Business Internaţional

Urmează Gala ZF 2023, 23 noiembrie. Lionel Barber, omul care a făcut din FT un brand mondial: Presa este despre valoarea adăugată, despre legături şi context. Jurnalismul bun este fidelitatea faţă de adevărul testat

Lionel Barber

Lionel Barber

Autor: Roxana Petrescu

13.11.2023, 00:06 164

Lionel Barber, omul care a creat o adevărată revoluţie în cadrul FT, cea mai cunoscută „instituţie“ de presă economică la nivel mondial, transformând organizaţia într-o platformă media multifaţetată, vine pe 23 noiembrie la Gala ZF 25 de ani pentru a discuta despre megatendinţele care remodelează lumea. Începând cu 2005 şi până în 2020, Barber a fost editorul FT, perioadă în care şi-a construit un palmares impresionant de interviuri cu cei mai puternici oameni ai lumii. Pe 23 noiembrie, Lionel Barber va fi pentru prima dată în Bucureşti, la Gala ZF 25 de ani.

Într-o perioadă foarte tulbure pentru presa din România şi nu numai, cu inteligenţa artificială la orizont şi cu tehnologia care poate scala orice dezinformare cu o viteză uluitoare, şansa jurnalismului de a naviga prin aceste ape tulburi stă în valoarea adăugată pe care o poate genera.

„Jurnalismul bun înseamnă să rămâi fidel adevărului testat. Presa de business poate câştiga încredere prin prezentarea lucrurilor certe, prin abilitatea de a distinge între prezentarea faptelor concrete şi speculaţii sau opinii. Este prea mult jurnalism care acum se îndreaptă în zona de opinie“, atrage atenţia Lionel Barber, invitat special pe 23 noiembrie la Gala ZF 25 de ani. De-a lungul carierei sale, Barber i-a intervievat pe mulţi dintre liderii lumii din business şi politici, printre care preşedintele american Barack Obama, cancelarul german Angela Merkel şi preşedintele Iranului Hassan Rouhani. Nici preşedintele Rusiei Vladimir Putin nu lipseşte de pe listă, stabilirea interviului cu acesta durând nu mai puţin de 6 ani, după cum spune chiar Barber într-o discuţie cu ZF.

Revenind la situaţia presei şi la viitorul său, şansa reală stă în generarea de conţinut cu valoare adăugată, în contextualizare, în realizarea legăturilor din informaţii şi evenimente. De altfel, într-o altă intervenţie de-a sa, Barber chiar spune că jurnaliştii nu mai trebuie să fie oameni cu studii în acest sens, ci buni specialişti în anumite domenii, tocmai pentru a putea astfel facilita transferul de valoare adăugată.

„Scriam cinci ştiri pe zi la un moment dat“, îşi aminteşte Barber. „Dar ştirile acelea seci despre rezultate, de exemplu, nu mai există pentru că oamenii pot obţine asta electronic sau prin Inteligenţa Artificială. Ca să rezişti trebuie să scrii pentru a aduce valoare şi context, să faci legături. Nu scrii doar că firma asta a avut nişte venituri, nu faci ştiri despre cursul cerealelor, ci produci valoare adăugată.“

În ciuda multiplelor avantaje aduse de tehnologie, tot ea este cea care poate duce dezinformarea sau informarea greşită la scară planetară într-un timp foarte scurt, nivelul atins de deepfake, de exemplu, fiind imposibil de imaginat în urmă cu 20 de ani.

„Eu cred că atunci când foloseşti inteligenţă artificială este bine să arăţi că faci asta, iar asta le va da siguranţă cititorilor“, este de părere Lionel Barber.

Presa în sine se confruntă cu creşterea costurilor, mai ales acolo unde există şi ediţii tipărite, dar obiceiul de a citi presă, în orice formă, merită preţul, chiar dacă este mai mare.

„Îndemnul nu este de a citi presa doar pentru că este pentru o elită (high minded) sau pentru că vei deveni o persoană mai bună. Citeşti şi pentru că aşa nu vei pierde bani sau vei economisi bani.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO