Business Internaţional

Unul dintre cei mai puternici executivi din Anglia se retrage după ce a creat imperiul Tesco

Unul dintre cei mai puternici executivi din Anglia se retrage după ce a creat imperiul Tesco

Autor: Livadariu Andreea

03.10.2010, 23:55 61

Succesul Tesco, companie des­pre care au apărut zvonuri că arintenţiona să intre şi pe piaţa din România, l-a făcut pedirectorul executiv Sir Terry Leahy să-şi câştige faima celui maiputernic om de afaceri al generaţiei sale, fiind caracterizat dreptun strateg care şi-a depăşit concurenţii datorită viziunii clare,atenţiei la detalii şi atitudinii combative, scrie Financial Times.Leahy in­tenţio­nea­ză să se retragă peste şase luni, iar anunţulsău a determinat o scă­dere a valorii de piaţă a Tesco de 750 demilioane de lire sterline (aproximativ 900 mil. euro). PhilipClarke, cel care îi va lua locul începând cu luna mar­tie a anuluiviitor, va trebui mai întâi de toa­te să-şi con­vin­găin­ves­titorii că extin­de­rea spre do­me­nii in­sufi­cientex­ploa­tate pre­cum ser­vi­cii ban­ca­re şi tele­co­mu­ni­ca­ţiieste cea potrivită.

Stilul Leahy în afaceri - studiu de caz pentru HarvardBusiness Review
În urmă cu 18 ani când Sir Terry Leahy a fost pro­mo­vatîn funcţia de di­rec­tor de mar­keting, Tesco era doar un lanţ dema­gazine cu in­flu­en­ţă la nivel lo­cal. "Un consul­tant deima­gi­ne ne spuse­se că uni­ca so­lu­ţie pen­tru re­lan­sa­re estesă ne schim­băm nu­me­le, de­oare­ce nu vom pu­tea pă­trun­denici­odată pe pia­ţa inter­na­ţională cu un ase­menea nu­me", îşiamin­teşte un angajat din companie. Directorii au ignorat sfatul,însă au ales să schimbe compania cu totul. Ce măsuri s-au luat şimodul în care au fost ele aplicate poate constitui un manual desprecum să dezvolţi o afacere, stilul de business al lui Leahy servinddrept studiu de caz pentru Harvard Business Review.
Cea mai în­drăz­nea­ţă mişcare a sa a fost con­struireahiper­mar­ke­turilor la pe­ri­fe­rie, de­oare­ce exis­ta riscul cabri­ta­nicii să nu con­sidere co­mod să-şi facă cum­pă­ră­tu­rileîn afara ora­şului. Insti­tu­ţi­ile finan­ciare nu au avut curajulsă fi­nan­ţeze ase­menea in­ves­tiţii, iar Ian MacLaurin (directorexe­cutiv al grupului pâ­nă în 1997) a fost nevoit să vândă câtevamagazine mai mici pentru a se putea extinde.
"Îmi amintesc un co­mentariu din The Times: «Dacă vrei ca­li­tate,găseşti la Sainsbury, iar da­că vrei preţuri mici vâ­neazăredu­ce­rile; ni­meni nu mai are ne­voie de Tesco». Asta ne-a adusîn si­tua­ţia de fi blocaţi la mijloc", po­ves­teş­te Leahy,convins de fap­tul că lanţul său de ma­gazine avea ne­vo­ie înpri­mul rând de o iden­ti­tate pu­ternică.
După un efort sus­ţinut, în anul 1995 Tesco a între­cutSains­­bury, ajun­gând li­der pe pia­ţa din Ma­rea Britanie.
Lea­hy a con­struit stra­tegia orientându-se numai către viitor:ma­ga­zi­ne­le urmau să se extindă mai mult în Ma­rea Britanie, sădez­volte vân­ză­ri­le în ma­terie de bunuri ne­alimentare şitrep­tat să furnizeze servicii ban­care şi de teleco­mu­ni­caţie."Ai impresia că vei da greş, însă eşti gata să faci orice ast­felîncât să nu cazi; aşa că decizi să-ţi asumi mai multe riscuri şi săinovezi mai mult", spune el. "Apoi îţi spui: nu vreau să mă lo­vescde încă un eşec. Atunci care ar fi mo­da­li­tatea cea mai bu­nă dea nu da greş? Fixarea pe suc­ces - asta este cea mai bună ca­le",mai spu­ne Leahy, adă­u­gând că ata­cul este mo­dul cel mai bun dea te apăra.
Tesco are o pia­ţă aproape du­blă fa­ţă de cei mai im­por­tanţi doicom­pe­titori ai săi, Sainsbury şi Asda, grup de­ţi­nut de WalMart. Cu toate acestea, gân­direa de ansamblu funcţio­nea­ză peacelaşi prin­cipiu iubit de Leahy: "Acţionează ca şi când ai ocupalocul II."

Omul din spatele gigantului Tesco
Cu o mamă asistentă medicală şi un ta­tă dresor, primii ani deformare ai lui Leahy s-au petrecut sub influenţa comu­ni­tă­ţiisale ro­mano-catolice şi a profesorilor de la şcoala St. Edward dinLiverpool. A fost singurul copil, din cei patru Leahy, care şi-acontinuat studiile, absolvind In­stitu­tul de Ştiinţă şiTeh­no­logie de la Uni­versitatea din Manchester.
Nu este un şef carismatic, însă este un om devotat. "Sunt un omloial", recu­noaş­te el, "o singură religie, o singură echipă defotbal, o singură soţie, o singură com­panie la care amlucrat."
Afişând un aer intelectual superior, Leahy nu se face uşor plăcutşi e foarte greu să-i smulgi un zâmbet. Nu-i place să în­tre­ţină odiscuţie de complezenţă, iar foştii co­legi îl descriu mai degrabăca pe un şef respectat deoarece inspiră frică şi nu pentru că esteiubit de angajaţi.
Succesul Tesco a venit la pachet şi cu probleme. Fermierii şi miciiproducători se plâng în continuare că retailerul este prea mare şiputernic, extinderea sa pe pia­ţă fa­limentându-le acestora micileafaceri.
Verificările Consiliului Concurenţei din Marea Britanie de acumpatru ani au re­prezentat un punct de cotitură de pe ur­ma căruiaau încercat să profite rivalii săi de pe piaţă.
Declarându-se dezamăgit că a fost atacat de concurenţă pe motivulcă are statut de lider, chiar dacă are sprijinul au­to­rităţilor,şeful Tesco a decis că e timpul să se retragă tocmai când a fostrecunoscut de Harvard Business Review drept al 20-lea cel maiinfluent director executiv din lume.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO