Business Internaţional

"Made in the EU", mai tare ca "Made in Germany"

13.01.2004, 00:00 13



Uniunea Europeana discuta in prezent introducerea unei masuri prin care toate produsele fabricate in tarile membre ale UE sa poarte eticheta "Made in the EU", masura ce ar elimina etichetele traditionale nationale.



Comisia Europeana considera ca o astfel de eticheta ar promova imaginea Uniunii Europene, ar asigura o mai buna informare a consumatorilor si ar combate activitatile de contrafacere. Totusi, se asteapta ca aceasta masura sa fie ferm combatuta de multe state membre ale UE si de grupuri de afaceri care se tem ca, urmare a acestei decizii industria va fi nevoita sa suporte noi costuri si obstacole de ordin birocratic, intampinand restrictii in ceea ce priveste promovarea produselor proprii pe baza originii nationale.



Masura a fost in acelasi timp criticata de specialisti in domeniul branding-ului. Astfel, conform acestora, consumatorii fac prea putine asociatii pozitive cu UE. In plus, sustin acestia, etichetele ce indica tara in care au fost fabricate produsele sunt valoroase in ceea ce priveste promovarea si brandingul produselor, fiind putin probabil ca o eticheta "Made in the UE" sa aiba o relevanta similara etichetelor "Made in France" sau "Made in Germany".



Oficialii UE subliniaza faptul ca nu a fost luata inca nici o decizie in acest sens de catre Comisia Europeana, aceasta analizand oportunitatea emiterii unei decizii prin care sa permita coexistenta etichetelor ce indica tara de origine cu cea "Made in the EU". Va fi necesara de asemenea aprobarea statelor membre, unele dintre acestea exprimandu-si deja in mod clar opozitia fata de masura UE.



Diplomatii au luat in discutie aceasta idee in cadrul unei reuniuni ce a avut loc inaintea Craciunului, iar participantii la aceasta reuniune spun ca numai Grecia si Italia au fost entuziasmate de introducerea masurii respective. Totusi, Comisia va analiza situatia, urmand sa publice un studiu detaliat in urmatoarele cateva luni.



Totusi, conform unui document intern al Comisiei, citat de Financial Times, Comisia considera ca o astfel de masura are in principiu cateva avantaje, fiind astfel necesara analizarea oportunitatii introducerii sale.



Conform documentului respectiv, prin aceasta masura va fi "consolidat conceptul de origine europeana ca semn distinctiv, promovandu-se in acelasi timp imaginea de piata unica a UE. De asemenea, consumatorii vor avea la dispozitie mai multe informatii referitoare la produsele pe care le cumpara".



Pe de alta parte, acelasi document scoate in evidenta si dezavantajele pe care le presupune masura, cum ar fi costurile mai ridicate si volumul mai mare de munca de ordin administrativ. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO