Business sportiv

Business sportiv. Fotbalul românesc se mută iarna în Antalya. Cum reuşeşte destinaţia din Turcia să fie prima pe lista pentru cantonamente? „Hotelurile au şi 3-4 terenuri de sport“

14.01.2024, 11:30 Autor: Miruna Diaconu

Cele mai importante echipe de fotbal din România îşi organizează în acest an cantonamentele în Antalya. Preţul pentru un pachet de fotbal la un hotel din Antalya este cuprins între 65 şi 90 de euro de persoană pe zi, fiind inclus accesul la terenurile de sport şi tot ce este necesar pentru desfăşurarea cantonamentului.

Nouă echipe din Liga 1 de fotbal din România au ales Antalya pentru organizarea cantonamentelor, printre acestea se află cele mai importante formaţii din liga profesionistă. Din cele 16 echipe din Liga 1, nouă au ales Antalya, una Spania, iar restul se pregătesc în ţară. Ce face din Antalya o destinaţie tot mai populară în rândul echipelor sportive?

Antalya atrage tot mai multe echipe de la an la an în sezonul de iarnă. Dacă, în timpul verii, destinaţia turcească este printre cele mai populare în rândul turiştilor români, care ajung în număr de circa 500.000 de persoane anual, în extrasezon se mută acolo echipele sportive. FCSB, Rapid, Dinamo, Hermannstadt, U Cluj, Sepsi, CSU Craiova, FCU Craiova şi Petrolul şi-au organizat cantonamentele din această iarnă în Antalya, în timp ce CFR a ales Spania, iar restul echipelor din Liga 1 rămân în ţară.

„La noi, acum, sunt temperaturi cu minus, în Antalya sunt plus 15 grade, e un factor. Au hoteluri care sunt deschise pe tot parcursul anului, care sunt foarte bune, iar preţurile sunt foarte bune în perioada de extrasezon”, spune Alin Burcea, proprietarul agenţiei de turism Paralela 45.

Cel mai important factor, spune Alin Burcea, este infrastructura de care dispun hotelurile din Antalya. Încă din faza de proiect, multe hoteluri au fost gândite pentru a se adresa mai multor categorii de oaspeţi, inclusiv pentru organizarea unor cantonamente. Astfel, există hoteluri deschise pe tot parcursul anului, nu doar în sezonul turistic, care dispun de diferite terenuri de sport, de săli de forţă: „Sunt câteva hoteluri, nu toate, care s-au pregătit pentru asemenea ofertă şi au terenuri de fotbal de dimensiuni normale, nu mai mici. În plus, toate hotelurile au piscine încălzite, au sală de sport şi de forţă, au spa, masaje, sportivul are tot ce îi trebuie pentru antrenamente”, explică Alin Burcea.

Paralela 45 a colaborat în trecut cu echipe sportive pentru organizarea de cantonamente, însă, precizează antreprenorul, acum echipele îşi organizează singure aceste deplasări.

Radu Matasareanu, impresar şi organizator de cantonamente, este de părere că strategia turcilor nu vizează obţinerea de venituri imediate, ci se bazează mai mult pe gândire pe termen lung ceea ce le permite să investească masiv în diverse facilităţi.

„României îi lipsesc oamenii ce gândesc în felul următor: dacă investeşti, nu trebuie să câştigi bani a doua zi”, spune el.

Radu Matasareanu organizează mai multe cantonamente în Antalya, în această perioadă, se concentrează mai mult pe echipele de juniori.

„Toate hotelurile au bază proprie de terenuri, nu închiriază de la cineva. Fiecare hotel are 3-4 terenuri la standarde ridicate cu nocturnă, mulţi angajaţi la terenuri. În funcţie de hotel, un pachet de fotbal care inlude cazare all-inclusive, acces la teren de două ori pe zi, transfer între hotel şi teren, spălare echipamente, apă la antrenamente şi multe altele la preţuri cuprinse între 65 şi 90 de euro de persoană pe zi”, spune el.

Spre comparaţie, în România, preţul s-ar dubla, însă nu există complexuri turistice cu facilităţi sportive comparabile cu cele din Turcia.

Turismul este un important pilon al economiei din Turcia. Anul trecut, turismul a generat 46,3 miliarde dolari în 2022, o creştere de 53% faţă de anul anterior, potrivit datelor Institutului de Statistică al Turciei. Numărul turiştilor străini s-a ridicat la 44,6 milioane de persoane în 2022. Pentru astfel de cifre, tot turismul turcesc este agrenat într-o cursă de a atrage, prin diverse strategii, cât mai mulţi turişti.

„Turcia este foarte ofertantă, infrastructura este foarte generoasă”, admite şi Codruţa Popescu, managing partner al Go Travel, o agenţie de turism concentrată mai mult pe zona de business.

Spre comparaţie cu Antalya, România numără foarte puţine complexuri turistice care au şi componenta sportivă integrată. Cu o lipsă acută de astfel de locuri, echipele se uită în afara ţării.

Cheile Grădiştei este, poate, cel mai cunoscut loc turistic în care există cea mai dezvoltată infrastructură dedicată sportivilor. Formate din două resorturi, în Moeciu şi Fundata, Cheile Grădiştei numără 22 de hoteluri şi vile, 10 terenuri de sport, două centre spa şi wellness şi circa 50 de activităţi sportive şi de agrement. Complexul Cheile Grădiştei este administrat de Ovidiu Gârbacea.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet