Companii

Benzinariile particulare, un business pe cale de disparitie: „In 2008 vindeam 3 cisterne de carburanti pe saptamana, acum nici macar una pe luna nu mai dau”

Benzinariile particulare, un business pe cale de disparitie: „In 2008 vindeam 3 cisterne de carburanti pe saptamana, acum nici macar una pe luna nu mai dau”

Anul trecut au inchis pe fondul crizei circa 100 de benzinarii independente, vanzarile acestor unitati scazand la jumatate (FOTO: Shutterstock)

14.03.2010, 23:18 469

In prezent in Romania au mai ramas 600 de benzinariiparticulare, in contextul in care in 2004, cand piata carburantilora fost liberalizata prin privatizarea Petrom, erau circa 1.200 destatii particulare. Atunci aveau o cota de piata de circa 17%, acummai au aproximativ 7%, dar ca urmare a crizei, dar si ainvestitiilor obligatorii, benzinarii particulari ar putea ajungela mai putin de 2%.

Potrivit prevederilor in vigoare, pana la sfarsitul acestei lunibenzinarii particulari trebuie sa se doteze cu sisteme desupraveghere video sau de gestiune a stocurilor care sa permita laorice moment verificarea cantitatilor de carburant intrate sauiesite.

"Atat timp cat eu platesc accize pentru toti carburantii pecare-i cumpar, cum as putea sa vand mai mult de atat? M-au costat6.000 de euro aceste sisteme. Nu am cum sa inchid benzinaria. Amcredite la banca, am 22 de angajati din cei 33 pe care-i aveaminainte de criza. Am rezistat doar pentru ca mai am o firma mica detransporturi cu care m-am mai descurcat. Oricum, 6.000 de euro estetare mult acum. In plus au fost cazuri in care sistemele nu eraucompatibile cu pompele. Sa schimbi o pompa te costa 7.000 - 8.000de euro. Eu nu ma compar cu Petrom sau MOL. Multi au inchis", spuneConstantin, proprietarul unei benzinarii particulare din Fetesticare are si o mica afacere de transporturi.

Reglementari dure pentru cei cu bani putini

Jucatorii din piata spun ca acum mai sunt circa 600 de astfel deunitati, dar numarul acestora va continua sa scada pentru ca nu potface fata crizei si nici concurentei marilor companii de profil,cum ar fi Petrom, Rompetrol, Lukoil sau MOL Romania.

Tinand cont de ordinul de autorizare fiscala numarul 1.673, pelanga retailerii mari de carburanti, benzinarii particulari trebuiesa respecte anumite cerinte de ordin tehnic pe care majoritatea nule aveau implementate: prezenta camerelor video laincarcare/descarcare, coordonarea tranzactiilor la pompe cu casafiscala, existenta unor echipamente de calibrare si altele. "Luandin considerare si impactul recesiunii asupra capacitatii deinvestitii a companiilor, este de asteptat ca numarul benzinarilorparticulari sa se reduca pana la aproximativ 2% din piata", spunreprezentantii MOL Romania, companie care administreaza o retea de126 de benzinarii care-i aduce afaceri de 450 de milioane deeuro.

Jucatorii din piata spun ca acum cota de piata a micilorbenzinari este de circa 7-8%, fata de 17%, cat era in 2004, momentin care odata cu privatizarea Petrom, cea mai mare companie locala,a avut loc si liberalizarea pietei de carburanti.

In ultimii ani, punctele de alimentare din marile retele audevenit veritabile centre de servicii unde clientii pot, in afarade realizarea plinului de carburanti, sa serveasca o masa calda, saefectueze diferite plati sau sa-si lase copiii sa se joace inspatiile special amenajate.

Specialistii spun ca vor mai rezista pe piata doar acelebenzinarii particulare care sunt localizate in zone in care pentruo companie mare nu face sens din punct de vedere economic sa-sirealizeze o investitie.

Vanzari anulate de criza

Potrivit Asociatiei Benzinarilor Particulari, anul trecut s-auinchis pe fondul crizei circa 100 de astfel de unitati, vanzarileacestor unitati scazand la jumatate.

La nivel de piata insa, scaderea vanzarilor a fost de 6%,potrivit estimarilor Petrom. Nici anul acesta nu se anunta a fiunul de revenire in ceea ce priveste vanzarile de carburanti,Lukoil Romania si Petrom estimand o reducere a volumelor vandute decirca 2, respectiv 5%.

"In 2008, aveam nevoie de 3 cisterne pline cu carburanti infiecare saptamana ca sa fac fata cererii. Acum nu am nevoie nicimacar de una pe luna. Daca nu aveam firma de transporturi, muream.Am de recuperat multe datorii de la firme care au cumparatcarburant si dupa aceea nu au mai putut sa plateasca", a mai spusproprietarul benzinariei din Fetesti.

Potrivit jucatorilor din piata, in 2009, care a fost de altfelsi primul an de scadere din ultimii ani, cel mai mare regres inceea ce priveste vanzarile a fost inregistrat de segmentulcomercial, unde volumele s-au diminuat cu 9%, in timp ce vanzarilepe segmentul de retail au fost cu 3 procente mai mici.

Pentru anul acesta este asteptata insa o inversare de tendinta,urmand ca retailul sa fie cel mai afectat segment de vanzare.Motivul principal pe care se bazeaza petrolistii cand inainteazaaceste prognoze este scaderea puterii de cumparare a populatiei dincauza cresterii somajului.

O afacere din ce in ce mai mica

  • Numar de benzinarii particulare in 2009: circa 600
  • Numar de benzinarii particulare in 2004: circa 1.200
  • Cota de piata in 2009: circa 7-8%
  • Cota de piata in 2004: 17%

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO