Business sportiv

Business sportiv. Radu Restivan a creat 321Sport, un proiect sportiv în jurul căruia a strâns o comunitate a pasionaţilor de alergat, care a adunat peste 10.000 de oameni.„Rolul social al alergării este, uneori, mai important decât cel sportiv“

22.03.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Primul eveniment a avut loc în luna februarie 2015, iar de atunci au mai fost organizate peste 100 de evenimente de alergare în Bucureşti  Pe lângă proiectul de alergare, Radu Restivan deţine şi o agenţie de marketing sportiv numită The Sports Architects.

Radu Restivan a fost mereu atras de sport, urmărind meciuri de tenis, fotbal sau baschet, însă în viaţa personală nu a reuşit niciodată să îşi facă loc în programul său pentru a putea practica sport constant. Totuşi, lucrurile s-au schimbat când în urmă cu zece ani Radu Restiva şi-a dorit să slăbească şi să aibă o condiţie fizică mai bună.

„Acum 10 ani, cântăream aproximativ 110 kilograme şi mi-am propus să încep o relaţie pe termen lung cu sportul, nu doar ca să slăbesc, ci să mă simt mai bine în fiecare zi şi să mă pot bucura mai mult de viaţă. Faptul că am slăbit aproximativ 30 de kilograme nu contează atât de mult precum victoria cea mai mare, anume am reuşit să clădesc o relaţie pe termen lung cu sportul, iar în ultimii 10 ani pot să spun că nu a trecut nici măcar o săptămână în care să nu fac o activitate sportivă“, spune Radu Restivan.

Alergatul a fost principala activitate fizică pe care a făcut-o şi, spune el, a devenit o parte importantă din viaţa lui. Din pasiunea lui pentru alergat a pornit şi 321 Sport, un proiect sportiv de alergare în care Radu Restivan şi-a propus să aducă oameni care nu au alergat niciodată, dar care au nevoie de sprijin şi motivaţie pentru a se ţine de mişcarea fizică. Primul eveniment a avut loc în luna februarie 2015, iar de atunci au mai fost organizate peste 100 de evenimente de alergare în Bucureşti. „De-a lungul timpului, zeci de mii de oameni au alergat alături de noi, însă lucrul cel mai important este că am reuşit să construim o comunitate în adevăratul sens al cuvântului, care a trecut testul timpului şi a demonstrat că rolul social al alergării este, uneori, mai important decât cel sportiv“, spune Radu Restivan.

De la înfiinţarea Asociaţiei 321Sport, mulţi membri ai comunităţii au reuşit rezultate notabile la competiţiile naţionale, însă scopul acestui proiect a fost de a ajunge la cât mai mulţi oameni care nu fac sport astfel încât să îi convingă să adauge mişcarea în rutina lor zilnică. Evenimentele 321 Sport au adunat, în total, peste 10.000 de participanţi.

La începutul lunii februarie a acestui an, Radu Restivan a lansat aplicaţia Alergado, care are şi o componentă socială.

„Ne-am propus să aducem împreună alergătorii din România pentru un scop comun, acela de a face bine împreună. În fiecare lună derulăm o campanie prin care punem un target de kilometri, iar dacă acest target este atins de toţi alergătorii, împreună, convingem companii să doneze bani pentru ONG-uri care fac bine în societate. Spre exemplu, în luna februarie românii au alergat peste 119.000 de kilometri, deşi targetul a fost de 10.000 de kilometri, iar compania mReady a donat către Asociaţia EduAct o sumă de bani pentru a ajuta copii din medii defavorizate să primească acces la educaţie nonformală“, spune el.

La două luni de la lansare, Alergado numără deja 3.000 de utilizatori.

Relaţia lui Radu Restivan cu sportul nu este însă doar aceasta. Pe lângă asociaţie, duce în paralel şi o agenţie de marketing sportiv.

El a lucrat în domeniul sportiv încă de la primele joburi, în presă online, print, digital şi TV, iar din 2010 a început să lucreze în marketing sportiv, lucrând la proiecte precum Jocurile Olimpice în 2012 şi 2014 - alături de P&G, Cupa României şi Echipa Naţională pe brandurile din portofoliul Ursus Breweries.

După câţiva ani de lucrat în cadrul unor agenţii de marketing, Radu Restivan şi-a deschis propria agenţie de marketing sportiv, anume The Sports Architects.

„Marketingul sportiv este un domeniu care a crescut fantastic în România şi ne apropiem cu paşi repezi de ţările care trăiesc şi respiră sport. Nevoia există, cu siguranţă, apar din ce în ce mai multe agenţii specializate pe acest domeniu“, spune el.

Agenţia lucrează cu brandurile care îşi doresc campanii de promovare prin intermediul cluburilor, sportivilor sau federaţiilor. Deşi companiile îşi doresc ca procesul de implementare a campaniilor de promovare, de multe ori, lipsa resurselor cluburilor reprezintă un impediment.

„Trebuie să recunosc că brandurile îşi doresc să poată implementa campaniile cât mai uşor cu ajutorul cluburilor, însă - uneori - se întâmplă să fie nevoie de foarte mult ajutor extern din lipsa resurselor interne ale cluburilor. Totul este un business, până la urmă, aşadar se caută soluţiile cele mai eficiente din punct de vedere al resurselor implicate: bugetul de sponsorship şi bugetul de activare. Ambele sunt necesare, însă bugetul de sponsorship poate fi mai mare dacă activarea este preluată de clubul beneficiar. În schimb, dacă este nevoie de mult suport din partea brandului sau a agenţiei, bugetul de activare ar putea să crească, ceea ce ar implica un buget mai mic de sponsorship“, spune Radu Restivan.

După părerea sa, unele cluburi ar trebui să investească în echipe interne de marketing şi comunicare pentru a implementa cât mai creativ şi rapid campaniile venite de la branduri. O astfel de echipă ar putea face clubul mai atractiv pentru un anumit brand.

„La fel ca în orice business, există un risc - acela de a consuma resurse pe un departament care ar putea deveni profitabil mai devreme‚Ķ sau mai târziu. Cu cât este mai mare capacitatea de implementare a unui club în tot ceea ce înseamnă ecosistemul de marketing sportiv, cu atât devine mai atractiv pentru branduri. Desigur că este foarte important fan base-ul şi audienţa clubului respectiv, iar aceste asset-uri se construiesc tot cu paşi mici şi constanţi care presupun o investiţie ce poate fi valorificată ulterior“, adaugă el.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet