Business Internaţional

Un nou business in industria hoteliera: reducerea zgomotului pentru confortul oaspetilor

05.10.2007, 19:19 34

Robotul telefonic al companiei Acoustiblok din Tampa, Florida, raspunde cat se poate de incet. La fel de incet vorbeste si directorul executiv Lahnie Johnson, cu toate ca el spune ca nu are impresia ca ar vorbi asa. "Nu e ca si cum as face-o inadins", glumeste el. Johnson se ocupa cu businessul sunetului, mai exact de cum anume sa-l reduca la o intensitate cat mai mica. Investitorii sau managerii din industria hoteliera apeleaza din ce in ce mai des la astfel de oameni precum Johnson, a carui companie produce diferite instalatii de izolare fonica, scrie The New York Times.
Cu toate acestea, Johnson nu a fost dintotdeauna un "luptator" impotriva sunetului, ci, chiar la inceputul carierei, unul dintre producatorii acestuia.
In 1983 el a infiintat compania Sensuous Sound Systems, care comercializa sisteme audio si instalatii de sonorizare care "se puteau auzi pana la etajul 10", isi aduce el aminte. Insa odata ce a vazut oportunitatile pietei s-a hotarat sa faca o intoarcere de 180 de grade si sa-si dezvolte o afacere profitabila pe o piata de nisa, neluata in seama de companiile specializate pe diferite tipuri de izolatii.
"Platesti pentru o camera de hotel si toata noaptea auzi discutiile vecinilor despre ce anume ar dori sa manance la micul dejun. Asa ceva este inacceptabil", spune Johnson. "Te astepti sa ai dreptul la putina intimitate", a adaugat el. Turistii se plang de cele mai multe ori de serviciile proaste, de camerele murdare sau de proasta conexiune la internet, dar intr-un studiu recent referitor la satisfactia clientilor s-a aratat ca prima nemultumire a turistilor este nivelul zgomotului, exceptie facand doar hotelurile de lux.
Chiar si in segmentul hotelier de lux zgomotul reprezinta o problema, in special pentru hotelurile vechi care sunt in proces de reabilitare.
"Unele hoteluri fac greseala ca nici macar sa nu-i anunte pe turisti ca astfel de lucrari au loc", a declarat Paul McManus, directorul executiv al Leading Hotels of the World, o asociatie a peste 430 de hoteluri de lux din intreaga lume.
"Vechile hoteluri de lux au fost construite cu ziduri imense de caramida, care este cea mai buna izolatie fonica", explica McManus.
"Insa daca aceste hoteluri intreprind lucrari de amenajare a instalatiilor sanitare sau daca se instaleaza diverse retele prin cablu si au deci o problema temporara in ceea ce priveste zgomotul, acest lucru ar trebui adus la cunostinta turistilor", a mai adaugat el.
Lanturile de hoteluri precum Four Seasons sunt nevoite sa ia in calcul intotdeauna toate detaliile legate de acustica interioara a camerelor "si fac totul conform celor mai ridicate standarde din constructie - folosesc geamuri duble si suficienta izolatie intre pereti - astfel incat niciun zgomot nu se mai aude din afara camerei", a continuat McNanus.
Pe de alta parte insa, alte hoteluri, in special cele de lux, in mod deliberat incurajeaza turisti ca agitatia sa aiba loc fie in holul hotelului, fie in barul acestuia, pentru ca aceasta sa nu aiba loc pe culoarele ce duc spre camere.
"Daca te uiti mai atent la unele hoteluri, vei observa ca acestea sunt cat se poate de galagioase, activitatile din holul hotelului sau cele din bar fac parte din atractia hotelului", explica el, adaugand ca strategia managerilor de acolo este de a directiona pe cat posibil centrele de interes spre zonele amenajate special pentru acest lucru, evitand astfel atat aglomerarile de persoane in holuri inguste, cat si eventualele plangeri primite din cauza zgomotului. La hotelurile mai putin pretentioase care gasesc cu greu echilibrul intre viata de noapte din holul hotelului si linistea care ar trebui sa fie in camerele acestora, lucrurile stau cu totul altfel.
Un astfel de exemplu este Shephard's Beach Resort, un hotel din Clearwater Beach Florida, care are unul dintre cele mai cunoscute cluburi de noapte din oras, club situat chiar la parterul hotelului.
Oficialii hotelului a avut probleme in inchirierea camerelor aflate la primele cinci etaje, pana cand i-au angajat pe cei de la Acoustiblok pentru a izola fonic respectivele camere. "Acum se inchiriaza chiar bine", a declarat Johnson. Managerul hotelului a trebuit sa puna in balanta beneficiile rezultate din transformarea propriului club intr-un club cunoscut, deci beneficii de imagine, si calitatea camerelor aflate in apropierea acestuia, cele mai afectate fonic.
Diferenta dintre cele doua tipuri de abordare are si o explicatie mai simpla, legata in special de tipul clientelei. Astfel poti avea clienti care vin sa doarma si atat, oameni de afaceri aflati in trecere prin oras, sau turisti veseli care vor sa continue petrecerea de peste zi in cadrul barurilor sau teraselor din hoteluri.
Acoustiblok a anuntat ca se va mai ocupa de izolatia fonica a Trump Tower din Chicago si Las Vegas, precum si de a altor hoteluri cunoscute, printre care hotelul Intercontinental, care se afla in constructie in Pakistan.
Tehnicile de constructie pot reduce simtitor nivelul zgomotelor insa cand acesta este produs de catre ceilalti turisti atunci este vorba despre bunele maniere ale fiecaruia, dupa cum spune Susan Fitter, consultant care in mod constant tine seminarii peste tot in Statele Unite si care este obisnuita cu viata de hotel.
"Sa fiu tot timpul deranjata ba de certurile din camere, ba de televizoarele date prea tare sau de muzica de pe coridor, sunt lucruri cu care ma intalnesc tot timpul", a mai adaugat Fitter.
Ea este de parere ca hotelurile ar trebui sa ia atitudine in fata unor astfel de turisti si chiar sa raspunda reclamatiilor. In acelasi timp Fitter mai este de parere ca hotelurile ar trebui sa-si educe angajatii despre cum ar trebui sa procedeze in astfel de situatii, cu astfel de turisti.
Fitter nu este de parere ca aceasta problema ar trebui rezolvata de catre turist de unul singur. "Sa incerci sa-ti rezolvi singur problema s-ar putea dovedi foarte riscant, mai ales ca de foarte multe ori cei care sunt galagiosi sunt si beti", a spus el.
Desigur ca un zgomot care pentru cineva este de-a dreptul enervat, pentru altcineva poate sa fie rutina, explica el, dand ca exemplu pe cele doua fiice ale sale care de curand s-au mutat in caminele facultatii din Virginia, unde spre surprinderea lor studentii erau incurajati sa-si desfasoare activitatile din camin cu usile deschise.
Jay Modhwadiya a inaugurat de curand Hampton Inn aproape de o linie de cale ferata din Kingston, New York. El a considerat de la bun inceput ca locatia este perfecta pentru un astfel de proiect, cu o pozitionare buna la caile de acces, singura problema fiind proximitatea caii ferate. Rezolvarea problemei a fost inclusa in proiectul de constructie, respectiv construirea unor ziduri foarte groase, de 20 cm, care sa atenueze cat mai mult din zgomotele externe.
"Ne aflam la doar 200 de metri de calea ferata, care este extrem de zgomotoasa si foarte enervanta", spune el. Modhwadiya a mai deschis doua hoteluri inaintea celui din Hampton si intentioneaza sa mai deschida si altele.
El a declarat ca a apelat la cei de la Acoustiblok in timpul constructiilor, angajatii companiei reusind sa il ajute extrem de mult in reducerea nivelului de zgomot.
"La inceput am avut impresia ca este prea scump, insa intr-un final am platit", a adaugat el zambind.
"Pentru orice hotel care se construieste acum este foarte important ca el sa fie dotat din faza de proiect cu instalatii de reducere a zgomotului, o atentie speciala fiind necesara peretilor interiori, care fac legatura intre camere", a incheiat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO