ZF 24

A înfiinţat un business de nişă la începutul crizei şi a ajuns la afaceri de 300.000 € după patru ani

A înfiinţat un business de nişă la începutul crizei...

Autor: Corina Mirea

16.09.2013, 00:04 226
Claudia Nicolae, de profesie jurist, a făcut primul pas spre antreprenoriat în 2009, când criza financiară abia începea să se resimtă şi pe piaţa din România, şi a decis să deschidă un magazin cu produse organice pentru bebeluşi, aduse din import, afacere în care a investit în jur de 50.000 de euro.
 
În prezent, brandul Organic Baby comercializează peste 890 de produse organice, de la game pentru adoles­cenţi, detergenţi, accesorii, machiaj, produse pentru bebeluşi şi chiar pentru casă. Anul trecut, magazinul, deţinut de firma Texacom International, a avut venituri de aproape 300.000 de euro şi un profit de circa 18.000 de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.
 
„Ideea businessului a început acum aproape cinci ani, când deja ne chinuiam cu fiul meu, care avea patru ani şi pentru care nu reuşeam să găsim o cremă sau un şampon în far­macii care să îi vindece o dermatită. Am început să aduc pentru el produse organice din Anglia şi când am văzut că dau rezul­tate m-am gândit să înfiinţez un mic magazin online, mai mult pentru prieteni, cunoştinţe, pentru că cererea nu era atât de mare atunci. Dar cu timpul businessul a început să crească, a ajuns la un nivel la care nici nu speram”, spune Claudia Nicolae, absolventă a unui program de MBA (Master of Business Administration). 
 
Recrutează doi oameni luna aceasta
 
Organic Baby şi-a început activitatea într-un birou de 80 mp, iar în prezent are un depozit şi un showroom într-un spaţiu de 400 de metri pătraţi. La fiecare trei săptămâni, în depozit se descarcă circa 8-10 tone de marfă, costul transportului produselor venite din afara ţării reprezentând între 10% şi 20% din costul total al importurilor.
 
„Am început cu un angajat, iar acum am cinci şi deja voi mai angaja încă două persoane până la finalul acestei luni, iar cred că la anul va trebui să ne mutăm într-un spaţiu şi mai mare. Lucrurile merg din ce în ce mai bine, practic, de doi ani nu am mai adus niciun ban de acasă şi am început să avem şi profit. Singura greşeală pe care am făcut-o până acum este că nu m-am gândit la amploarea pe care o va avea businessul atunci când am ales numele, pentru că varietatea produselor pe care le comercializăm deja nu mai rezonează cu numele de «baby»”, precizează Claudia Nicolae, care spune însă că nu plănuieşte să schimbe numele magazinului pe viitor.
 
În prezent, Organic Baby are peste 150 de colaboratori în toată ţara (farmacii, restaurante, centre spa, grădiniţe şi clinici private) şi 12 furnizori străini (unu din Germania, unu din Franţa, restul provenind din Marea Britanie).
 
Preţurile practicate de magazin variază între 10 lei şi 100 de lei, iar un coş mediu ajunge la circa 120-150 de lei, în condiţiile în care, zilnic, în jur de 15 clienţi trec pragul showroom-ului Organic Baby. Cele mai multe vânzări (90% din veniturile companiei) provin din online, iar adaosul comercial al produselor din showroom nu depăşeşte 120%.
 
Cu cât businessul creşte, cu atât taxele şi piedicile sunt mai mari
 
În ceea ce priveşte relaţia dintre autorităţi şi micii antreprenori de pe plan local, Claudia Nicolae este de părere că statul nu sprijină îndeajuns oamenii care vor să devină independenţi din punct de vedere financiar şi că, din contră, le pune acestora tot mai multe piedici.
 
„Autorităţile cred că ne cam «dau în cap», chiar şi cu paşii noştri mărunţi de creştere, parcă vedem că piedicile, taxele se majorează odată cu extinderea afacerii. În plus, cum aş putea eu să am preţurile producătorilor din Anglia de la care iau când am TVA de 24%, iar la ei este 9%? Nu am cum. Ei sunt scutiţi de taxe pentru că produc bunuri care nu poluează. Mai mult, vorbim despre preţuri în lire, pe care trei ani am încercat să le ţin în frâu, pentru că lira a plecat de la 4,7 lei şi a ajunsese într-un timp chiar şi la 6 lei”, spune ea.
 
Iar piedicile nu se opresc aici. De curând, Claudia Nicolae a avut o problemă cu un angajat care i-a furat baza de date şi şi-a făcut un magazin similar. Lucra de cinci ani în companie.
 
Ea spune că în cazul în care ar vrea să semneze un contract cu un nou angajat în care să existe o clauză prin care acesta să nu poată deschide un business cu activitate similară timp de câţiva ani după demisie sau concediere, ar trebui să îi ofere un bonus salarial de 50% pe cartea de muncă, potrivit legislaţiei în vigoare.
 
Salariile pe care antreprenoarea le oferă angajaţilor deoăşesc 1.500 de lei pe cartea de muncă, plus beneficii.
 
„Oamenii au început să renunţe la obiceiul de a diferenţia produsele în funcţie de cel mai mic preţ, deja citesc etichetele cu atenţie, se uită la gramaj şi abia apoi aleg unul în detrimentul celuilalt”, adaugă Claudia Nicolae.
 
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.09.2013
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO