriei UE nu a acţionat în forţă la acest capitol.

În opinia editorialistului Reuters, mişcarea preşedintei Comisiei este probabil în parte doar retorică politică, aceasta fiind aşteptată să încerce să obţină un al doilea mandat.

Chris Bryant, editorialist Bloomberg, consideră la rândul său că anchetarea Chinei într-un moment în care vânzările sale auto din Europa sunt încă modeste riscă să provoace măsuri retaliatorii aspre din partea Beijingului. În loc să caute favoruri politice, constructorii auto europeni ar trebui să se concentreze pe creşterea proprieri competitivităţi şi pe dezvoltarea de maşini electrice accesibile ca preţ, consideră acesta.

În loc să piardă vremea anchetând subvenţiile chineze, Europa ar trebui să se concentreze pe creşterea propriei competitivităţi şi capabilităţi tehnologice, scrie Chris Bryant.

Ancheta UE ar putea dura până la nouă luni şi va duce probabil la noi tarife UE asupra importurilor de maşini electrice din China.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO