Succesul Tesco, companie despre care au apărut zvonuri că arintenţiona să intre şi pe piaţa din România, l-a făcut pedirectorul executiv Sir Terry Leahy să-şi câştige faima celui maiputernic om de afaceri al generaţiei sale, fiind caracterizat dreptun strateg care şi-a depăşit concurenţii datorită viziunii clare,atenţiei la detalii şi atitudinii combative, scrie Financial Times.Leahy intenţionează să se retragă peste şase luni, iar anunţulsău a determinat o scădere a valorii de piaţă a Tesco de 750 demilioane de lire sterline (aproximativ 900 mil. euro). PhilipClarke, cel care îi va lua locul începând cu luna martie a anuluiviitor, va trebui mai întâi de toate să-şi convingăinvestitorii că extinderea spre domenii insuficientexploatate precum servicii bancare şi telecomunicaţiieste cea potrivită.
Stilul Leahy în afaceri - studiu de caz pentru HarvardBusiness Review
În urmă cu 18 ani când Sir Terry Leahy a fost promovatîn funcţia de director de marketing, Tesco era doar un lanţ demagazine cu influenţă la nivel local. "Un consultant deimagine ne spusese că unica soluţie pentru relansare estesă ne schimbăm numele, deoarece nu vom putea pătrundeniciodată pe piaţa internaţională cu un asemenea nume", îşiaminteşte un angajat din companie. Directorii au ignorat sfatul,însă au ales să schimbe compania cu totul. Ce măsuri s-au luat şimodul în care au fost ele aplicate poate constitui un manual desprecum să dezvolţi o afacere, stilul de business al lui Leahy servinddrept studiu de caz pentru Harvard Business Review.
Cea mai îndrăzneaţă mişcare a sa a fost construireahipermarketurilor la periferie, deoarece exista riscul cabritanicii să nu considere comod să-şi facă cumpărăturileîn afara oraşului. Instituţiile financiare nu au avut curajulsă finanţeze asemenea investiţii, iar Ian MacLaurin (directorexecutiv al grupului până în 1997) a fost nevoit să vândă câtevamagazine mai mici pentru a se putea extinde.
"Îmi amintesc un comentariu din The Times: «Dacă vrei calitate,găseşti la Sainsbury, iar dacă vrei preţuri mici vâneazăreducerile; nimeni nu mai are nevoie de Tesco». Asta ne-a adusîn situaţia de fi blocaţi la mijloc", povesteşte Leahy,convins de faptul că lanţul său de magazine avea nevoie înprimul rând de o identitate puternică.
După un efort susţinut, în anul 1995 Tesco a întrecutSainsbury, ajungând lider pe piaţa din Marea Britanie.
Leahy a construit strategia orientându-se numai către viitor:magazinele urmau să se extindă mai mult în Marea Britanie, sădezvolte vânzările în materie de bunuri nealimentare şitreptat să furnizeze servicii bancare şi de telecomunicaţie."Ai impresia că vei da greş, însă eşti gata să faci orice astfelîncât să nu cazi; aşa că decizi să-ţi asumi mai multe riscuri şi săinovezi mai mult", spune el. "Apoi îţi spui: nu vreau să mă lovescde încă un eşec. Atunci care ar fi modalitatea cea mai bună dea nu da greş? Fixarea pe succes - asta este cea mai bună cale",mai spune Leahy, adăugând că atacul este modul cel mai bun dea te apăra.
Tesco are o piaţă aproape dublă faţă de cei mai importanţi doicompetitori ai săi, Sainsbury şi Asda, grup deţinut de WalMart. Cu toate acestea, gândirea de ansamblu funcţionează peacelaşi principiu iubit de Leahy: "Acţionează ca şi când ai ocupalocul II."
Omul din spatele gigantului Tesco
Cu o mamă asistentă medicală şi un tată dresor, primii ani deformare ai lui Leahy s-au petrecut sub influenţa comunităţiisale romano-catolice şi a profesorilor de la şcoala St. Edward dinLiverpool. A fost singurul copil, din cei patru Leahy, care şi-acontinuat studiile, absolvind Institutul de Ştiinţă şiTehnologie de la Universitatea din Manchester.
Nu este un şef carismatic, însă este un om devotat. "Sunt un omloial", recunoaşte el, "o singură religie, o singură echipă defotbal, o singură soţie, o singură companie la care amlucrat."
Afişând un aer intelectual superior, Leahy nu se face uşor plăcutşi e foarte greu să-i smulgi un zâmbet. Nu-i place să întreţină odiscuţie de complezenţă, iar foştii colegi îl descriu mai degrabăca pe un şef respectat deoarece inspiră frică şi nu pentru că esteiubit de angajaţi.
Succesul Tesco a venit la pachet şi cu probleme. Fermierii şi miciiproducători se plâng în continuare că retailerul este prea mare şiputernic, extinderea sa pe piaţă falimentându-le acestora micileafaceri.
Verificările Consiliului Concurenţei din Marea Britanie de acumpatru ani au reprezentat un punct de cotitură de pe urma căruiaau încercat să profite rivalii săi de pe piaţă.
Declarându-se dezamăgit că a fost atacat de concurenţă pe motivulcă are statut de lider, chiar dacă are sprijinul autorităţilor,şeful Tesco a decis că e timpul să se retragă tocmai când a fostrecunoscut de Harvard Business Review drept al 20-lea cel maiinfluent director executiv din lume.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels