Companii

Ameninţaţi cu micşorarea cu 20% a salariilor, angajaţii uzinei Ford Craiova au acceptat semnarea unui contract colectiv de muncă pe 2 ani şi au obţinut o creştere suplimentară a salariilor cu 50 de lei

Ameninţaţi cu micşorarea cu 20% a salariilor,...

Autor: Bogdan Alecu

20.12.2017, 18:47 8204

Ford România a finalizat necogierile cu sindicatele uzinei din Craiova la câteva zile după ce în presă a ajuns un document prin care compania americană ameninţa angajaţii că dacă nu vor fi de acord cu oferta propusă, nu vor transfera contribuţiile şi nu vor mări salariul brut, astfel încât fiecare muncitor s-ar fi ales cu un salariu cu aproape 20% mai mic.

„Ne bucurăm să anunţăm că Ford România a finalizat cu succes negocierile cu sindicatele noastre cu privire la contractul colectiv de muncă valabil pentru 2018 şi 2019. În ceea ce priveşte trecerea contribuţiilor de la angajator la angajat pe fondul celor mai recente modificări legislative, putem confirma faptul că am identificat soluţiile adecvate şi echilibrate pentru toţi angajaţii noştri şi că vom implementa toate măsurile necesare pentru a creşte salariul brut al tuturor angajaţilor noştri, astfel încât de la 1 ianuarie 2018 salariile nete ale angajaţilor noştri să nu fie afectate”, au declarat oficialii Ford România.

În urma negocierilor, Ford va introduce contribuţiile în salariul brut, astfel încât cel net să nu fie afectat de la 1 ianuarie. În plus, salariaţii vor primi o majorare fixă de 300 de lei, iar tichetele de masă vor avea o valoare de 15 lei. De asemenea, primele aferente pentru 8 Martie, Paşte, Crăciun şi vacanţă vor fi indexate, astfel încât valoarea netă să nu fie afectată. De asemenea, la 1 iunie 2019 va urma o a doua majorare, tot cu 300 de lei.

Iniţial, americanii propuneau ca de anul viitor salariile noilor anagajaţi (operatori) să crească de la 1 ianuarie cu suma fixă de 250 de lei, iar aceştia să nu aibă parte de alte creşteri salariale. Pentru personalul TESA şi non-TESA, reprezentanţii Ford propun o creştere salarială de 5% începând cu luna iunie (sau cu nivelul inflaţiei, dacă indicele inflaţiei este mai mare). Pentru 2019, singura creştere salarială pentru toţi angajaţii ar urma să fie cu 3% (sau cu nivelul inflaţiei, dacă e mai mare).

Miza pentru Ford era semnarea unui contract colectiv de muncă pe doi ani. Dacia încearcă de ani buni semnarea unui astfel de contract, însă sindicatul nu acceptă şi doreşte negocieri an de an, care de fiecare dată sunt urmate de majorări salariale. Pe de altă parte, Dacia are un singur sindicat, iar liderul său poate comunica independent cu presa. La Ford sunt mai multe sindicate şi nu există niciun lider reprezentativ, iar care este, nu răspunde la nicio solicitare.

Săptămâna trecută în cadrul unui comunicat intern, americanii ameninţau angajaţii uzinei că nu vor mări salariile brute începând cu 2018 dacă aceştia nu vor semna un contract

 „Consecinţele respingerii ofertei finale: Dacă nu putem încheia CCM-ul şi să asigurăm aceste elemente de îmbunătăţire, atunci oferta noastră alternativă va fi drastic mai mică, iar transferul impozitelor de la angajator la angajat nu va fi pus în aplicare. Totuşi, acest lucru nu va ajuta fabrica de la Craiova în atingerea obiectivelor-ţintă, iar Craiova nu va reuşi să-şi îmbunătăţească practicile de lucru competitive şi flexibile, punând în pericol viitoarele posibile decizii investiţionale favorabile, inclusiv fabricarea noului produs BX726“, scria în document. În documentul intern transmis salariaţilor, oficialii Ford amintesc de faptul că „transferul contribuţiilor de la angajator la angajat nu este o obligaţie pentru companie, deoarece aceasta nu este prevăzută în ordonanţa emisă de Guvern“ şi că instabilitatea politică şi economică a companiei a stat la baza ofertei salariale propuse.

„Trebuie să reflectăm la ce este foarte important în acest moment crucial pentru fabrica de la Craiova, de a avea o creştere mai mare a salariilor sau de a asigura viitorul acestei fabrici. Sperăm că veţi înţelege importanţa acestei negocieri pentru acest an într-un climat instabil din punct de vedere politic şi economic. Vă rugăm să reflectaţi foarte atent asupra ofertei noastre finale, care este corectă având în vedere mediul de afaceri provocator în care operează Ford România şi compania în ansamblul său“, se mai arată în document.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO