Business Internaţional

Trump poate avea asupra firmelor germane un impact asemănător cu cel al atentatelor din 11 septembrie

Fabrica BMW din Spartanburg, SUA, este cea mai mare pe care compania auto germană o are la nivel mondial.

Fabrica BMW din Spartanburg, SUA, este cea mai mare pe care compania auto germană o are la nivel mondial.

Autor: Bogdan Cojocaru

06.04.2017, 22:00 1269
Pentru marile companii germane, campioni ai exporturilor şi investitori de top în Europa de Est, inclusiv în România, afacerile merg deosebit de bine, acum când creşterea economiei globale este mai robustă ca niciodată în ultimii cinci ani. Însă un pericol le întunecă perspectivele şi rapoartele de risc: Donald Trump şi tarifele lui de import.

Posibilitatea ca Trump să imple men teze tarife pe importuri a făcut ca mai mult de jumătate din toate marile companii nemţeşti, printre care BMW, producător de maşini, Linde, furnizor de gaze industriale, şi Siemens, un uriaş conglomerat industrial, să citeze administraţia Trump ca risc serios pentru afacerile lor, scrie Handelsblatt. Din fericire pentru ele, companiile au aliaţi puternici chiar în administraţia americană. Iar cancelarul Angela Merkel i-a adus pe liderii businessul german faţă în faţă cu Trump.

BMW, Daimler, producătorul de software SAP şi alte nouă companii mari germane au raportat venituri record pentru 2016. Perspectivele pentru 2017 arată la fel de bine, mai ales mulţumită economiei globale robuste. Adidas, care a vândut anul trecut în SUA mai multă încălţăminte de sport decât concurentul american Nike, a raportat venituri şi profit record pentru anul trecut. De asemenea, compania şi-a majorat ţintele pe termen mediu. Şeful de la Siemens Joe Kaeser exalta când a spus lumii că afacerea sa a avut venituri peste aşteptări.

Liderii afacerilor germane au toate motivele să fie plini de optimism. Însă rapoartele lor de risc menţionează alegerea lui Donald Trump ca fiind o îngrijorare. În rapoartele de risc publicate de mai mult de jumătate din marile companii se arată că noua administraţie americană ar putea deveni o problemă.

„Asupra firmelor germane, Trump poate avea un impact asemănător cu cel al atentatelor din 11 septembrie 2001 sau cu cel al falimentului Lehman Brothers din 2008“, spune Klaus Rainer Kirchhoff, CEO al firmei de consultanţă Kirchhoff Management.

Spre exemplu, producătorul de chimicale BASF menţionează dificultatea de a prezice ce se va întâmpla în economia americană. În raportul companiei se arată că „mergem înainte cu presupunerea că incertitudinea va avea ca rezultat ezitări mai mari din partea investitorilor din industria prelucrătoare şi din servicii“. Producătorul de oţel ThyssenKrupp notează că „există incertitudini privind sursele problemelor geopolitice şi cursul politic viitor al SUA“.

Temerile companiilor legate de cea mai mare piaţă externă a lor sunt justificate, spune Kirchhoff. Faptul că efectul Trump este impredictibil nu face ca acesta să nu fie real.

Compania de produse de îngrijire a pielii Beiersdorf, printre ale cărei branduri figurează Elastoplast, Eucerin şi Nivea, prezice „efecte pozitive“ din America de Nord în 2017, o sursă importante de creştere. Există însă şi prudenţă. „Noua preşedinţie americană înseamnă incertitudini despre circumstanţele politice.“ Beiersdorf are multe de pierdut pe piaţa americană. În 2016, veniturile din operaţiunile de acolo au crescut cu aproape 500 de milioane de dolari. În 2011, şeful de marketing al Nivea Nicolas Maurer spunea că „suntem brandul de îngrijire a pielii cu cea mai rapidă creştere din America“. Problema este că Beiersdorf importă Nivea în SUA din Mexic, ceea ce face să fie vulnerabilă la „taxa de graniţă“ promisă de administraţia Trump pentru finanţarea zidului său de pe graniţa cu Mexic. O astfel de taxă nu ar afecta doar importurile din Mexic, ci şi pe cele de bunuri aduse direct din Germania.  „Vom impune taxe pe importurile din ţări cu care avem deficite comerciale“, a declarat un purtător de cuvânt al Casei Albe. Taxa ar putea ajunge la 20%. Pentru companiile germane, o taxă de 20% ar fi o catastrofă. SUA sunt una din cele mai mari pieţe pentru ele.

Anul trecut, exporturile nemţeşti în SUA s-au ridicat la 110 miliarde de euro. Tarifele „punitive“ s-ar putea situa la 22 miliarde de euro şi ar eroda, forţând preţuri mai mari, competitivitatea produselor germane. Clemens Fuest, preşedintele institutului german de cercetare Ifo, a descris planurile protecţioniste ale lui Trump ca un „scenariu horror pentru Germania“.

Linde este mai clar în ceea ce priveşte evaluarea potenţialului efectului Trump. „Incertitudinea este principala temă a acestui an. Cea mai mare incertitudine este noul guvern din SUA“, se arată în raportul de risc al companiei. Linde intenţionează să fuzioneze cu rivalul american Praxair, o afacere de 65 de miliarde de dolari. 

Însă costructorii auto au cele mai mari îngrijorări. Anul trecut, industria auto a fost cel mai mare exportator german în relaţiile cu SUA. În raportele sale, Daimler, producătorul Mercedes, face referire la „riscurile restricţiilor impuse comerţului“, care includ renegocierea Acordului de comerţ liber nord-american. Şi BMW avertizează: „posibile restricţii impuse comerţului ar putea duce la deteriorarea condiţiilor de export, afectând afacerile BMW“.

După profiturile record de anul trecut, BMW prezicea creşteri modeste pentru 2017. Acest lucru nu mai este sigur. „Din noiembrie avem o nouă situaţie. Lumea s-a schimbat, astfel că includem aceasta în raportul nostru de risc“, a spus un purtător de cuvânt al producătorului auto.

Kirchhoff a explicat de ce sunt importante evaluările riscurilor: „Investitorii pot cere în instanţă daune dacă au impresia că riscurile au fost ignorate, punând astfel în pericol veniturile şi preţurile acţiunilor“.

Cazul BMW pare mai urgent în condiţiile în care Trump a ales să atace compania direct şi în public. Într-un interviu recent, preşedintele american a afirmat că „le voi spune celor de la BMW că dacă vor construi o fabrică în Mexic pentru a vinde maşini în SUA, fară o taxă de 35% pot să uite de tot“. BMW construieşte o uzină în oraşul mexican San Luis PotosÌ, unde va asambla maşini pentru piaţa americană. Compania a fost prudentă cu comentariile privind situaţia din SUA.

„Cred că există o mică lipsă de înţelegere. S-ar putea să nu fi fost furnizate suficiente date înainte“, a spus la Salonul Auto de la Geneva din martie Harald Kruger, CEO-ul companiei.

Însă BMW are un aliat puternic şi influent din Germania. Când cancelarul Merkel s-a întâlnit la Washington cu Trump, a luat cu ea trei executivi, pe şefii BMW, Siemens şi Schaeffler. Mesajul lor: Germania nu este o ameninţare pentru SUA, scrie New York Times. Întâlnirea cu preşedintele a inclus o masă rotundă în care Kr¸ger şi colegii săi au prezentat sistemul german de educaţie vocaţională pentru tineri. S-a discutat şi despre comerţ, dar prea multe detalii nu se cunosc. Cea mai mare fabrică din lume a BMW este în SUA, în Carolina de Sud, unde s-a votat masiv pentru Trump. BMW este de mult timp unul dintre cei mai sofisticaţi operatori politici din SUA. Compania are birouri de relaţii cu guvernul în Carolina de Sud, în Washington şi în Sacramento. California este importantă pentru BMW pentru că acest stat stabileşte standarde de emisii luate ca reper de multe alte state americane. Iar BMW nu este lipsit de putere politică. Are circa 9.000 de angajaţi în Spartanburg, un ţinut unde cei mai mulţi dintre votanţi l-au ales pe Trump. Cel puţin de patru ori mai mulţi oameni lucrează pentru furnizori. Senatorul Lindsey Graham este un protector îndârjit al intereselor companiei şi unul dintre cei mai duri critici republicani ai lui Trump. Fabrica din Mexic a BMW va fi doar cât o treime din cea din Spartanburg, care a exportat din SUA anul trecut maşini în valoare de 10 miliarde de dolari, mai mult decât oricare alt producător auto. Multe dintre acele BMW-uri s-au dus în China. Compania a creat acele genuri de locuri de muncă în industrie pe care Trump spune că le-ar vrea. Şi multe companii germane au fabrici mari în SUA. Siemens are 60 de uzine acolo şi 50.000 de angajaţi.

Şi guvernatorul din Carolina de Sud, Nikki R. Haley, este prieten cu BMW şi a facut mult lobby pentru ca Volvo Cars să aleagă statul său pentru o nouă fabrică, chiar dacă producătorul auto este deţinut de grupul Geely Automobile Holdings din China. Volvo a început construcţia fabricii în 2015, iar Haley are acum un nou loc de muncă, este ambasadoarea lui Trump la ONU.

Pentru alte companii germane, Trump este o oportunitate de afaceri. Două dintre ele, Bauer Group şi Leupold Brown Goldbach, pot fi găsite pe lista companiilor care şi-au înregistrat interesul de a construi zidul lui Trump, potrivit S¸ddeutsche Zeitung.

 

Nemţii vor să cucerească piaţa America

Posibilitatea ca Trump să implementeze tarife pe importuri a făcut ca mai mult de jumătate din toate marile companii nemţeşti, printre care BMW, producător de maşini, Linde, furnizor de gaze industriale, şi Siemens, un uriaş conglomerat industrial, să citeze administraţia Trump ca risc serios pentru afacerile lor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO