Business Internaţional

Seful VW: Ideea campionilor industriei europene nu are sens

10.06.2004, 00:00 8

Eforturile francezilor si germanilor de a crea campioni ai industriei europene "nu au nici un sens", iar companiilor ar trebui sa li se permita sa ia decizii proprii, a avertizat Volkswagen, cel mai mare producator de automobile din Europa, conform Financial Times.
Bernd Pischetsrieder, director executiv al VW, a caracterizat eforturile de ordin politic de creare a unor mari campioni nationali, in vederea protejarii principalelor industrii nationale drept o interventie inutila.
"Un eventual sprijin financiar venit din partea politicienilor ar putea fi binevenit, insa eforturile respective sunt absurde," a declarat Pischetsrieder.
Aceste comentarii, ce vin din partea celui ce conduce o companie ce ar avea cele mai multe sanse de a deveni o campioana in cadrul industriei in care isi desfasoara activitatea, ar putea submina eforturile oficialilor de la Paris, Berlin si a unor oficiali din Bruxelles de a pune bazele unei strategii industriale europene.
Pischetsrieder are sanse mari de a fi ascultat nu numai pentru ca VW este cel mai mare producator european de automobile, ci si pe fondul relatiilor stranse dintre companie si Gerhard Schroder, cancelarul german ce a facut parte candva din consiliul de conducere al acesteia. Pitschetsrieder s-a intalnit cu Schroeder in Berlin luni, dar cei doi nu au discutat despre o eventuala strategie industriala.
Schroder intentionase sa se intalneasca cu Jean-Pierre Raffarin, primul ministru francez, pe data de 1 iunie pentru a discuta pe marginea crearii de campioni industriali.
Totusi, intalnirea dintre cei doi nu a mai avut loc. Cele doua parti avusesera deja pareri impartite in legatura cu incurajarea de catre oficialitatile franceze a unei oferte depuse de Sanofi-Snthelabo, grupul farmaceutic cu sediul in Paris, pentru Aventis, rivala sa franco-germana.
Tensiunile s-au acumulat si cu privire la opozitia exprimata de oficilitatile de la Paris fata de implicarea companiei germane Siemens in salvarea companiei franceze Alstom. Schroder a intensificat aceste tensiuni acuzandu-l pe Nicolas Sarkozy, ministrul francez de finante, de a avea o "atitudinea extrem de nationalista" in exprimarea opozitiei fata de Siemens. Marea Britanie s-a pronuntat si ea impotriva necesitatii adoptarii unei astfel de strategii, denumind-o "invechita".
Pischetsrieder a declarat ca firmele ar lua decizii mai bune in cazul in care nu ar exista interventie din afara, din sfera politicului. "Pana la urma, mersul lucrurilor nu depinde de ceea ce spune un politician. Totul depinde de existenta sau absenta unei lgici in afaceri". Totusi, Pischetsrieder a caracterizat drept irelevanta batalia purtata in jurul "legii VW" din Germania, care, conform oficialilor de la Bruxelles incalca principiul Uniunii Europene ce se refera la libera circulatie a capitalului prin faptul ca protejeaza producatorul de automobile impotriva ofertelor de preluare. El spune ca legea ar putea fi usor evitata si ca Germania apara aceasta lege cu atata indarjire "pentru ca politicienii vor sa fie realesi". Totusi, Pitschetsrieder a refuzat sa precizeze ce fel de actiuni de lobby a desfasurat compania in mod separat.
In acelasi timp, se crede ca VW a jucat un rol esential in anularea unei propuneri de directiva legate de preluari, directiva ce ar fi inlesnit incheierea de achizitii in Uniunea Europeana.
Volkswagen, ce detine cea mai mare cota de piata in randul producatorilor de automobile straini prezenti pe piata Chinei, a anuntat o incetinire a ritmului de crestere a vanzarilor de automobile pana la 18-20% in contextul in care guvernul chinez depune eforturi de calmare a cresterii economice.
"Piata automobilelor se va calma," a declarat Bernd Leissner, presedintele Volkswagen pentru regiunea Asia-Pacific, cu ocazia Showului Auto de la Beijing.
Anul trecut, Volkswagen, General Motors Corp si alti producatori de automobile au inregistrat o crestere de 76% a vanzarilor de automobile pentru pasageri in China, cresterea economica de 9,1%  generand o crestere a veniturilor populatiei de la orase, automobilele personale devenind accesibile unui numar mai mare de cetateni.
Luna trecuta, guvernul chinez si-a anuntat intentia de a determina o incetinire a ritmului de crestere economica pana la aproximativ 7% anul acesta, pentru a preveni o crestere a ratei inflatiei pe fondul unui volum prea mare de investitii.
Volkswagen a vandut 697.000 de automobile de lux Santanas, Boras si Audi pe piata chineza anul trecut, casigand o cota de piata de 32%, comparativ cu 60% in ultimii cinci ani. Compania cu sediul in Wolfsburg a declarat ca va lansa noi modele si-si va extinde productia pentru a-si mentine cota de piata in jurul a 30%.
La inceputul acestei luni, guvernul chinez si-a facut publica o noua strategie ce vizeaza sectorul auto, strategie ce-i incurajeaza pe producatorii auto sa fuzioneze, pentru a forma companii mai putine, dar mai puternice.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO