Business sportiv

Business sportiv. Unele companii renunţă la oferirea abonamentelor la sală angajaţilor din cauza schimbărilor legislative pentru aceste beneficii extrasalariale. UPfit: „Companiile mici nu îşi mai permit să ofere acest beneficiu angajaţilor“

03.03.2024, 11:10 Autor: Miruna Diaconu

Beneficiile extrasalarile privind abonamentele la sală oferite de companii angajaţilor sunt scutite de impozite până în limita a 100 de euro pe an per angajat. Plafonul a scăzut considerabil faţă de anul trecut, când era de circa 400 de euro pe an.

Unele companii, în special cele mici, renunţă la a mai oferi abonamente la sală angajaţilor din cauza modificărilor fiscale care influenţează direct abonamentele la sală. Astfel, beneficiile extrasalarile privind abonamentele la sală oferite de companii angajaţilor sunt scutite de impozite până în limita a 100 de euro pe an per angajat. Plafonul a scăzut considerabil faţă de anul trecut, când era circa 400 de euro pe an. Această scădere a plafonului face ca oferirea unor astfel de beneficii să nu mai fie avantajoasă pentru companii.

„Acest beneficiu era, în primul rând, o oportunitate imensă pentru companiile mai mici, cu 10-50-70 de angajaţi.

Pentru că această deductibilitate făcea o diferenţă în bugetele de salarii ale angajatorilor. Pentru companiile mari, cu sute de angajaţi, acest buget pentru beneficii era deja alocat, astfel încât nu a avut neapărat un impact major. Dacă iniţial plafonul era de 400 de euro pe an, asta înseamnă aproximativ 33 de euro pe lună. Valoarea medie a unui abonament la sala de fitness este în jurul acestei valori. Dacă o companie îşi negocia un contract cu mai multe abonamente, cu siguranţă putea să se încadreze în sumă“, spune George Damian, CEO al Upfit, o companie de software care oferă soluţii digitale sălilor de fitness.

Impactul cel mai mare l-au resimţit însă companiile mici, care nu îşi mai permit să le ofere astfel de beneficii angajaţilor. Cu aceste schimbări fiscale, companiile nu mai sunt la fel de atrase să le ofere angajaţilor abonamente la sală ca parte din pachetul de beneficii pe care îl oferă.

Reprezentanţii 7card, furnizor de abonamente de activităţi sportive pentru companii, spun că scăderea plafonului a făcut ca unele firme să îşi suspende planurile făcute pentru alocarea subvenţiilor pentru wellbeing-ul angajaţilor.

„Impactul acestei decizii a făcut ca anumite companii să-şi suspende planurile deja făcute pentru a începe să aloce subvenţii pentru wellbeing-ul angajaţilor, iar pe altele să-şi amâne implementarea până când vor putea cuantifica mai bine impactul asupra costului companiei. De exemplu, taxarea suplimentară ar putea reduce masiv subvenţia netă care ajunge la angajat şi astfel ea nu mai devine atractivă pentru angajat, putând afecta impactul programului“, spun reprezentanţii 7card.

Legea deductibilităţii a intrat pentru prima dată în vigoare la începutul anului trecut, însă până să se concretizeze lucrurile între operatorii de săli şi companii a mai durat.

„A durat foarte mult timp până când operatorii şi angajatorii au primit clarificări faţă de modul în care se poate face această deductibilitate. Nimeni nu a înţeles exact de la început ce trebuie să facă şi a fost o provocare majoră şi pentru contabili. Deoarece lucrurile au fost atât de confuze, abia din trimestrul trei al anului trecut operatorii au început să se concentreze şi pe această axă de venit“, spune George Damian.

Când au început discuţiile între operatori şi companii, a scăzut plafonul la un sfet din valoarea iniţială, ceea ce a făcut ca multe dintre discuţii să se încheie.

În ultimii ani, tot mai multe companii au optat pentru oferirea unor beneficii angajaţilor precum abonamentele la sălile de sport. 7card a lansat un program dedicat companiilor prin care încurajează folosirea acestor beneficii fiscale pentru abonamentele la săli, chiar şi în urma scăderii plafonului prin oferirea unor pachete personalizate pentru angajaţi.

„Doar de la lansarea acestei iniţiative, de acum două săptămâni, peste 30 de conversaţii au fost deschise cu companii interesate, care nu ne sunt încă clienţi, şi cu aproximativ 100 de companii din cele 1.000 care ne sunt clienţi în prezent“, spun reprezentanţii 7card.

Una dintre cele mai mari probleme ale pieţei  de fitness locale este că are foarte puţini jucători mari, care să opereze mai multe săli sau chiar cu acoperire naţională. Astfel, multe companii au preferat să apeleze la agregatori sau la companii de beneficii salariale şi nu au acordat prea mare atenţie sălilor de fitness.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet