Business Internaţional

Producatorii europeni de tramvaie iau cu asalt piata americana

Producatorii europeni de tramvaie iau cu asalt piata americana

Producatorul german Siemens este lider pe piata tramvaielor si se lupta cu europenii de la Skoda si CAF si cu canadienii de la Bombardier pentru piata americana

02.12.2008, 16:06 212

Pe masura ce guvernul american se straduieste sa sprijine un program de extindere a infrastructurii pentru a contrabalansa recesiunea accentuata, industria tramvaielor ar putea reprezenta unul dintre elementele cheie pentru revitalizarea economiei americane si pentru imbunatatirea eficientei energetice a tarii, scrie International Herald Tribune..

"Daca obtinem un program de finantare la nivel federal, o serie de orase isi vor arata interesul in acest sens", a declarat Jeffrey Boothe, un avocat din Washington specializat in probleme de transport public. "Numai absenta banilor de provenienta federala genereaza reticenta."
Mai mult, exista o varietate de impedimente care trebuie depasite, in special deoarece statul si guvernele locale se straduiesc sa vanda obligatiuni in mijlocul unui colaps al pietei creditelor.
Insa situatia nu impiedica companii europene precum Siemens in Germania, AnsaldoBreda in Italia, CAF in Spania sau Skoda in Cehia sa isi creioneze locul in fruntea listei firmelor care furnizeaza tramvaie noi pentru una dintre cele mai importante piete care solicita astfel de mijloace de transport. Competitia externa Europei vine din partea companiilor Bombardier din Canada si Kinki Sharyo din Japonia.
In al doilea trimestru din 2008, utilizarea transportului public s-a majorat cu 5,2 procente, in timp ce utilizarea tramvaielor a crescut cu 12,3 procente, potrivit Asociatiei americane de trasport public (APTA).
In cursul anului anterior, aproximativ 2.900 km de linii de tramvai erau operationali sau planificati sa opereze in orasele americane.
In mai, Siemens, liderul de piata in aceasta industrie, a incheiat un contract de 277 de milioane de dolari (176 de milioane de euro) pentru furnizarea de tramvaie pentru Autoritatea de transport din Utah. Mijloacele de transport vor fi operationale incepand cu 2012 si vor fi asamblate la uzina Siemens din Sacramento, California. Spre inceputul anului, Siemens a primit o comanda de 184 de milioane de dolari (142, 6 milioane de euro) pentru inaugurarea unei noi linii de tramvai in Denver.
"Ceea ce s-a intamplat in Denver nu este deloc atipic", a afirmat Oliver Hauck, presedinte al Siemens Transportation Systems.
"Am inceput cu o comanda initiala destul de modesta", care, in cele din urma, s-a concretizat intr-un angajament substantial. Siemens a furnizat pentru inceput opt tramvaie in 1993, iar ultima comanda a orasului Denver a constat in 55 de unitati.
Insa turbulentele financiare recente ameninta sa inghete piata. Orasele si guvernele locale au fost pur si simplu eliminate de pe piata obligatiunilor. In octombrie, la reuniunea anuala a APTA in San Diego, California, discutiile au oscilat puternic.
Contractele incheiate cu SUA au reprezentat o nisa cruciala pentru constructorii europeni de tramvaie, compensand cererea redusa de pe pietele Batranului Continent. Alte zone, precum Europa de Est sau Asia, sunt controlate de concurenti locali.
Concomitent, statele vest-europene sunt aproape de suprasaturare. Un studiu recent efectuat de grupul de consultanta Roland Berger estimeaza o crestere anuala de 1% pentru industria europeana a tramvaielor in urmatorul deceniu, comparativ cu nivelul de 10% inregistrat in America de Nord.
Majoritatea oraselor europene, chiar si cele care dispun de sisteme vaste de metrouri, apeleaza si la tramvaie. Pentru orasele americane, tramvaiele sunt percepute ca o alternativa la transportul subteran mult mai scump.
Tramvaiele au inceput sa dispara din orasele americane dupa cel de-al doilea razboi mondial, pe fondul stimularii industriei autobuzelor si al ideii de a nu aglomera strazile in detrimentul automobilelor.
Siemens si-a reluat livrarile catre America de Nord in 1975, cand a semnat contracte pentru tramvaie moderne cu orasele canadiene Calgary si Edmonton. Cinci ani mai tarziu, Siemens a livrat primele tramvaie in SUA, la San Diego.
Obstacolele intampinate de producatorii europeni erau semnificative. Reglementarile publice, concretizate in asa-numitul "Buy American Act", care se aplica majoritatii achizitiilor guvernamentale, impuneau ca 60% din valoarea tramvaiului sa fie realizata in SUA.
Siemens, pentru a intruni conditiile, si-a deschis o linie de asamblare in Sacramento.
Siemens a livrat tramvaie pentru orasul Charlotte din Carolina de Nord, Houston, Norfolk din statul Virginia, Portland din statul Oregon si multe alte localitati.
Reglementarile pentru achizitiile americane au solicitat tactici fanteziste, in timp ce alti jucatori europeni au facut industria extrem de competitiva. Grupul ceh Skoda (nu exista nicio legatura cu subsidiara Volkswagen) a livrat tramvaie catre Portland din statul Oregon si Tacoma din Washington, iar in prezent negociaza un contract cu Toronto.
AnsaldoBreda a livrat tramvaie pentru Cleveland, San Francisco si Los Angeles. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) din Spania a livrat sisteme de transport urban catre Pittsburgh si Sacramento.
In afara pietei de tramvaie, conglomeratul francez Alstom, cunoscut pentru productia trenurilor de mare viteza TGV si Eurostar, a vandut sisteme de transport subteran catre orase precum San Francisco, Chicago sau Washington.
Desi Asociatia federala de transport dispune de un buget de 1,6 mld. dolari (1,24 mld. euro) pentru modernizarea parcului de tramvaie, doar o mica parte din acesta a fost distribuita pentru constructia tramvaielor sub administratia Bush. Finantarea a venit in special din partea comunitatilor locale.
Cheltuielile federale pentru tramvaie au totalizat 473,4 milioane de dolari (367,1 milioane de euro) anul trecut, comparativ cu 2006, cand s-au cheltuit 935,7 milioane de dolari (725,6 milioane de euro). "Orasele aleg sa se finanteze din fonduri proprii si renunta la ajutorul federal", a completat Boothe, avocatul specializat pe probleme de transport.
Situatia promite sa se schimbe sub administratia presedintelui ales Barack Obama. Insa alte obstacole vor continua sa persiste.
Standardele europene difera sensibil de cele din America. Mai mult, tramvaiele din America circula cu viteze mai mari decat cele din Europa, intrucat opereaza pe distante mai mari, conectand centrele oraselor de suburbii.
Pentru a atinge nivelul de 60% provenienta locala, nivel impus de reglementarile americane, unii producatori precum Siemens si-au deschis uzine in SUA. Altele s-au asociat cu parteneri locali. Spre exemplu, Skoda asambleaza tramvaie pentru Portland si Tacoma in conjunctie cu Oregon Iron Works.
Competitia este acerba. Compania Bombardier din Canada cunoaste piata americana destul de bine. Kinki Sharyo din Japonia este recunoscuta pentru modul brutal prin care isi face loc pe piata. Japonezii au livrat tramvaie catre Autoritatea de Transport din Santa Clara Valley, statul California, catre New Jersey si Seattle.
Orasele care solicita copii ale troleibuzelor de moda veche, precum Charlotte, Little Rock, Arkansas sau Tampa au obtinut astfel de modele de la Gomaco Trolley, divizie a companiei Gomaco, producator din Iowa de echipamente de constructie.
Europenii sunt optimisti in privinta sistemelor de transport urban, preconizand ca se vor extinde in SUA si Canada.
"Bineinteles ca monitorizam indeaproape pietele financiare", a declarat Michael Clausecker, directorul general al Asociatiei europene a industriei de tramvaie. "Insa avem comenzi masive si in prezent nu simtim impactul cizei. Nu inseamna ca acesta nu va exista".
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO