Business Internaţional

Sponsorii au pariat bani grei pe campionatul european

12.06.2008, 21:49 20

Companii mari, precum Coca-Cola sau McDonald's, cheltuiesc sume exorbitante pe campaniile publicitare din perioada Euro, scrie Der Spiegel.
Competitia de pe terenul de fotbal nu este singura care are loc in cadrul campionatului Euro 2008.
O alta competitie, de proportii mai mari si poate mult mai acerba, se duce in aceasta perioada. Iar premiul este insasi atentia si puterea de cumparare a celor peste un miliard de fani din intreaga lume care vor urmari evenimentul sportiv la televizor. Aceasta este miza pe care o urmaresc sponsorii campionatului european in randul carora se numara companii de talie mondiala - McDonald's, Coca-Cola si Adidas.
Avand ocazia sa atraga un numar foarte mare de consumatori, companiile folosesc tehnici sofisticate pentru a-si atinge scopul si a mari profiturile marcilor pe care le detin.
Complexitatea sponsorizarii unui eveniment sportiv se afla in stransa legatura cu interesele schimbatoare ale suporterilor. Companiile nu mai pot aborda aceeasi strategie ca pe vremuri, cand lipeau afise pe un intreg stadion si apoi asteptau linistite afluxul de clienti. Acum, consumatorii suprasaturati de media abia daca mai observa o reclama unidimensionala, iar sponsorii sunt fortati sa caute modalitati interactive pentru a le capta atentia.
In acelasi timp, miza este mai mare decat oricand pentru ca sponsorizarea unui astfel de eveniment sportiv a devenit mult mai costisitoare.
Analizele facute arata ca fiecare sponsor a platit 29 de milioane de dolari (18,7 milioane de euro) pentru drepturile de publicitate la Euro 2008 - cu aproximativ 40% mai mult decat acum opt ani - si probabil vor cheltui de doua ori mai mult pe reclamele din trimpul evenimentelor ancilare. Acest lucru ii face pe directorii executivi ai companiilor si mai dornici de un profit de pe urma investitiilor facute. Ca rezultat, sponsorii Euro 2008 abordeaza strategii mai inovatoare decat oricand pentru a se asigura ca mesajul lor ajunge la tinta.
Pentru multi, o astfel de strategie include si prezenta pe internet - fie prin site-uri de sine statatoare, fie pe pagina oficiala UEFA, care are un trafic foarte mare - pentru a oferi servicii suplimentare si promotii microbistilor din intreaga Europa.
Oricare ar fi strategia utilizata, initierea unui dialog cu consumatorii este o etapa elementara. "Sponsorii cauta modalitati unice de a interactiona cu publicul.
Marcile incearca cu disperare sa creeze o perspectiva proprie pentru suporterii Euro 2008", spune directorul de management al companiei de consultanta Hill & Knowlton, Andy Sutherden.

TITL: Grupa Romaniei este cea mai profitabila

Miruna Vasilescu
Campionatul European de fotbal va genera un profit record de aproximativ 1,3 miliarde de euro, conform declaratiei secretarului general al UEFA, David Taylor, scrie presa straina.
Taylor a afirmat ca majoritatea castigurilor vor veni din reclamele TV. El a explicat ca "sumele obtinute din drepturile de difuzare TV si de la sponsori sunt mult mai mari decat cele provenite din vanzarea biletelor".
"Impactul economic va fi resimtit in multe tari, in principal datorita veniturilor din sponsorizare si reclame, in conditiile in care fiecare meci din campionat genereaza, in medie, peste 42 de milioane de euro", a spus Simon Chadwick, profesor de strategii economice si marketing la Coventry Business School, in Marea Britanie.
In total vor fi jucate 31 de meciuri, iar cea mai profitabila grupa este grupa C, in care s-au clasat campioana mondiala, Italia, Franta, Olanda si Romania, a adaugat Chadwick.
"Castigam aproape 1,3 miliarde de euro din tot acest eveniment, dar unde se duc toti banii? Mai intai sunt banii cu care vor fi premiate echipele. Toate primesc un bonus de 7,5 milioane de euro si o suma aditionala de un milion de euro in cazul unei victorii si 500.000 de euro in eventualitatea unui egal. Echipele primesc sume pe masura ce avanseaza in competitie, iar castigatorii iau un maxim de 23 de milioane de euro", a spus Taylor, adaugand ca costurile operationale implicate in organizarea acestui eveniment au crescut de sase ori din anul 1992, ultima data cand competitia a avut opt echipe. Formatul curent de 16 echipe a fost introdus in Anglia in anul 1996.
UEFA analizeaza planuri pentru a mari dimensiunile campionatului pana la 24 de echipe pana in 2016, desi acest studiu nu va fi incheiat pana anul viitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO