Business Internaţional

Se incinge lupta pentru suprematie pe piata masinilor low-cost

25.10.2007, 17:19 16

In cadrul unei sedinte a departamentului tehnic al Nissan Motor Group asupra designului noilor modele, noul director de productie, Carlos Tavares, a prezentat noua misiune a Nissan: grupul se va concentra pe vanzarea de modele mici cu design atragator, insa la preturi reduse si cumva sa reuseasca sa si scoata profit, scrie The Wall Street Journal.
Inginerii, aflandu-se in fata acestei provocari de peste un an, au prezentat sapte concepte in faza de proiect ale unui model de mici dimensiuni, plin de stil, cu faruri ovale, care seamana a diamante taiate. Insa acestea nu au fost suficient de ieftine pentru a intra in faza de productie, a mai declarat Tavares. "Tot ce prezentasera inginerii era costisitor", a incheiat el.
Masinile de mici dimensiuni cu un cost redus au devenit in ultima perioada ultima frontiera din industria auto, dupa ce aproape 20 de ani acest segment a fost oarecum ignorat. Pe masura ce pretul benzinei continua sa creasca, optiunile consumatorilor de peste tot din lume incep sa se schimbe catre aceste modele mai mici si mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. In Statele Unite spre exemplu, soferii deja au inceput sa prefere in locul SUV-rilor, precum modelul Nissan Armada, masinile de mici dimensiuni, precum Honda Fit. Pe pietele emergente, unde vanzarile de masini au explodat, masinile de mici dimensiuni si ieftine sunt primele optiuni pentru doritorii de autoturisme.
Cererea la nivel mondial pentru masinile de mici dimensiuni va crestere pana in 2013 cu aproape 30%, atingand nivelul de 27 de milioane de unitati, aceasta fiind sustinuta in special de cresterea inregistrata pe pietele emergente, conform studiului realizat de firma de consultanta CSM Worldwide. Cererea pentru SUV-uri pentru aceeasi perioada va scadea cu 4%, atingand nivelul de 10 milioane de unitati.
Toyota a facut deja publica intentia de a lansa un nou model incepand cu 2010 in valoare de aproximativ 7.000 de dolari (5.000 de euro), destinat in special tarilor aflate in curs de dezvoltare precum Brazilia, Rusia, India sau China. Chrysler s-a asociat cu compania chineza Cherry Automobile pentru a produce masini de dimensiuni reduse, destinate exportului. Printre modelele expuse la Salonul Auto de la Tokio, se pare ca vor fi prezente si modelele din clasa mica ale constructorilor americani.
Aceasta schimbare la nivelul intregii industrii ridica o provocare pentru constructori pe care nimeni n-a reusit s-o depaseasca pana acum: cum anume sa obtii un profit rezonabil. Vanzarile de autocamioane si SUV-uri reprezinta peste 20% din profiturile inregistrate de constructori, ceea ce inseamna aproximativ 5.000 de dolari pe unitate vanduta.
Chiar si cele mai bine vandute modele precum Honda Fit sau Toyota Yaris inregistreaza castiguri de doar 3% din totalul profiturilor, ceea ce reprezinta aproximativ 300 de dolari pe unitate vanduta. Pe pietele emergente aceste modele sunt vandute chiar si cu mai putin, inregistrand astfel si profituri mai mici.
Compania japoneza Nissan, care este detinuta in proportie de 44% de catre francezii de la Renault, a adoptat o strategie de piata extrem de agresiva. Nissan, care a inregistrat profituri record in special datorita vanzarilor pe segmentul SUV-uri si masini sport, incearca acum o lansare pe piata masinilor de dimensiuni reduse cu consum scazut, destinate pietelor emergente. Pentru inceput, Nissan a anuntat ca intentioneaza sa lanseze pana in 2010 un model cu un cost de achizitie cuprins intre 7.000 de dolari si 10.000 de dolari pe pietele din China si India, si ca treptat va incerca reducerea costului de achizitie pana la 5.000 de dolari.
Pentru noua strategie a Nissan, Tavares intentioneaza sa studieze exemplul celor de la Renault cu modelul Logan, pentru reducerea costurilor de productie. Cu toate acestea, Tavares doreste ca noul model sa nu fie perceput ca "un model doar pentru pietele emergente".
"Intentia celor de la Nissan de a produce un nou model cu doar 7.000 de dolari este nerealizabila, costurile de productie nefiind fezabile", a declarat Ashvin Chotai, directorul institutului de cercetari si consultanta Global Insight din Asia.
Succesul lui Tavares este crucial atat pentru Nissan, cat si pentru directorul executiv Carlos Ghosn. In 1999, cand Ghosn a preluat conducerea Nissan, compania avea o gama de modele neatractive si se afla in prag de faliment, inregistrand profituri foarte mici. Schimbarea strategiei a venit in momentul in care Ghosn a preferat sa axeze productia Nissan pe modelele mari, cu randament maxim din punctul de vedere al profitului.
O alta problema a Nissan o reprezinta axarea excesiva pe piata americana, incercand sa obtina o cat mai mare cota de piata, neglijand astfel pietele emergente. Nissan a intrat pe piata chineza abia la doi ani dupa Volskwagen si la cinci dupa General Motors.
Ford Motor deja are in productie o serie de modele de dimensiuni mici pe care le comercializeaza in India, in timp ce Suzuki, impreuna cu Hyundai ocupa locul intai, respectiv locul doi in topul vanzarilor. Nissan a lansat un nou model in India abia anul trecut, reusind sa vanda doar 199 de unitati. "Trebuie sa ne reorganizam strategia de productie a masinilor low-cost", a declarat Ghosn.
In 1998, Ghosn l-a numit director de productie pe Tavares, pentru cea mai importanta linie de productie a Renault, modelele Megane si Scenic. Cat timp a fost director Tavares, modelele au devenit cele mai populare dintre marcile Renault, inregistrand mai multe de o treime din veniturile companiei in 2002. In 2004, Tavares a primit misiunea de a se ocupa de Nissan, devenind in foarte scurt timp vicepresedinte executiv si membru al consiliului de administratie. Dupa acest moment Tavares a luat hotararea ca Nissan sa se concentreze mai mult pe pietele emergente pentru a spori vanzarile, care in ultima perioada aproape ca au stagnat la nivel global.
Planurile Nissan sunt insa serios amenintate de catre compania indiana Tata Motors, care deja a anuntat ca intentioneaza sa lanseze un nou model, incepand cu anul viitor, care va atinge un cost de achizitie de doar 2.500 de dolari.
Analistii, precum si ceilalti producatori de automobile sunt de parere ca pentru a obtine profit, productia de astfel de masini trebuie sa fie uriasa aproape, iar Tata a anuntat initial un nivel al productiei de 2 milioane de unitati in urmatorii cinci ani.
De asemenea, pe piata indiana deja exista o masina low-cost, de doar 5.000 de dolari, produsa de catre Suzuki, impreuna cu partenerul sau indian Maruti Udyog, acest parteneriat detinand peste jumatate din piata de autoturisme din India. Designul modelului Maruti 800 este insa unul rudimentar, neschimbat din 1983, de cand a fost lansat, durand aproximativ zece ani ca productia sa devina profitabila, cu toate ca in perioada anilor '90 vanzarile acestui model reprezentau peste 80% din vanzarile inregistrate pe intreaga piata indiana. Anul trecut, acelasi concern a lansat un nou model, Alto, pentru un cost de achizitie cu 700 de dolari mai mare, acesta fiind de doua ori mai popular decat cel anterior.
Honda, in schimb, nu doreste sa-si compromita brandul, continuand sa comercializeze modelul Honda City, care are un cost de achizitie de aproximativ 17.000 de dolari. Pe pietele emerente, Honda doreste sa se axeze pe segmentul de piata al motocicletelor. Spre deosebire de Honda, Toyota dorea introducerea modelului Corolla pe pietele emergente, insa pretul de 23.000 de dolari pe unitate este prea ridicat si va inlocui introducerea acestuia cu un model mai putin costisitor.
De asemenea, Nissan incearca reducerea cheltuielilor de productie, in acest sens reducand numarul furnizorilor de piese din Japonia si apeland mai mult la producatorii de piese auto de pe plan local. De exemplu, anul acesta, la uzina de asamblare din Thailanda Nissan a redus consumul de piese auto japoneze la 10%, restul fiind asigurat de pe piata interna.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO