Companii

Beko, brandul de frigidere pe care Arctic le produce la Găeşti, sponsor al echipei care joacă sâmbătă finala UEFA Champions League

Beko, brandul de frigidere pe care Arctic le produce la...

Autor: Cristina Roşca

05.06.2015, 00:05 9005

Frigiderele Beko produse la Găeşti sunt în prim-planul mondial la finalul acestei săptămâni, când FC Barcelona - echipa printre ai cărei sponosori se numără şi Beko  - va disputa la Berlin finala UEFA Champions League alături de Juventus Torino.

Producătorul turc de electronice şi electrocasnice Arcelik, proprietarul fabricii Arctic din Găeşti, judeţul Dâmboviţa, a devenit din vara anului trecut sponsorul echipei de fotbal FC Barcelona, considerată în acest moment cea mai puternică echipă de fotbal din lume.

Beko nu apare însă cu logo pe tricourile cu care fotbaliştii FC Barcelona evoluează în meciurile din Liga Campionilor, dar se află pe lista de sponsori oficiali ai echipei. Brandul apare pe echipamentul folosit de Barcelona în întâlnirile din campionatul Spaniei.

Turcii spun că acest parteneriat ar putea avea un impact semnificativ asupra businessului în contextul în care spaniolii au la nivel mondial 300 de milioane de fani, care s-ar putea transforma în clienţi ai produselor Arcelik.

Arcelik are în portofoliul său un număr mai mare de branduri, însă a ales ca pe tricourile fotbaliştilor de la FC Barcelona să apară brandul Beko despre care oficialii Arcelik afirmă că este prezent în peste 100 de ţări din întreaga lume.

Produsele Beko sunt realizate în mai multe fabrici din lume, printre care şi cea din România, de la Găeşti, judeţul Dâmboviţa unde sunt produse frigidere şi congelatoare. Din România produsele Beko pleacă în zeci de pieţe din toată lumea. Potrivit datelor ZF, cu o producţie de 2,6 milioane de unităţi anual, fabrica din Găeşti este cel mai mare producător de aparate frigorifice din Europa. Producătorul de electrocasnice este parte a grupului turc Arcelik, care a preluat fabrica din Găeşti în 2002. De atunci acţionarul a investit peste 110 mil. euro pe piaţa locală, potrivit datelor transmise anterior de companie.

După ce în ultimii şapte ani a postat cel mai puternic avans de pe piaţa electrocasnicelor, Beko a ajuns al doilea cel mai puternic brand de electrocasnice din Europa, fiind lider în Marea Britanie, Franţa şi Polonia (pe electrocasnice independente - free standing). Produsele Beko sunt prezente şi pe piaţa locală, alături de cele Arctic, acesta din urmă fiind un brand destinat exclusiv pieţei locale.

"Beko are un parteneriat cu FC Barcelona, una dintre cele mai populare şi susţinute echipe de fotbal din lume, de la începutul sezonului 2014-2015. Beko este un partener premium pentru FC Barcelona, fapt ce contribuie favorabil la reputaţia brandului, fiind pe tricourile jucătorilor alături de companii precum Nike sau Qatar Airways“, potrivit reprezentanţilor Arcelik. Ei nu oferă detalii privind valoarea contractului semnat în urmă cu un an pe o perioadă de patru ani. Potrivit presei de specialitate valoarea contractului este estimată la mai multe milioane de euro“.

Logo-ul Beko apăre pe mâneca tricourilor primei echipe a FC Barcelona şi în training kit-ul din timpul meciurilor din liga spaniolă, Copa del rey, din timpul turneelor de vară şi din timpul meciurilor amicale. Logo-ul va fi de asemenea prezent pe spatele tricourilor folosite în antrenamente. Beko a devenit în vara anului trecut primul brand comercial care va beneficia de o prezenţă permanentă pe tricourile echipei de fotbal. Barcelona era până recent singura echipă puternică de fotbal din lume care nu avea pe tricouri logo-ul sponsorilor, ci doar sigla Unicef. Într-o lume a fotbalului unde "preţurile“ pentru transferurile celor mai buni jucători ajung să depăşească 100 de milioane de euro, parteneriatele şi sponsorizările au devenit tot mai importante.

"Într-adevăr, FC Barcelona a avut o tradiţie de 111 ani în care numele niciunui sponsor nu era menţionat pe tricou însă din sezonul 2011-2012 situaţia s-a schimbat, şi acum este pentru prima dată când un brand comercial "Beko" este prezent pe tricourile primei echipe.“

Reprezentanţii Arcelik mai spun că impactul acestui parteneriat între două branduri globale are potenţialul să fie "semnificativ“. "Doar în Tucia Barcelona are circa 10 milioane de fani, în timp ce la nivel mondial echipa este susţinută de 300 de milioane de persoane. Estimăm astfel că Beko va avea fani în anumite locuri din lume unde nu aveam până la semnarea acestui parteneriat. (...) Scopul nostru este ca odată cu acest parteneriat notorietatea şi vizibilitatea Beko la nivel mondial să crească şi percepţia asupra brandului să se îmbunătăţească.“

Odată cu semnarea parteneriatului cu Barcelona, Arcelik a lansat şi o campanie publicitară pe TV, print, outdoor, digital şi social media, campanie aşteptată să ajungă la oameni din toate colţurile lumii. Reclamele îi vor avea ca protagonişti pe unii dintre cei mai importanţi fotbalişti ai FC Barcelona precum Lionel Messi, Neymar Jr., Gerard Pique, Luis Suarez şi Andres Iniesta. Oficialii Arcelik nu au oferit detalii privind valoarea campaniei.

"Grupul Arcelik, cu o experienţă de 60 de ani, a susţinut activităţi din domenii precum educaţie, sport şi protecţia mediului. Parteneriatele cu echipe sportive au început în 2006 când Beko a susţinut pentru prima dată Liga de Baschet a Turciei.“ Au urmat apoi Ligile de bachet din Germania, Rusia, Lituania şi Italia, printre altele. Turcii au sponsorizat de asemenea un turneu de fotbal din Marea Britanie şi sunt principalul sponsor al echipei Beşiktaş Istanbul.

"Fotbalul a venit ca o mişcare naturală (în ceea ce priveşte sponsorizările, n.red.). Este cel mai popular sport din lume, şi ne implică pe fiecare dintre noi, fie pentru că jucăm la nivel de amatori, fie pentru că urmărim şi susţinem o echipă care practică acest sport la cel mai înalt nivel.“

Afacerile producătorului de frigidere Arctic in Romania au depăşit 340 de milioane de euro în 2014, cu un plus de 6% faţă de 2013. În criză creşterea cumulată a fost de 70%. În ultimii doi ani ritmul de creştere a businessului s-a mai redus. Afacerile Arcelik sunt de peste 30 mld. dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO