Business sportiv

Business sportiv. Piaţa articolelor sportive, sectorul la care România este pe plus. Businessurile locale exportă mai mult decât importă

24.03.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Conform datelor Eurostat, România a exportat în 2021 articole sportive în valoare de 415 milioane de euro, pe când, în acelaşi an, valoarea importurilor s-a ridicat la 354 de milioane de euro.

România exportă mai multe articole sportive decât importă, ceea ce face ca acest sector să fie unul câştigător pentru piaţa locală. Conform datelor de la Eurostat, România a exportat în 2021, ultimul an pentru care există date disponibile, articole sportive în valoare de 415 milioane euro, pe când valoarea importurilor a fost de 354 de milioane euro, ceea ce face ca piaţa articolelor sportive să fie pe excedent comercial, lucru întâlnit în puţine din sectoarele economice din România.

Unul dintre motivele pentru care exporturile au o valoare mai mare decât importurile de articole sportive este că piaţa locală nu este suficient de mare încât să absoarbă toată producţia. Mai mult, fabricile locale au încheiat parteneriate cu marii jucători internaţionali din domeniu pentru furnizarea de diverse echipamente sau articole sportive.

Fie că e vorba de producţia de biciclete, de fabricarea hainelor şi echipamentelor sportive sau de anumite componente, multe dintre firmele producătoare îşi trimit o bună parte din producţie la export.

Circa 20% din producţia totală de biciclete la nivel european sunt asigurate de România, care ocupă al doilea loc în Europa la acest capitol, conform datelor Eurostat.

Din 13,5 de milioane de biciclete produse la nivel european în 2021, 2,5 milioane au fost realizate local, astfel că România are şanse să devină un hub european la producţia de biciclete.

Cu toate că România ocupă un loc fruntaş la capitolul producţie de biciclete, este totuşi codaşă la ce înseamnă folosirea acestora, infrastructura dedicată bicicletelor nu este dezvoltată, iar piaţa locală este prea mică pentru producătorii de biciclete, care aleg să îşi trimită produsele la export.

Cel mai mare jucător din piaţa locală este compania Madirom Prod, controlată de retailerul Decathlon, cu afaceri de 726 mil. lei în 2021. Multe dintre bicicletele prezente în magazinele locale Decathlon sunt produse în România, însă o bună parte din producţie merge la export.

Primii trei jucători din producţia de biciclete, anume Madirom Prod, Mechrom Industry, care are în spate grupul italian Campagnolo, şi Eurosport DHS, o firmă cu acţionariat chinezo-german, fac parte din top 500 exportatori în 2021 de pe piaţa locală, conform unei analize făcute de ZF.

Cottontex, producător de echipamente pentru ciclism, face parte din grupul italian TEXmarket, fondat de mai mulţi antreprenori italieni şi austrieci, iar 99% din producţia realizată în România se duc la export. Producătorul lucrează cu unele dintre cele mai mari branduri din piaţa internaţională. Compania a încheiat anul 2021 cu afaceri de 173 mil. lei, plus 29%.

Compania realizează haine pentru diferite sporturi, în special pentru ciclism.

Cottontex are un business integrat şi realizează de la proiectarea hainelor, personalizarea lor şi până la croitorie şi cusătorie. Grupul are parteneriate încheiate cu diverse echipe sportive, cărora le furnizează echipamentele.

De asemenea, într-o fabrică din Satu Mare se produc căşti de protecţie pentru echitaţie, ciclism, schi şi alte sporturi. Fabrica este administrată de compania Casco Group, care face parte din grupul german Casco.

La Orăştie este o altă fabrică unde se produc articole sub branduri internaţionale. Fabrica Chimsport din Orăştie, cumpărată în 2020 de Amer Sports, unul dintre cei mai importanţi producători de echipamente sportive din lume, produce clăpari Solomon şi componente pentru biciclete sub brandul Mavic.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet